Satamaa kehitetään voimakkaasti

Turun Satama Oy:n uusi tekninen johtaja Markku Alahäme alkaa ensitöikseen edistää varustamojen yhteisen matkustajaterminaalin suunnittelua.

Ajassa

Markku Alahäme aloittaa Turun sataman teknisenä johtajana 1.6. varsin mielenkiintoiseen aikaan. Työpöydällä odottaa suurhanke varustamojen yhteisestä matkustajaterminaalista. ”Aiesopimus yhteisterminaalista on jo tehty. Kesäkuun aikana tehtäneen hankepäätös. Sen jälkeen suunnittelu käynnistyy toden teolla, jotta voidaan edetä investointipäätökseen.”

Varsinainen terminaalirakennus on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. ”Turun linnan kupeesta siirtyy pois rahtiliikenteen toimintoja ja monta varastoa. Näille on löydyttävä uudet paikat ja varmistettava, että syntyvä uusi kokonaisuus on toimiva ja tehokas.”

Hanke on merkittävä paitsi Turun Satamalle ja sen asiakkaille, myös Turun kaupungille. ”Hienolta paikalta rannasta vapautuu iso alue kaupungin käyttöön.” Tavoitteena on, että varustamojen yhteisterminaali olisi valmis vuonna 2025.

Neuvottelutaitoja tarvitaan

Alahämeellä on hyvät edellytykset osallistua suurhankkeeseen. Hän on ollut Turun Sataman palveluksessa vuodesta 1995.

Tekniseksi johtajaksi Alahäme siirtyy Turun Sataman kehityspäällikön paikalta, jossa hänen tehtäviinsä on kuulunut muun muassa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmän ylläpito ja toiminnan kehittäminen sekä ympäristöasiat. Hän on ollut myös kiinteästi mukana Sataman toiminnan ja palveluiden kehittämishankkeissa sekä erilaisissa kansainvälisissä projekteissa. ”Satama on erittäin mielenkiintoinen ja monipuolinen työpaikka. Nyt kun tarjolle tuli vielä uusi pesti, niin otin haasteen innokkaana vastaan.”

Tuotantotalouden diplomi-insinöörille ovat tulleet työuran varrella tutuksi paitsi oman talon ihmiset, myös alueen muut toimijat ja sidosryhmät. Hän huomauttaa, että esimerkiksi yhteisterminaalin suunnittelussa on kuunneltava kaikkien sidosryhmien näkemyksiä. ”Isoon hankkeeseen liittyy paljon kaava- ja liikenneasioita, lisäksi varustamoilla ja rahtipuolella on tietenkin omia toivomuksiaan.”

Kunnossapitoa ja uusia innovaatioita

Teknisen johtajan työkenttään kuuluu myös nykyisestä infrastruktuurista, muun muassa varastoista, rautateistä, väylistä ja nostureista huolehtiminen. ”Yksi keskeinen teema on ympäristöasiat. Olemme esimerkiksi luopuneet ruoppauksen meriläjityksestä ja etsimme sopivia maaläjitysalueita. Myös sataman energiatehokkuutta lisätään korvaamalla vanhoja valaisimia ledeillä.”

Satamaankin vaikuttavat megatrendit automaatio ja digitaalisaatio. Viking Linen nykyiseen laituripaikkaan on tulossa automooring eli automaattinen laivankiinnitysjärjestelmä ja yhteisterminaalin alueelle on suunnitelmissa automaattinen liikenteen ohjausjärjestelmä. ”Meillä on myös käynnissä varustamojen kanssa turvallisuutta lisäävä hanke, SecurePax, jossa pilotoidaan muun muassa henkilöiden tunnistusta autokentällä ja terminaaleissa. Turun AMK testaa samassa yhteydessä myös 5 G -verkkoa.”

”Turun satamassa tapahtuu nyt todella paljon kaikkea mielenkiintoista”, Alahäme summaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Marjo Saviranta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *