Viking Glory pian jo valtamerimatkalla Turkuun

Itämeren odotetun tulokkaan, Viking Gloryn luovutus Xiamen Shipbuilding Industryn telakalla Kiinassa lähestyy. – Mahtavaa, että saan tulla Kiinasta koko reitin Suomeen, Viking Gloryn intendentti Stig Pernell sanoo. Hänelle se on uran huippuhetkiä.

Liikenne ja logistiikka

Laivan lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos kertoo, että Viking Gloryn toinen meritesti tehdään lokakuun puolivälissä ja esimerkiksi aluksen sietokykyä ja kestävyyttä päästään testaamaan aidoissa olosuhteissa.

Viking Glorylla on suurempi autokansi ja enemmän hyttejä kuin muilla laivalla. Autokannen kapasiteetti on yli 60 prosenttia Amorellaa suurempi, toteaa laivan lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos.

– Sea Trial II merkitsee tärkeitä järjestelmätestauksia. Miten nopeasti alus pysähtyy, kun sitä käännetään täysillä, teknisiä testejä ja merenkulun turvatestejä, Viking Gloryn intendentti Stig Pernell lisää.

Parhaillaan tehdään paljon sisustustyötä ja teknisiä testejä. Telakalla Kiinassa ovat esimerkiksi aluksen tekninen osasto yliperämies, konepäällikkö, sähkömestarit sekä kapteenit valvomassa toteutuksen viimeistelyä.

Myös Pernell vastaa kysymyksiin Kiinasta. Telakalle matkustamiseen kuuluvat, yhteensä kolmeviikkoiset karanteenit suljettuna yksin hotellihuoneeseen neljän seinän sisään vaativat – hyviä eväitä ja henkistä kapasiteettia. Gloryn rakentaminen tulee painumaan monelle mieleen.

Maaliviiva on jo näkyvissä

Ennen kuin aluksen kotimatka alkaa, järjestetään miehistön turvakoulutus henkilöstölle, joka tuo Gloryn Turkuun. Pääreitti neljän viikon merimatkalle kohti Eurooppaa alkaa olla selvä. Vielä agenttien kanssa mietitään tankkaukset ja proviantin, ruuan, lastaus reitin varrella.

Ylipäätään aluksen matka Kiinasta Suomeen on erikoinen Viking Linelle yrityksenä. Matkan varrella voi olla sekä myrskyjä että muuten vaarallisia vesiä: vaaditaan esimerkiksi enemmän vartiointia.

On paljon suomalaisia ja skandinaavisia yrityksiä, jotka ovat olleet mukana luomassa Glorya, mutta eivät ole koronasyistä päässeet Xiamenin telakalle. Kun alus saapuu Turkuun, viimeistelyt tehdään siellä kuntoon neljän viikon aikana.

Viking Gloryn korkein henkilöstö, päällystö on jo valittu.
–  Olemme aloittaneet henkilökunnan rekrytoinnin Gloryyn. Rekrytointi kestää loka-marraskuun vaihteeseen, Lindroos kertoo.

Viking Glory lupaa merinäköalahyttejä enemmän kuin missään muussa aluksessa Itämerellä tähän mennessä. Hyttikategorioita on 17. Jos haluaa syödä hienosti, vaihtoehtoja löytyy. Panoraamaikkunoista eri puolilta laivaa aukeavat maisemat Itämerelle. Saaristo on punainen lanka myös sisustuksessa.
Kymmeniä tuhansia varauksia jo ensi hetkinä
– Olen ollut Viking Linella 38 vuotta ja erittäin ylpeä, että saan olla mukana tuomassa Viking Gloryn kotiin, intendentti Stig Pernell sanoo.

Suomessa ja Ruotsissa avattiin syyskuussa varausmahdollisuus risteilyille 1. maaliskuuta 2022 alkaen. Heti ensi hetkinä tehtiin kymmeniä tuhansia varauksia.

– Oli oikein kuhinaa ja jopa yhteydenottoja, että ihmiset olivat valvoneet puoleen yöhön saakka päästäkseen heti varaamaan. Pitkin Eurooppaa on tullut tiedusteluja siitä, koska on virallinen ensimmäinen matka. Positiivista signaalia on, kun hienommat hytit ja sviitit ovat jo loppuunmyytyjä. Kyllä matkustusintoa löytyy, Lindroos kertoo.

Vaikka nimi jo tiedetään, ennen ensimmäistä matkaa Viking Glory kastetaan. Lindroosin veikkaus on, että mitä ilmeisemmin laiva lähtee ensi matkalleen juuri Turusta.

Teksti: Sini Silvan
Kuvat: Viking Line

Uusi kaunotar Itämerelle

Suomen lipun alla liikennöivän Viking Gloryn kokonaisarvo on noin 194 miljoonaa. Laiva tuo matkassaan uutta, ilmastoviisaaksi nimitettyä tekniikkaa, kuten Wärtsilän ennätyksellisen vähän polttoainetta käyttävät moottorit. Moottoreiden hukkalämpöä osataan nyt myös muuttaa sähköksi. Polttoaineen, 162 pakkasasteeseen jäädytetyn nesteytetyn maakaasun, LNG:tä hukkakylmä hyödynnetään kylmälaitteisiin.

Lotta Lindroos kuvailee, että laivana Gloryn runko poikkeaa muotoilultaan aiemmista Vikingin aluksista. Se energiatehokkaampi, kulkee kauniimmin veden läpi ja käyttää vähemmän polttoainetta. Aallonmuodostus on pienempi, mikä on tärkeää saaristo-olosuhteissa. Dynaaminen, varausjärjestelmään kytketty ilmastointi tarkoittaa, että tyhjissä hyteissä voidaan säätää ilmanvaihtoa ja valoa. Azipod-ruoripotkurijärjestelmä säästää aikaa, polttoainetta ja liikkuu 360 astetta akselin ympäri. Se tarkoittaa, että laiva on ketterämpi. Stig Pernellin mukaan se merkitsee jopa Itämeren parhaita yöunia, kun tärinä jää pois.

Sisustus hyödyntää eri puolilla alusta laajalla panoraamaikkunoillaan merellisen ympäristön.

– Toivon, että meidän kokousmatkustajamme tulevat taas pitämään kokouksia. Kokoustilojen panoraamaikkunoista on mahtavat näkymät saaristoon, Pernell kutsuu.

Luvassa on myös hieno SPA ja uudentyyppinen sisustus taxfree-myymälöihin, joissa on mukava viettää pidempikin aika.

– Voin ihan ylpeänä sanoa, että meille saadaan ylivoimainen aurinkokansi, hän kuvailee. Laivan rooftop-terassilla on mahdollisuus sekä avata ikkunat, että pidentää kesää infrapunalampuilla.