Rahtiliikenne väheni kapasiteetin pienennyttyä

Turun satama on Suomen ja Skandinavian välisen tavaraliikenteen ykkössatama, joka tarjoaa nopean ja kilpailukykyisen reitin myös Saksan kautta Eurooppaan sekä toimivan yhteyden valtamerilinjoille. Sataman säännöllinen ja tiheä linjaliikenne tuo kuljetusaikatauluihin joustavuutta vahvistaen tuotteiden toimitusvarmuutta.

Liikenne ja logistiikka

Sataman tavaraliikenteen pääosa muodostuu suuryksikköliikenteestä, jota hoitavat nykyaikaisen tehokkaat ro-ro-alukset ja Itämeren merkittävimmät varustamot sekä alansa johtavat satamaoperaattorit. Yksikköliikenteen rinnalla Turun satama on keskittynyt raskaan teollisuuden projektikuljetuksiin, jotka vaativat tarkkuutta ja turvallisuutta sekä lastinkäsittelyssä että välivarastoinnissa.

Vuonna 2022 Turun sataman kautta kulkeneen tavaraliikenteen kokonaismäärä oli hieman yli 2 miljoonaa tonnia, mikä on noin 15 % vähemmän kuin vuonna 2021. Laskusta pääosa kertyi suuryksikköliikenteestä, johon vaikutti ennen muuta Ruotsin liikenteen kapasiteetin vähentyminen. Tallink Siljan Galaxy poistui reitiltä syyskuusta alkaen, mikä vähensi reitin laivalähdöt Turusta kolmeen päivässä aiemman neljän sijasta. Poistunutta kapasiteettia korvasi osittain maaliskuussa liikennöinnin aloittanut Viking Glory, joka tarjoaa noin 600 metriä enemmän kaistametrejä kuin sitä edeltänyt Amorella. Kokonaisuudessaan sataman kautta kulkeneiden rekkojen ja trailerien kokonaismäärä vuonna 2022 oli noin 103 500, kun edellisenä vuonna yllettiin yli 123 000 yksikköön.

 

Rekkaliikenne, kpl
Tavaraliikenne, milj. tonnia

Sataman muu tavaraliikenne on jatkanut vakiintuneella linjalla. Travemünden liikenne on vakiintunut ja Finnlinesilla on kaksi lähtöä Saksaan viikossa. Mann Lines liikennöi viikoittain Turusta Harwichiin poiketen muun muassa Bremerhavenissa ja tarjoten sujuvan yhteyden valtamerilinjoille Rotterdamin kautta. Baltic Linen viikoittainen linjaliikenne yhdistää Turun sataman Norjan, Tanskan ja Puolan markkinoille. Näiden lisäksi Turun Satama neuvottelee aktiivisesti myös uusien yhteyksien avaamisesta niin Itämeren satamiin kuin pitemmällekin Eurooppaan. Pisimmällä neuvotteluissa ollaan linjaliikenteen avaamisesta Puolaan, josta Turun ja Gdynian satamat solmivat aiesopimuksen jo vuonna 2019. Pandemian mentyä keskustelut ovat tiivistyneet ja eri varustamot ovat osoittaneet kiinnostuksensa yhteistyöhön. Kiinnostusta on vahvistanut Turun yliopiston tekemä tutkimus, joka osoitti reitillä olevan selkeää markkinapotentiaalia. Linjan kannattavuus perustuisi ennen kaikkea rahtiliikenteeseen, jota matkustajaliikenne täydentäisi.

Aluskäynnit, kpl
Keskimääräinen alusten nettovetoisuus, milj. nt

Lue koko vuosikertomus 2022 (pdf).

Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Jarmo Piironen