Matkustajaliikenteellä vaikea vuosi

Turun sataman matkustajaliikenteen pääosa muodostuu Suomen ja Ruotsin välisestä linjaliikenteestä, jota täydentävät Turkuun suuntautuvat kansainvälisten risteilyvarustamojen vierailut. Sataman matkustajaliikenteen vetovoima perustuu Turkua ympäröivän saaristoluonnon tarjoamiin maisemiin, korkealuokkaisiin aluksiin ja palveluihin, kiinnostaviin kaupunkikohteisiin sekä sataman helppoon saavutettavuuteen eri puolilta Suomea.

Liikenne ja logistiikka

Turun sataman matkustajaliikenteen vuosi 2020 käynnistyi lupaavasti. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana matkustajamäärät olivat vielä kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna, mutta maaliskuusta lähtien luvut heikkenivät nopeasti globaalin koronapandemian seurauksena.

Suomen hallituksen asettamat matkustusrajoitukset ja yleinen pelko taudin leviämisestä johtivat siihen, että vuoden 2020 matkustajamäärä jäi lopulta ainoastaan 1,1 miljoonaan matkustajaan. Edellisvuoteen verrattuna Turun kautta kulki siis kaksi miljoonaa matkustajaa aiempaa vähemmän. Turun ja Tukholman välisen rahtiliikenteen kysynnän ansiosta sekä Viking Linen että Tallink Siljan alukset liikennöivät kuitenkin koko vuoden normaaliin tapaan, minkä ansiosta välttämätön matkustus oli mahdollista myös rajoitusten aikana. Heinä-elokuun hiljaisemman epidemiavaiheen aikana Tallink Silja toteutti lisäksi suoria lähtöjä Turusta Tallinnaan. Varustamot tekivät hyvää työtä tartuntariskien pienentämiseksi ja matkustajien turvallisuuden varmistamiseksi.

Matkustusrajoitusten odotetaan poistuvan vuoden 2021 aikana sitä mukaa kun koronarokotukset edistyvät. Turun Satama uskoo sen johtavan laivamatkojen kysynnän vahvaan kasvuun, kun vuoden mittaan patoutunut kysyntä alkaa purkautua. Odotettavissa on, että matkailun vähitellen vapautuessa matkojen kysyntä suuntautuu ensi vaiheessa lähimatkailuun, jolloin Turun satama Suomen ja Skandinavian välisen matkustajaliikenteen markkinajohtajana tulee hyötymään tästä merkittävästi.

Sataman matkustajaliikenteen tulevaisuus näyttää muutenkin valoisalta. Vuoden 2022 alussa Viking Linen Turun reitillä aloittaa liikenteen varustamon uusi lippulaiva m/s Viking Glory. Itämeren modernein ja ympäristöystävällisin matkustaja-alus tulee tarjoamaan ainutlaatuisia matkakokemuksia maailman kauneimmissa saaristo- ja merimaisemissa. Uuden aluksen tulon jälkeen Turun ja Tukholman välistä reittiä liikennöi Itämeren uusin, viihtyisin ja ympäristöystävällisin aluskanta. Uuden yhteisterminaalin valmistuminen ja Turun linnan ympäristöön suunnittelun Linnanniemen toteutuminen tuovat varmasti uusia asiakasvirtoja myös Turun sataman matkustajaliikenteeseen.

Suomen ja Ruotsin välisen matkailun lisäksi Turun satama tarjoaa nopean ja mutkattoman reitin myös omalla autolla syvemmälle Eurooppaan suuntaaville matkustajille. Tulevaisuudessa Turusta pääsee merimatkan jatkoksi maata pitkin Euroopan sydämeen myös nopeita junayhteyksiä hyödyntäen, kun Ruotsin suunnittelemat uudet junayhteydet toteutuvat.

Risteilyliikenne odottaa uutta kesää

Korona vei matkustajat myös Itämeren risteilyliikenteestä. Ennakkovarausten perusteella Turun Satamassa odotettiin ennätyksellistä aluskäyntien määrää, mutta yhtään ei vuonna 2020 toteutunut.

Vuoden 2021 osalta tilanne on edelleen odottava sen suhteen, missä vaiheessa vuotta risteilyliikenne käynnistyy uudelleen. Aluskäyntejä tulevalle kesälle on tässä vaiheessa varattu viisi, joista kolme varausta on samalle alukselle. Jokainen aluksista on tulossa ensimmäistä kertaa Turkuun, mikä kertoo osaltaan Turun Sataman ja VisitTurun hyvin onnistuneesta markkinoinnista sekä varustamojen tarpeesta löytää asiakkailleen uusia vierailukohteita.

Samaa viestiä tuovat myös risteilyjärjestäjien tiedustelut, joiden runsaus luo luottamusta risteilyliikenteen tulevaisuuteen.

Risteilyliikenteen tulevaisuudelle myönteinen uutinen on myös Turun linnan alueelle suunnitellun Linnanniemen eteneminen. Sataman naapuriin sijoittuvasta Linnanniemestä rakentuu ympärivuotisen kaupunkikulttuurin keskus, jossa meri ja historia ovat vahvasti läsnä. Alueen kehittämisessä ovat keskeisessä roolissa Turun linna, Forum Marinum sekä alueelle tulevaisuudessa sijoittuva Historian ja tulevaisuuden museo.

Suuremmille risteilyaluksille on kantasatamassa oma laituri, joka on valmis vastaanottamaan jopa 230-metriset alukset. Alle 100-metriset alukset pyritään sijoittamaan Aurajokeen, josta matkustajilla on lyhyt kävelymatka keskustaan rantakatua pitkin. Yhteistyössä VisitTurun kanssa matkustajille on tarjolla monipuolista palvelua neuvonnasta retkiohjelmiin.

Lue koko vuosikertomus 2020 (pdf).

Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Jarmo Piironen