Turvallisuus tulee ensin
Safety Officer Mikael Westerholm on yksi henkilöistä, joka varmistaa, että Baltic Princessin matka Turusta Tukholmaan ja takaisin sujuu aina turvallisesti. Hän korostaa merenkulkijoiden hyvän yhteistyön merkitystä.
Tallink Siljan Baltic Princess on saapumassa Turun satamaan. Komentosillalla yliperämies / Safety Officer Mikael Westerholm auttaa kapteenia aluksen tuomisessa laituriin.
– Laivalla on pituutta 212 metriä ja laituriin mennään kymmenen sentin tarkkuudella. Ei ihan yksinkertainen rasti, hän huomauttaa.
Tarkkoja paikkoja, esimerkiksi ahtaita väyliä ja kierrättäviä kareja, riittää yllin kyllin myös Turun ja Tukholman välillä.
– Lisähaasteita tarjoavat nopeastikin vaihtuvat sääolosuhteet: myrskyt, sumu ja pimeys. Kesällä pitää olla varuillaan myös liian lähelle tulevien huviveneilijöiden kanssa.
Komentosillalta löytyy vaikuttava määrä tekniikkaa, muun muassa tutka, autopilotti ja elektronisia merikarttoja.
– Kaikki nuo ovat kuitenkin vain apuvälineitä. Henkilökunta tekee aina keskeiset päätökset. Merenkulkijoiden ammattitaito ratkaisee.
Kaikki tekevät työtä yhteisen päämäärään eteen
Baltic Princessin Safety Officer osallistuu laivan ohjaamiseen ja luotsaamiseen. Hänellä on myös runsaasti muita tehtäviä.
– Vastaan esimerkiksi henkilökunnan turvallisuuskoulutuksista ja -harjoituksista sekä teen laivassa turvallisuuskatselmuksia. Järjestän myös pelastus- ja paloharjoituksia yhteistyössä eri viranomaisten kanssa. Sataman kanssa meillä on säännöllisesti satamaturvallisuuteen liittyviä harjoituksia.
Westerholm kuvailee, että Turun ja Tukholman välinen matkustajameriliikenne on valtava logistinen palapeli. Jos esimerkiksi jokin laiva on myöhässä, se vaikuttaa myös muiden liikkeisiin.
– Vaikka esimerkiksi Tallink Silja ja Viking Line kilpailevat maassa kovasti matkustajista, niin merellä me olemme parhaita kavereita – teemme läheistä yhteistyötä. Se on onnistumisemme edellytys.
Veri veti merille
Mikael Westerholmilla on merikapteenin ja linjaluotsin koulutus, mikä tarkoittaa opiskeluineen ja harjoitteluineen noin kymmenen vuoden sessiota. Safety Officerina hän on toiminut nyt viitisen vuotta.
– Opiskeluaikoinani olin paljon töissä myös Turun Satamassa, esimerkiksi satamavalvojana ja – tarkastajana. Veri veti kuitenkin koko ajan merille.
Westerholm on viihtynyt kutsumusammatissaan.
– Laivan ajaminen on upeaa. Komentosillalta avautuvat maisemat ovat tietenkin jo hyvin tuttuja, mutta niiden kauneuteen ei kyllästy koskaan. Työssäni on hienoa myös sen monipuolisuus, siihen liittyy hallinnollisia tehtäviä, mutta aivan keskeisesti sosiaalinen puoli. Olen yhteyksissä laivan koko henkilökunnan kanssa.
Safety Officerin työ on tietenkin äärimmäisen vastuullista – painaako tämä joskus harteita?
– Turvallisuus tulee aina ensin. Turvallisuus on minun työni lähtökohta, mutta se korostuu tietenkin merenkulussa muutenkin, se on läsnä kaikissa päätöksissä. Mutta ei tuo vastuullisuus stressaa henkilökohtaisesti. Se taitaa olla persoonallinen ominaisuus, ja ehkä siinä on vähän opittuakin, Westerholm miettii.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki ja Jarmo Piironen