Stevena katsoo tulevaisuuteen

Satamaoperaattori Stevenan turkulainen skaala ulottuu varastotoiminnasta projektilaivauksiin, agribulkista asfalttiasemiin. Nelikymppinen moniosaaja odottaa mielenkiinnolla, mitä mahdollisuuksia yleinen maailmantilanne, sen aiheuttamat uudet reititykset ja Turun sataman yhteisterminaali avaavat.

Alan ammattilainen

Satamaoperaattori Stevena keskittyy Turussa konventionaalisen irtobulkin ja kappaletavaran ahtaukseen, varastointiin sekä terminaalitoimintaan. Yrityksellä on ollut bulk-varasto Linnanaukon satamaosassa vuodesta 1989 lähtien.

Stevenan toimitusjohtaja Markku Mäkipere kertoo, että Stevena käsittelee Turussa muun muassa agribulkia.

– Teimme Turkuun ikään kuin toisen tulemisen vuosina 2015–2016, jolloin aloimme hankkia lisää varastokapasiteettia. Nykyään meillä on myös Länsisatamassa lähes 20 000 m2 varastotilaa, Stevenan toimitusjohtaja Markku Mäkipere kertoo.

Hän ja myynti- ja asiakkuuspäällikkö Janne Salonen ovat tehtyyn päätökseen tyytyväisiä.
– Turun satamassa on ollut hyvä toimia. Fasiliteetit ovat kunnossa, Salonen mainitsee.

Stevenan myynti- ja asiakkuuspäällikkö Janne Salonen on tyytyväinen Turun sataman fasiliteetteihin.

Nelikymppinen Stevena perustettiin vuonna 1982 Naantaliin. Turun ja Naantalin lisäksi yritys toimii nykyään Hangossa ja Uudessakaupungissa. Myös Stevenan nykyinen omistaja, KWH Logistics, viettää tänä vuonna juhlia: sillä on ikää peräti 140 vuotta.

Agribulk vaatii ammattitaitoa

Stevena käsittelee Turussa muun muassa agribulkia, ennen kaikkea soijarouhetta, joka on rehuteollisuuden pääraaka-aineita. Turkuun tulee myös pakattua kalanrehua Tanskasta. Sana bulk saattaa johtaa ajatukset hieman harhaan, sillä materiaalin käsittely vaatii paljon erikoisosaamista.

Turkuun tulee myös pakattua kalanrehua Tanskasta.

Mäkipere kertoo, että rehuun liittyy aina kontaminaatio- ja salmonellariski, minkä takia varastoinnissa noudatetaan tarkkoja hygieniamääräyksiä:
– Tuontierät ovat aina tietyn aikaa karanteenissa ja niistä otetaan näytteitä mikrobiologisia tutkimuksia varten. Jokaisen erän jälkeen kaikki varastot ja käsittelylaitteet desinfioidaan.

Hän huomauttaa, että rehukuljetukset ovat tärkeitä myös maamme huoltovarmuuden kannalta.

Repertuaarissa myös projektilaivaukset

Stevena tunnetaan Turussa myös vaativista projektilaivauksista.

– Laivasimme jo aikoinaan Wärtsilänrannasta isoja ja raskaita dieselmoottoreita. Saman tyyppinen toiminta jatkuu nykyään Turun satamassa. Olemme lastanneet esimerkiksi kokonaisen asfalttiaseman sekä purkaneet laivateollisuuden suurimpia moottoreita, Salonen kertoo.

– Perinteisellä kappaletavarapuolella liikkuu paljon esimerkiksi terästä, hän lisää.

Tulevaisuus tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia

Stevena aikoo jatkaa myös tulevaisuudessa pitkäjänteisesti, hyväksi kokemallaan tavalla. Uusiakin aluevaltauksia voi kuitenkin olla luvassa.

– Odotamme mielenkiinnolla, mitä mahdollisuuksia yhteisterminaali ja sataman lay outin muutos avaavat; minkälaisia uusia linjareittejä Turkuun esimerkiksi tulee, Mäkipere miettii. Hän lisää, että kokonaistilanteeseen vaikuttaa myös nykyinen maailmantilanne ja sen aiheuttamat uudet reititykset.

Salonen muistuttaa, että Stevena kuuluu Suomen suurimpiin ja arvostetuimpiin ro-ro-operaattoreihin.
– Ei ole mitenkään poissuljettua, ettemme voisi tehdä tulevaisuudessa ro-ro-operointia myös Turussa, hän väläyttää.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki