Massiivisen poistoputken tarvikkeet tuotiin kolmella laivalla

Kakolanmäen jätevedenpuhdistamon uuden poistoputken elementit rahdattiin Turkuun. Turku Stevedoringin logistiikkapäällikkö Riika-Maria Iljinin mukaan Turun satama sopii erinomaisesti vaativiin projektilastauksiin.

Liikenne ja logistiikka

Scot Carrierin ruumassa turvavaljaisiin sonnustautuneet miehet kiinnittävät jättikokoisen putken nostopuomiin. Nosturi siirtää taakan varovaisesti ruumasta satamalaiturille. Maissa putki irrotetaan kiinnikkeistään – apuna tarvitaan nostokoria – ja tämän jälkeen järeä trukki siirtää sen varastointialueelle.

”Tarkkaa hommaa. Yhdellä putkella on pituutta neljä metriä, korkeutta kolmisen metriä ja painoa 30 tonnia”, Turku Stevedoring Oy:n logistiikkapäällikkö Riika-Maria Iljin kertoo.

Putkista kootaan Kakolanmäen jätevedenpuhdistamon uusi, puhdistamolta satama-altaaseen johtava reilun kilometrin pituinen poistovesiputki.

”Myös poistoputken rakentaminen on aika ainutlaatuinen urakka. Irlantilaisyritys Ward & Burke Group Ltd tunkkaa putket maan alle tehtyyn kaivantoon”, Iljin huomauttaa.

TurkuSteve hoitaa myös putkien siirtämisen varastointialueelta työmaalle vetomestarin ja mafin avulla. Mafin päälle on rakennettu putkipienokaisia varten oma kehto.

”Hoidamme asiakkaalle myös konttien ja autojen purkauksen ja materiaalin siirron työmaalle.”

Koneetkin nostettiin osissa

Ennen Scot Carrieria Turussa ovat vierailleet myös saman varustamon Scot Pioneer ja Scot Explorer. Ensimmäisellä laivalla tulivat työkoneet, toisella 121 putkea ja tänään kyydissä on 82 putkea. Nyt, haastatteluhetkellämme kesäkuun lopussa, kaikki hankkeeseen tarvittava materiaali on Turussa.

Ensimmäisen laivan mukana oli esimerkiksi massiivinen trukki sekä työmaanosturit.

”Koneet oli purettu osiin. Mutta painavien, epäsymmetrisen muotoisten osien nostot piti tietysti nekin suunnitella erittäin tarkkaan.”

Satamassa hyvin tilaa ja nostureita

Iljinin mukaan Turun satama sopii erinomaisesti isoihin projektilaivauksiin.

”Turussa on runsaasti projektilaivauksien vaatimaa kenttätilaa. Nostureitakin on saatavilla hyvin. Satama on myös joustava yhteistyökumppani. Olemme esimerkiksi miettineet yhdessä erilaisten projektien erikoisvaatimuksia, ja he ovat pystyneet osoittaneet juuri niihin sopivia varastointitiloja.”

TurkuStevellä on vaativista projektilastauksista paljon kokemusta. Se on ollut mukana saattelemassa esimerkiksi sokeritehtaan ja sahan kuivaamoja Venäjälle, asfalttiasemia Lähi-Itään, kaivoskoneita Kiinaan ja Amerikkaan sekä aaltokoneen ja trampoliinipuiston Bahamalle.

TurkuSteve on myös nostanut jokilautta Förin Aurajoesta ja laskenut sen sitten huollon jälkeen takaisin kulkureitilleen.

Turku Stevedoringin logistiikkapäällikkö Riika-Maria Iljinin mukaan massiivisten poistoputkien nostaminen on tarkkaa hommaa. Yhdellä putkella on pituutta neljä metriä, korkeutta kolmisen metriä ja painoa 30 tonnia.
Paluumatka ensi vuonna

Jälleen yksi jättiputki seikkailee ruumasta ilmojen halki satamalaiturille. Kellotamme ajan viisi minuuttia. Nostossa on monta välivaihetta eikä turvallisuudesta ole tietenkään varaa tinkiä.

Poistovesiputken rakentaminen ja tunkkaus maan alle alkaa parin päivän kuluttua. Tavoitteena on, että irlantilaiset putkimiehet saavat oman urakkansa valmiiksi joulukuuhun mennessä.,

Tämän jälkeen TurkuSteve purkaa työmaakoneet ja lastaa ne laivaan. Kun koneen osat on vielä tuettu puurakenteilla, jotta ne pysyvät visusti paikallaan, ne siirtyvät seuraavaan projektimaahan tai palaavat kotisatamaan Irlantiin. Tällöin eletään jo vuotta 2021.

”Silloin voimme ehkä kilistää yhdellä Guinnessilla”, Riika-Maria Iljin naurahtaa.

Katso video putkielementtien rahtauksesta.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat ja video: Ilari Välimäki

Turku Stevedoring Oy

Vuonna 1972 perustettu, ahtaus- ja logistiikkapalveluita tuottava perheyritys Turun satamassa. Tarjoaa ahtaustoiminnan lisäksi asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia, erikoistunut projektilastauksiin ja painavien tuotteiden käsittelyyn.