Pitkän linjan logistiikkaosaaja sataman peräsimeen

Kun Erik Söderholm oli vuonna 1980 kesätöissä Turun Satamassa hän tuskin ajatteli astuvansa sataman toimitalon ovesta sisään vajaat neljä vuosikymmentä myöhemmin yhtiön johtajana. Näin kuitenkin kävi joulukuun alussa vuonna 2019, kun hän aloitti työt Turun Satama Oy:n vastavalittuna toimitusjohtajana.

Puheenvuoro

Ennen Turun Sataman palvelukseen siirtymistä Erik Söderholm on ehtinyt tehdä pitkän uran niin kotimaisten kuin kansainvälisten logistiikkayritysten johtotehtävissä. Heti opintojen jälkeen hänen tiensä vei metsäyhtiö Enso-Gutzeitin eli nykyisen Stora Enson laivausosastolle, jossa hän vastasi vientilaivauksista muun muassa saksankieliseen Eurooppaan ja arabimaihin.

Monipuolinen kokemus logistiikkayritysten johtotehtävistä

– Urani tähän asti merkittävimpiä posteja ovat ehkä olleet DFDS Transportin etablointi Suomen markkinoille yhtiön varatoimitusjohtajana sekä yhtiön Puolan yksikön toimitusjohtajuus, jonka aikana yksikön toiminta ohjattiin länsimaiseen yrityskulttuuriin. Kotimaahan palattuani toimin viisi vuotta Wilson Logisticsin johdossa, minkä jälkeen minut valittiin Pohjolan Liikenne -konsernin toimitusjohtajaksi tärkeimpänä tehtävä yrityksen modernisointi. VR:n organisaatiouudistuksen yhteydessä siirryin konsernin logistiikkadivisioonan johtoon vastaamaan konsernin rahtiliikenteestä niin kiskoilla kuin rautateillä, Erik Söderholm kertaa aiempaa toimintaansa.

Kysyntää Söderholmin johtamistaidoille on riittänyt VR-pestin jälkeenkin. DB Schenker Logisticsin palveluksessa hän vastasi yhtiön Europe North & East -alueen maakuljetuksista. Suuri alue ulottui Venäjän Tyynenmeren rannikolta Irlantiin kattaen kaikkiaan kolmetoista valtiota. Viimeiset kolme vuotta ennen Turun Sataman johtajaksi valintaa hän toimi Kuehne & Nagelin palveluksessa vastaten yhtiön maakuljetuksista Pohjoismaissa.

– 35 vuoden aikana ovat tulleet tutuiksi niin maa-, meri-, ilma- kuin rautatiekuljetukset, joista muodostuvat kuljetusketjut ovat monessa vaiheessa kohdanneet toisensa myös Turun satamassa. Aiemman yhteistyön sijasta siirtyminen ikään kuin pöydän toiselle puolelle on mielenkiintoinen, haasteellinen ja innostava askel – varsinkin, kun Turun Satamassa on käynnissä lukuisia suuria uudistuksia, Erik Söderholm korostaa.

Rahtiliikenteessä tavoitteena uusien linjojen avaaminen

Turun sataman toimintaa ja tulevaisuutta uusi toimitusjohtaja arvioi logistiikka-alan ammattilaisen kokemuksella, mutta myös uutta visioimalla. Hänen mukaansa satamatoiminnan perusasiat ovat hyvällä mallilla, mutta maailman muutosvauhdin kiihtyessä on syytä tarttua muutoksen tuomiin mahdollisuuksiin.

– Turun Sataman nykyiset vahvuudet ovat edelleen voimassa. Sataman infrastruktuuri on hyvässä kunnossa ja henkilökunta osaavaa, mistä kertovat myös uusimman asiakastyytyväisyystutkimuksen täydet pisteet ammattitaidosta. Merkittävä vahvuutemme on sataman sijainti, mikä tekee Turusta Suomen sillanpääaseman Skandinaviaan. Maantieteellisen etulyöntiasemamme ansiosta Turusta aukeaa ylivoimaisesti nopein meritie Tukholmaan, mistä on helppo jatkaa muualle Skandinaviaan ja Länsi-Eurooppaan. Rekkaliikennettä ajatellen Tukholman reittimme sopii erinomaisesti myös kuljettajien lepoaikamääräyksiin, toimitusjohtaja Erik Söderholm toteaa.

Rahtipuolen pääkohderyhmänä hän pitää edelleen yksikkökuljetuksia sekä jalostetun tavaran kuljetuksia, raskaan teollisuuden projektikuljetukset mukaan lukien. Tilaa ja palvelukapasiteettia Turun satamasta löytyy nykyistä suuremmillekin rahtimäärille. Tämän ansiosta Turun Satama kartoittaa aktiivisesti mahdollisuuksia uusien laivalinjojen avaamiseen esimerkiksi Puolan suuntaan. Tulevaisuuden visioihin kuuluu myös rekkajuna Turusta Ouluun.

Matkustajasataman uudistukset etenevät aikataulussa

Matkustajaliikenteen vahvimpina vetovoimatekijöinä Erik Söderholm pitää nykyaikaisia aluksia ja ainutlaatuisen saariston tarjoamia maisemia. Saariston merkitystä hän korostaa myös tavoiteltaessa lisää Itämeren risteilyliikenteen aluksien käyntejä Turkuun. Jo kuluvana vuonna tulossa on viime vuosia suurempi määrä risteilyaluksia.

– Matkustajaliikenteen matkustajamäärät ovat vakiintuneet vuosittain noin 3,5 miljoonaan matkustajaan, mikä tekee Turusta Suomen ja Ruotsin välisen matkailuliikenteen ykkössataman. Yhtenä tekijänä tässä ovat varmasti upeat saaristomaisemat reitin molemmissa päissä. Ensi vuonna Turusta aloittaa liikennöinnin uusi Viking Glory, joka täydentää erinomaisesti reitin muutenkin nykyaikaista aluskantaa. Uusi alus tuo varmasti myös kasvua matkustajamääriin, mihin satamassa valmistaudutaan jo muun muassa satama-alueen liikenteen sujuvuutta parantaen. Pääreittimme matkustajia palveleva yhteisterminaalihanke etenee aikataulun mukaisesti. Turun Sataman, kaupungin, Tallink Siljan ja Viking Linen välisen aiesopimuksen tavoitteena on terminaalin käyttöönotto vuonna 2025, toimitusjohtaja Söderholm vahvistaa.

Satama yhdistyy uudella tavalla kaupungin keskustaan

Yhtenä Turun sataman matkailullisena vahvuutena Erik Söderholm pitää myös sataman sijaintia kävelymatkan päässä keskustasta. Varsinkin kesäisin kävely satamasta Aurajoen vartta pitkin keskustaan tarjoaa matkailijoille paljon nähtävää ja koettavaa.

– Juuri käynnistynyt ideakilpailu Linnanniemen alueen kehittämiseksi yhdistää sataman entistäkin tiiviimmin kaupunkiin. Turun linnan ympäristön ja Aurajokisuun länsirannan kattava alue sijoittuu välittömästi uuden yhteisterminaalimme läheisyyteen ja tulee valmistuessaan muodostamaan uuden, vetovoimatekijän sekä sataman matkustajaliikenteelle että koko Turun kaupungille, toimitusjohtaja Söderholm ennustaa.

Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Markku Koivumäki