Uusi innovaatio poistaa mikromuoveja merestä

Wärtsilä ja Grimaldi Group -varustamo ovat tuomassa markkinoille ratkaisua, jossa rikkipesurin käyttämästä merivedestä suodatetaan pois mikromuovit.

Ympäristö ja turvallisuus

Norjan rannikolla seilaa tällä hetkellä rahtilaiva, jonka rikkipesurissa testataan uudenlaista teknologiaa.

– Rikkipesurin käyttämästä merivedestä suodatetaan pois mikromuovit, ennen kuin vesi päästetään takaisin mereen. Periaate on aika yksinkertainen, mutta sitä ei ole käytetty ennen, johtaja Jan Othman kertoo. Hän vastaa Wärtsilässä pakokaasujen puhdistusteknologiasta.

Wärtsilän ja Grimaldin patentoima ratkaisu sopii niin uusiin kuin vanhoihinkin aluksiin.
– Järjestelmä vaatii hyvin vähän muutoksia laivalla, eikä tarvetta ole esimerkiksi koko rikkipesurin uusimiselle.

Laiva puhdistaa merta oman toimensa ohessa

Othman kuvailee, että rikkipesuri on kuin suuri suihku, jolla laivan pakokaasut puhdistetaan. Suihku on päällä koko ajan, kun alus liikkuu. Rikkipesurissa kulkee paljon vettä, joten suodattimella myös vedessä olevia mikromuoveja saadaan runsaasti talteen.

– Grimaldin testeissä Italian ja Espanjan välisellä 18 tunnin merimatkalla suodatin keräsi talteen 65 000 mikromuovipartikkelia.

Rikkipesurin yhteydessä toimivaa mikromuovin suodatinta on testattu nopealla roro-/matkustaja-aluksella hienosäätöä varten. Kuva: Wärtsilä.

Nykyisin 10 MW rikkipesuri käsittelee tunnissa noin 450 m3 vettä. Ensimmäisten testien mukaan mikromuovin suodatusjärjestelmä ottaa tehokkaasti talteen alle 10 µm hiukkasia. Merivedestä kerätty mikromuovipitoisuus tilavuuden mukaan oli noin 76 hiukkasta/m3.

Ratkaisulla suuri potentiaali

Mikromuovit ovat suuri globaali ongelma. Maailmassa tuotetaan vuodessa noin 400 miljoonaa tonnia muovia ja arviolta 3 prosenttia siitä päätyy mereen.
– Meidän innovaatiomme ei tietenkään yksinään riitä merten puhdistamiseen, mutta se voi olla tärkeä osaratkaisu muiden joukossa.

EU on puuttunut mikromuoviongelmaan kieltämällä muun muassa muoviset kertakäyttöastiat ja aterimet. Lainsäädäntöä, joka velvoittaisi aktiiviseen merten puhdistamiseen ei ole, muun muassa siksi, koska siihen ei ole ollut tarjolla teknisiä ratkaisuja.
– Velvoittavaa lainsäädäntöä ei ole ehkä tulossa jatkossakaan, ei ainakaan lähitulevaisuudessa. Uskomme kuitenkin, että varustamot haluavat olla edelläkävijöitä ja osallistua vapaaehtoisesti merten puhdistamiseen.

Markkinoille jo ensi vuonna

Norjassa tehtävän pilotin jälkeen innovaatio on tarkoitus tuoda markkinoille jo ensi vuonna. Se saattaa olla pian käytössä myös Itämerellä.
– On mahdollista, että järjestelmää ryhdytään käyttämään täällä ensimmäisessä vaiheessa Grimaldin omistamalla Finnlinesilla.

Wärtsilän Exhaust Treatment -yksikkö on merenkulkumarkkinoiden johtava savukaasujen käsittelyratkaisujen valmistaja.
– Rikkipesuriin integroitua mikromuovien suodatusta on kehitetty viime aikoina erityisesti Norjassa. Mutta myös Turun wärtsiläläiset ovat olleet mukana projektissa, Jan Otham kertoo. Hän osallistuu itsekin hankkeeseen Turusta käsin.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki ja Wärtsilä