Viking Gloryn viime silaus – varustelu Turun satamassa

Odotettu, upea Viking Glory risteilee nyt ensi matkojaan Turun ja Tukholman välillä. Viimeiset viikot Glorya varusteltiin Turun Satamassa. Ilman matkustajia aluksen tunnelma on aina erityinen, ja viime hetket täynnä toimintaa.

Intendentti Tuuli Peltonen sai itse ensi tuntuman Viking Gloryyn, kun siirtyi alukselle luotsitikkaita pitkin Kööpenhaminan edustalla. – Tilanne oli kokeneelle purjehduksen harrastajallekin erikoinen.
Liikenne ja logistiikka

Viking Gloryn rakentaminen Kiinassa XSI:n telakalla koronakaranteeneineen merkitsi, että tärkeä osa sen viimeistelystä jätettiin Turkuun. Turun satamassa oli aikaa kolme viikkoa ja muutama tärkeä päivä paitsi varusteluun myös henkilöstön mittaviin turvakoulutuksiin.

Esimerkiksi Viking Gloryn Taxfree-myymälä rakennettiin käytännössä kokonaan vasta Turun satamassa. Piantek Oy aloitti urakan paljaista seinistä. Uudessa konseptissa eri tuoteperheet vaatteista parfymeriaan rakennettiin erilaisiksi teemakokonaisuuksiksi myymälän sisällä.

Johtoryhmä kokoontui varusteluaikana joka päivä käymään läpi tilannetta. Viimeisten viikkojen aikana paitsi jatkettiin sisätilojen varustelua, myös harjoiteltiin eri järjestelmien käyttöönottoa. Töitä aluksella oli tekemässä noin kolmesataa alihankkijoiden edustajaa, Viking Linen työntekijää ja miehistön jäsentä.

Myös laivan ravintoloiden konseptit testattiin käytännössä. Henkilökunnalla oli tässä tilaisuus toimia koeyleisönä. Hytit varustettiin jokaista vessaharjaa, saippuaa ja teippauksia myöten.

– Hytteihin tuotiin 3 000 patjaa. Mittakaavasta saa kuvan siinä, että patjoja on ajettu satamaan 14 rekkalastillista, intendentti Tuuli Peltonen kuvaa.

Gloryssa nukutaankin nyt Suomessa valmistetuilla patjoilla. Myös laivan suunnittelu ja tekniikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä.

– Kaikilla oli varustelussa kauhea tsemppi päällä. Tämä on todella hieno laiva. Kun ensi kertaa itse pääsi alukselle, se oli vielä enemmän kuin mitä osasi odottaa, intendentti Tuuli Peltonen kertoo.
Tukikohtana vuokrattu hallitila

Varustelua Turun satamassa helpotti se, että jo ennen laivan saapumista oli vuokrattu satamasta halli, johon tavaraa voitiin toimittaa etukäteen. Kokonaisuudessaan satama toimi paikkana viimeistelyille erittäin hyvin. Alihankkijoita oli paitsi Suomesta myös Ruotsista, Virosta, Saksasta ja Isosta-Britanniasta. Varustelutyötä tekevien majoitus ja ruokailut järjestyivät kätevästi itse laivassa. Satamassa kaikki sähkön- ja vedensaannista ja jätekuljetuksiin sekä erilaisiin järjestelyihin toimi vaivatta.

– Meillä on hyvät suhteet Turun Satamaan, kaikkeen on saatu apua.

Varustelussa on tärkeää, että logistiikka toimii ja esimerkiksi tavarantoimituksien kulkuluvat on voitu hoitaa sähköisesti nopealla aikataululla. Peltosella on kokemusta siitä, että käytännöt voivat olla huomattavasti hitaampia ja byrokraattisempia.

Teksti: Sini Silvàn
Kuvat: Sini Silvàn ja Viking Line

Viking Gloryn takana:

  • ABB Azipod-ruoripotkurijärjestelmä, Suomessa valmistetut Azipod-yksiköt sekä automaatiojärjestelmä, tehonhallintajärjestelmä, keulaohjailupotkurimoottorit ja kaukodiagnostiikkapalvelut
  • Almaco Group (Turku) matkustaja- ja miehistöhytit sekä keittiöt, baarit ja elintarvikemyymälät
  • Climeon (Ruotsi) energiankierrätysjärjestelmä
  • Deltamarin (Turku) rungon, varusteiden ja koneiden perussuunnittelu
  • ICF Group (Vantaa) yleisiä tiloja, Buffet, Vista Room ja aurinkokansi
  • Hartwall (Suomi) aluksen juomalaitteet
  • Koncept (Ruotsi) sisätilat ja sviitit
  • Kone laivan hissit
  • Piantek Oy tax free -myymälä
  • Scenso (Sance ja Northsea Offshore) (Raisio) yleisiä tiloja, kuten Torget
  • Stanley (Suomi) hyttien lukkojärjestelmät
  • TSI (Italia) porrasalueita ja kesäravintola
  • Wärtsilä 31DF-monipolttoainemoottorit