Sensoritestiasemalta dataa saariston älyväylää varten

Kun ruotsinlaiva lipuu Turun satamasta saaristomerelle, syväväylän varrella oleva sensoriasema tunnistaa liikkeen. Testiasema tallentaa havaintoja meriliikenteestä ja tilannekuvaa väylästä. Näin selvitetään, millaisia laitteita tarvitaan jatkossa älyväylän rakentamiseen.

Ajassa
Saariston sensoritestiasema on kestänyt hyvin talven lumet ja pakkaset. Kuva: Brighthouse Intelligence

Testisensoriasema asennettiin paikalleen kesällä 2020 ja se tallentaa tietoja puolentoista vuoden ajan. Kamerat tallentavat video- ja lämpökamerakuvaa. Lisäksi saadaan tietoja merivirtojen ja tuulen suunnasta sekä nopeudesta, ilmanpaineesta ja lämpötilasta. Datan avulla syntyy tarkempi tilannekuva siitä, mitä väylällä tapahtuu. Näin kehitettävä älyväylä voisi lisätä meriliikenteen turvallisuutta. Tulevaisuudessa on mahdollista, että huviveneilijäkin voisi seurata väylän liikennetilannetta esimerkiksi reaaliaikaisena kuvana verkosta.

Älykkäämmän väylän kehittäminen on osa Dimecc Oy:n johtamaa vuosi sitten alkanutta Sea for Value -ohjelmaa. Sen ensimmäinen osa keskittyy tulevaisuuden väyläpalvelujen kehittämiseen ja testaamiseen sekä etäluotsaukseen. Ohjelmassa luodaan valmiuksia etäohjattavaa ja itseohjautuvaa meriliikennettä varten. Meriteollisuudessa on keskitytty laivoilla olevan tekniikan kehittämiseen, mutta nyt tuodaan älyä väylän varrelle.

Sea for Value -ohjelman ensimmäisessä projektissa ovat lukuisten muiden toimijoiden lisäksi mukana mm.  Brighthouse Intelligence Oy, Awake.ai Oy, Meyer Turku Oy, Turun yliopisto sekä Turun Satama Oy.