Design-verkkokauppa vie muotoilua maailmalle huimilla kasvuprosenteilla

Verkkokauppaa osataan myös Suomessa. Finnish Design Shop on verkkokaupassa lujan, mutta hallitun kasvun tiellä. Realistinen kasvuvauhti on hurjat 40 prosenttia.

Sataman kautta

– Alusta saakka olemme kasvaneet kaksinumeroisin luvuin. 40 prosentin kasvu on se, mihin pystytään ilman liian suurta riskinottoa, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski kertoo.

Finnish Design Shopin toiminta perustuu omaan varastoon, jonne tuotteet hankitaan ennakkoon. Suuri osa tavarantoimittajista on yllättävän pieniä, joten toimitusvarmuuden merkitys korostuu. Kasvu voisi Kiisken mukaan olla jopa suurempaa, jos tavaran saatavuus olisi parempi.

– Mieluummin toimitaan niin, että logistiikkaa ja henkilöstöä pystytään rakentamaan kestävällä tavalla.

Tuhkasta siivilleen noussut loistoidea

Finnish Design Shop perustettiin vuonna 2004, kun it-ala oli kokenut maailmanlaajuisen romahduksen.

– Juuri nyt sekä ulkomailla että Suomessa kiinnostavat esimerkiksi Secto-puuvalaisimet, Teemu Kiiski toteaa. Finnish Design Shopin taukotilastakin löytyy suomalaisia klassikkoja, sillä sisellä istutaan Alvar Aallon suunnittelemilla Artek-jakkaroilla, jotka valmistetaan Turussa.

– Ainoa, mikä selvisi tilanteesta suhteellisen pienin kolhuin oli verkkokauppa. Syntyi ajatus, että on hyvä yhdistää verkkokauppa ja suomalaisen designin vienti.

Isojen toimijoiden, kuten Marimekon ja Iittalan rinnalle etsittiin pienempiä design-brändejä. Pienet tuovat isoille toimijoille kiinnostavuutta ja isot pienille uskottavuutta.  Sama periaate pätee edelleen. Nyt toimijoita on noin 170.

– Tuotteiden täytyy täyttää tietyt kriteerit: brändin, tuotteen laadun ja designin, mutta myös toimitusten pitää olla kunnossa. On meille todella tärkeää, että asiakkaat saavat tuotteet viipymättä.

Kysynnän perusteella päädyttiin siihen, että valikoimaa laajennettiin suomalaisen ohella skandinaaviseen designiin. Tuotteet sopivat karuhkon suomalaismuotoilun kokonaisuuteen.

Oivallinen sijainti Turussa

Kiiski rohkaisee ajattelemaan markkinoita laajasti: mitä marginaalisemmasta tuotteesta on kyse, sitä vaikeampi on saada kauppaa muuten kuin että kenttänä on koko maailma.

– Aruballekin on lähetetty tuoleja, Kiiski kertoo.

Finnish Design Shopin pääkonttori ja varasto ovat Turussa sataman kupeella. Sijainti toimii moitteetta. Tavarat liikkuvat nopeasti, löytyy hyvää työvoimaa, toimitila on ollut ihanteellinen, kun tiloja on voitu kasvattaa tarpeen mukaan aina nykyisiin 3 500 neliöön asti.

Markkinapaikkana koko maailma

– Jos tänään tilaa, paketti on New Yorkissa parhaimmillaan huomenna, Kiiski kuvaa logistiikan tehoa.

Useiden yhtiöiden yhdistelmä täydentää kuljetuspalvelut tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Ulkomaan pakettikuljetuksia hoitavat UPS ja GLS sekä nyt uutena DHL Parcel sekä DHL Global Mail. Suomessa kuljetuksista vastaa Posti ja Matkahuolto.

Kansainväliset rahtikuljetukset kulkevat DSV:n välityksellä, TNT on tulossa kokonaisuuteen uutena mukaan. Turun sataman kautta kulkee nyt ainakin DSV:n kuljetuksia ja iso osa DHL:n lähetyksistä.

Finnish Design Shopin varastosta löytyy sisustukseen astioita, huonekaluja, erilaisia tuoleja, pöytiä ja valaisimia. Tällä hetkellä eniten myyvät Marimekon astiat, yksi myyvimmistä tuotteista on Teema-astiasto.

EU:n ulkopuoliset asiakkaat vastaavat itse kaikista tulleista ja paikallisista veroista. Poikkeuksena on tästä kesästä alkaen Australia, jonka toimituksiin verkkokaupalle kuuluu verovelvollisuus alle 1 000 Australian dollarin arvoisista tilauksista. Tähän on luotu oma maksujärjestelmä, eikä kauppaan ole tullut pelättyä laskua.

– Rahti on kasvamassa koko ajan. Toimitukset ovat yhä isompia. Suurien tuotteiden määrä on kasvanut ja laivakuljetukset kasvavat koko ajan, Kiiski summaa.

Teksti ja kuvat: Sini Silvàn

Finnish Design Shop

Finnish Design Shop toimittaa tilauksia 184 maahan. Suomen tilaukset tehdään osoitteessa www.finnishdesignshop.fi, muiden maiden osoitteessa www.finnishdesignshop.com.

Tärkein markkina-alue on USA. Euroopan lisäksi vahvoja ovat myös Australia, Japani ja Singapore. Kasvavaa design-kiinnostusta löytyy myös sekä Venäjältä että Kiinasta. Markkinoilla Ikea on usein se, joka tasoittaa tiet ja luo kysyntää. Mutta kun Ikea-look kyllästyttää, syntyy kiinnostus laadukkaampaan designiin.

Kovat luvut
  • Finnish Design Shopin liikevaihdosta puolet tulee Suomesta. Tavoitteena on nostaa ulkomaiden osuus 65 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
  • Vuonna 2017 liikevaihto oli 14,4 miljoonaa, mikä tarkoitti 45 prosentin kasvua. Ennuste tämän vuoden liikevaihdoksi on 20 miljoonaa. Vuodelle 2021 tavoite on 56 miljoonaa euroa.