Teräksen kuljetuksessa tarvitaan rautaista ammattitaitoa

SSAB:n kuljetukset Turusta ovat lisääntyneet. Sataman sijainti on otollinen ja se pystyy palvelemaan vaativaa asiakastaan hyvin. Terästäkin pitää käsitellä - lähestulkoon - kuin kukkaa kämmenellä.

Sataman kautta

Turun satamassa laivattiin viime vuonna 70 000 tonnia SSAB:n terästä. Kun päälle lasketaan trailer-kuljetukset, kokonaismäärä nousee 100 000 tonniin.

SSAB:n rahtauspäällikkö Paula Ojala kertoo, että määrät ovat entisestään kasvussa

– Käyttämämme Espanjan linjan lähtösatama vaihtui tänä vuonna Hangosta Turkuun.

Turusta viedään nykyään viikoittain terästä Tanskaan, Norjaan, Englantiin, Hollantiin sekä Espanjaan. Tuotteista pääosa tulee SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalta, osa Raahen tehtaalta. Mukana on teräskeloja, – levyjä ja myös -putkia.

Turun kautta maailmalle rahdattu teräs päätyy muun muassa auto-, energia- ja rakennusteollisuuden sekä konepajojen tarpeisiin. Siitä rakennetaan niin raskaita työkoneita kuin vaikkapa tuulivoimaloita.

Päästöt kuriin

Tulevaisuudessa Turun kautta maailmalle on mahdollista viedä myös fossiilivapaata terästä.

SSAB on edelläkävijöitä tuotantoprosessissa, jossa rautamalmi pelkistetään hiilen ja koksin sijaan vedyllä ja vedyn valmistuksessa hyödynnetään vihreää sähköä.

Ojala kertoo, että SSAB edellyttää, että samaan aikaan myös teräksen kuljetusketjujen päästöjä pienennetään.

– Merikuljetuksissa tässä ollaan edistymässä. Laivoille ollaan kehittämässä uusia ympäristöystävällisempiä polttoaineita.

SSAB on ilmoittanut, että se siirtyy kokonaan fossiilivapaaseen tuotantoon vaiheittain noin vuoteen 2030 mennessä.

Turun satamalla on paljon valtteja

SSAB käyttää teräskuljetuksiin myös muita Suomen satamia, ja ennen kaikkea omaa Raahen satamaansa. Ojalan mukaan Turulla on kuitenkin paljon valtteja.

– Teräksen kuljetuksessa oleellista on maakuljetusten toimivuus. Turkuun pääsee kätevästi rautateitse Hämeenlinnasta. Turun satamasta on myös hyvä linjaliikenne maailmalle sekä paljon teräksen käsittelyyn sopivia tiloja, koneita ja alan ammattitaitoa.

Maallikkokin ymmärtää, että yli 20 tonnia painavien kelojen käsittelyyn tarvitaan järeitä nostureita ja koneita. Mutta samalla terästä on käsiteltävä melkeinpä kuin kukkaa kämmenellä.

– Tuote menee suoraan asiakkaallemme, eikä esimerkiksi levyjen pinnassa saa olla pienintäkään naarmua. Teräs on myös varastoitava säältä suojaan. Turussa teräksen käsittely on sujunut erittäin hyvin, Paula Ojala kertoo.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilari Välimäki