Jokainen loistoristeilijän hytti on erilainen

Piikkiössä valmistetaan maailman hienoimpien risteilijöiden hytit. Suuri osa niistä matkaa Meyerin telakalle Turun sataman varastokenttien kautta.

Sataman kautta

Piikkiö Worksin tehtaalla hyttimoduulit liikkuvat linjastolla sukkelasti eteenpäin, työvaiheesta toiseen, kuten autot autotehtaalla. Tuotanto virtaa, mikä meriteollisuuteen hyvin sopiikin.

– Moduulin kokoaminen alkaa siitä, että kylpyhuoneen lattiaan kiinnitetään ensimmäinen seinäelementti. Tämän jälkeen vuorossa on yli neljäkymmentä erilaista työvaihetta, kunnes päästään lopputarkastuksiin, tuotantopäällikkö Lauri Laakso kertoo.

Parhaillaan päivässä valmistuu 24 hyttiä, ja vuodessa niitä voi tulla linjalta jopa 8 000. Lisää vaikeusastetta kokoonpanoon tuo, että jokainen hytti on erilainen, vähintäänkin mitoiltaan tai sähkö- ja putkitöiltään.

– Tavallista on myös, että hyttien alustavat designsuunnitelmat tarkentuvat matkan varrella. Kaiken kaikkiaan kyseessä on valtava palapeli, jossa riittää mietittävää ja sumplittavaa, Laakso kuvailee.

Meyerin telakan omistama Piikkiö Works työllistää suoraan noin 300 henkeä ja se on Kaarinan suurimpia yrityksiä.

Piikkiö Worksin tehtaalla hyttimoduulit liikkuvat linjastolla sukkelasti eteenpäin, työvaiheesta toiseen, kuten autot autotehtaalla.
Moduulirakentamisella on monia valtteja

Risteilijöiden hyteistä ylivoimaisesti suurin osa valmistetaan nykyään moduuleina. Hytit asennetaan tällöin paikoilleen joustavasti sen mukaan, miten laivan rakennustyöt telakalla etenevät.

– Huomasimme jo 1980-luvulla, että hyttien moduulirakentaminen on hyvin kustannustehokasta; se helpottaa laivan rakentamisen logistiikkaa ja varmistaa tuotteiden hyvän laadun. Saimme silloin alan ensimmäiset patentit, Laakso kertoo.

Piikkiö Works teki aikaisemmin hyttejä myös muille toimijoille ja moduuleja rahdattiin Turun sataman kautta varustamoille ympäri maailmaa. Viime vuosina se on valmistanut hyttejä vain emoyhtiölleen.

Piikkiö Worksissa on valmistettu aiemmin tilamoduuleja esimerkiksi Helsingin lastensairaalaan ja Tampereen Torni-hotelliin. Laakso vihjaa, että meriteollisuuden ulkopuolelta voi olla tulevaisuudessa luvassa myös uusia aluevaltauksia.

Piikkiöstä lähtee satamaan kuljetuksia viikoittain.
Satama sopii hyvin logistiikkaketjuun

Piikkiö Worksin hyttimoduuleja varastoidaan paitsi yhtiön omiin tiloihin myös Turun sataman varastokentille. Piikkiöstä lähtee satamaan kuljetuksia viikoittain.

– Sataman sijainti on mainio, sillä sehän on juuri sopivasti matkan varrella telakalle. Satama pystyy tarjoamaan meille paljon vartioitua varastointitilaa, parhaimmillaan sitä on ollut käytössämme jopa 10 000 neliötä.

Laakson mukaan yhteistyö sataman kanssa on sujunut mallikkaasti.

– Tilanteemme ja varastointitarpeemme vaihtelee aina laivojen rakentamissyklin mukaan, mutta Satama on pystynyt palvelemaan meitä hyvin joustavasti.

Myös osa Piikkiö Worksin alihankkijoista hyödyntää sataman varastointipalveluita, kun ne toimittavat materiaaleja Piikkiöön. Noin 60-70 prosenttia hyttimoduulien kokoonpanossa käytettävissä komponenteista tulee kotimaasta.

Luvassa paljon – ja vielä enemmän hyttejä

Tällä hetkellä Piikkiö Worksissa tehdään hyttejä Meyerilla rakenteilla olevaan Mein Schiff 7 -risteilijään. Lokakuussa työn alle tulevat Icon 2:n ja ensi vuoden syksyllä Icon 3:n hytit.

Mein Schiff 7:ssä hyttejä on 2023 ja Iconeissa peräti 4 118 per laiva. Haastatteluhetkellä, elokuun alkupäivinä, satamassa odottaa kuljetusta telakalle 393 Mein Schiff 7:n hyttiä.

– Meillä, varastokentillä ja telakalla riittää ihan mukavasti kiireitä, Laakso myhäilee.

Tällä hetkellä Piikkiö Worksissa tehdään hyttejä Mein Schiff 7 -risteilijään. Kuvassa jo valmistuneen Carnival Celebration laivan mallihytti.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki