Viking Glory matkaa Turkuun vuoden lopulla

– Oli fantastinen hetki saada Viking Glory vesille, projektipäällikkö Kari Granberg kertoo. Uusi Viking Glory jatkaa laivanrakennuksen ilmastofiksua linjaa. Se on energiankulutuksessa 10 prosenttia Turun satamassa tuttua Viking Gracea tehokkaampi.

Liikenne ja logistiikka

Uusi Viking Glory laskettiin vesille tammikuun lopulla Xiamen Shipbuilding Industryn telakalla Kiinassa. Kari Granberg kertoo, että työtä ohjasi telakalla Viking Linen vakituinen henkilöstö, myös aluksen suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy pohjoismainen linja.

Wärtsilä vastaa niin aluksen LNG-, moottori- kuin navigointijärjestelmästä, mukana on myös turkulaisyrityksiä, kuten Deltamarin ja Projektia. Arkkitehtuurisuunnittelun toteuttaa ruotsalainen Koncept. Yhteistyökumppaneita ovat myös ABB Marine, Kone, Almaco, Climeon, Evac ja Pointman.

Korona luonnollisesti hidasti rakennusurakkaa. Vesillelaskuhetki kertoi silti suuresta tyytyväisyydestä.
– Alus liikkuu vedessä kauniisti ja kevyesti, olen hyvin onnellinen kehityksestä tähän mennessä, toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo.

Uusi alus toteuttaa Viking Linen visiota vastuullisuudesta ja pohjoismaisesta teknologiasta. Viking Gloryn halutaan heijastavan olemuksellaan sitä saaristoa, jossa se liikkuu. Energiatehokkuus on Hansesille kuitenkin yksi Viking Gloryn tärkeimmistä ominaisuuksista.
– Laiva tulee olemaan huippua ympäristöinnovaatioiden ja teknologian kannalta.

Viking Gloryssä energiankäyttöä on edelleen Viking Gracen tasosta tiputettu 10 prosenttia. Yhtenä suurena tekijänä tässä on uusi LNG-järjestelmä. Nestekaasu tuodaan alukseen jäähdytettynä -162 asteeseen. Tätä kylmää hyödynnetään nyt aivan uudella tavalla jäähdyttämällä esimerkiksi kylmähuoneita, pakastimia ja teknisiä tiloja. Tällaista ei ole aiemmin muualla toteutettu. Toiseksi laivan varausjärjestelmä ”keskustelee” suoraan aluksen kanssa. Kaikki hytit, joita ei ole varattu siirtyvät suoraan energiansäästötilaan. Kun aluksessa on yli 900 hyttiä, tällä on iso merkitys.
– Viking Glory on ensiluokkainen alus aikajaksolle 30 vuotta eteenpäin. Siinä aikajaksossa myös pandemia nähdään lyhyenä kautena, Hanses linjaa.

Hän kertoo suunnittelun lähtevän siitä, että laiva liikennöisi Suomen lipun alla. Vaikka Viking Glory rakennettiin Kiinassa, jatkosta on selkeä linja.
– Aina jos vain on mahdollista rakentaa Suomessa, on se vaihtoehto, mitä suositaan.

Edessä kuukauden merimatka Turkuun

Turkuun alus saapuu vuoden lopulla. Liikennöinti Turku-Maarianhamina-Tukholma-reitillä alkaa tammi-helmikuun vaihteessa 2022. Alus korvaa Viking Amorellan Tukholman iltalähdöillä. Matkojen varaamisen ennakoidaan alkavan loppukesällä.

Viking Gloryn kapteeni Ulf Lindroos lupaa olla mukana koko matkan ajan, kun alus siirretään Kiinasta Turkuun.
– Marraskuussa lähdemme sieltä liikkeelle, joko Suezin kautta tai Afrikan ympäri.

Lindroos myöntää, että matkan varrella on vaaran aiheita, joihin on vain varauduttava.
– Pitää ottaa huomioon, millaiset poikkeusolot ovat silloin olemassa. Täytyy laatia reitti sen mukaan, että päästään turvallisesti perille.

Viking Glory tulee käyttämään ABB:n Azipod-järjestelmää, jossa 360 astetta kääntyvä potkuriyksikkö korvaa perinteisen peräsimen. Perämiehet tullaan kouluttamaan järjestelmän käyttöön simulaattoreilla ABB:llä Helsingissä tai Aboa Maressa Turussa. Myös Lindroos on koeajanut Azipodia.
– Tunne oli positiivinen. Viking Glory on varustettu kahdella Azipod-potkurikäyttöjärjestelmällä kahden potkurin ja peräsimen sijaan. Azipodin etuna on, että ohjauksen hallinta on helpompaa ja nopeampaa. Lisäksi tehoa on saatavilla, jos sitä tarvitaan enemmän. Myös polttoaineen kulutus vähenee.

Viking Gloryn tavoite on tuoda laivaan vielä enemmän esiin saaristoa, mistä myös Viking Linen ja sen omistajien juuret löytyvät. Laivan ikkunapinta-alaa ja ikkunallisia hyttejä on enemmän. Myös arkkitehtuurisuunnittelun idea on tuoda saaristohenkeä laivalle.
Panoraamaikkunoista maisema merelle

Viking Gloryn yksi ominaisuus ovat sen suuret ikkunat, joilla saadaan vielä enemmän irti saaristosta ja avaudutaan maisemalle, jossa kuljetaan. Aluksen lanseerauspäällikkö Michaela Lindström uskoo, että Viking Glory tulee olemaan Itämeren modernein, täysin uniikki alus, jota on jo nyt todella odotettu. Hänen mukaansa matkustajamukavuus on aluksella asia numero yksi, tärinää ja ääniä on minimoitu. Laivalla tarjotaan slow cruise – viipyilevän matkustamisen henkeä, niin työ- kuin lomamatkalaisille.

Aluksessa myös rahtikuljettajat on otettu huomioon. Heille on niin hyttejä kuin oma saunaosasto. Myös rahtitila on suurempi. Kun Viking Gracessa se on 1250 kaistametriä, tilaa on nyt kasvatettu 1500 kaistametriin.

Teksti: Sini Silván
Kuvat: Viking Line

Faktoja Viking Glorysta:

  • Toimitetaan vuoden 2021 lopussa
  • Arvioitu liikennöinnin aloitus vuoden 2022 tammi-helmikuu Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä
  • Matkustajakapasiteetti 2 800
  • 922 hyttiä
  • Miehistöä noin 200 henkeä
  • Pituus 222,6 metriä, bruttovetoisuus 63 813 tonnia
  • Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
  • Jääluokka 1 A Super
  • Polttoaine LNG (nesteytetty maakaasu)
  • Rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd:n telakalla Kiinassa
  • Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman, Deltamarin ym.