Turun Sataman varastoliiketoiminta jatkui vakaana

Turun Sataman liiketoiminnan kolmannen kivijalan muodostavat varasto- ja logistiikkapalvelut. Näitä laivaliikennettä tukevia palveluja on kehitetty vahvasti yhdessä alan palveluja tarjoavien yritysten kanssa, heidän tarpeitaan ja toiveitaan kuunnellen.

Liikenne ja logistiikka

Jatkuvien investointien ja kumppanuuksien tavoitteena on ollut vahvistaa Turun asemaa Suomen Skandinavian jakelukeskuksena, jonka kautta erilaiset tuotteet kulkevat nopeasti ja luotettavasti eri suuntiin. Lukuisat vaihtoehdot takaavat luotettavat, turvalliset ja yksilöllisten vaatimusten mukaiset varastointimahdollisuudet kaikenlaisille tuotteille.

Vuonna 2024 sataman omien varastotilojen kapasiteetti on ollut täyteen varattu. Vahvan ja yhä kasvavan kysynnän johdosta satamaan on rakennettu viime vuosina runsaasti uusia varastotiloja ja rakentaminen jatkui myös vuonna 2024. Pansion logistiikka-alueelle rakennettiin uusi 7 000 neliömetrin Best-halli, jonka valmistuttua Pansiossa on hallitilaa yhteensä jo noin 32 500 neliömetriä.

Turun Satamalla on myös valmiudet käynnistää nopeastikin uusia rakennushankkeita asiakkaiden toivomusten mukaisesti sekä Kantasataman että Pansion alueella.

Investoinnit toteutetaan Sataman toimesta ja tilat vuokrataan asiakkaille pitkäaikaisilla sopimuksilla.

Turun Vapaavarasto jäi aiemmasta ennätysvauhdistaan

Turun satamakonserniin kuuluvan Turun Vapaavaraston vuosi 2024 oli taloudellisesti vaikea. Ennätyksellisen edellisvuoden jälkeen odotettiin pientä laskua, mutta talouden matalasuhdanne näkyi palveluiden kysynnässä niin vahvasti, että liikevaihto laski edellisvuodesta noin 34 % jääden 2,9 miljoonaan euroon. Pienten volyymien ja tavaroiden liikkumattomuuden lisäksi tulokseen vaikutti ennen muuta Meyer Turun telakan Icon 2 -projektin viivästyminen. Kesälle suunniteltu aloitus siirtyi ensin syksyyn ja sitten vuoden loppuun, minkä aiheuttamien menetysten korvaamisessa eivät auttaneet edes vuoden aikana solmitut uudet asiakassopimukset. Haastavista ajoista huolimatta vuodelle 2024 suunnitellut investoinnit saatiin toteutettua ja kaksi uutta hallia nostivat varastotilojen kokonaismäärän noin 60 000 neliömetriin.

Turun Vapaavarastolle vuosi 2025 on merkkivuosi, sillä yrityksen toiminta käynnistyi vuonna 1965 ensimmäisten Opel-autojen rullatessa laivasta Vapaavaraston alueelle. Alkuvuoden näkymien perusteella juhlavuodesta näyttää tulevan hyvä, sillä toiminta on taas ollut kasvussa ensikuukausista alkaen. Kasvun moottorina toimii yhteistyön jatkuvuus Meyer Turku telakan sekä Royal Caribbean -varustamon kanssa, joiden jättiristeilijäprojektin kaikki logistiikka on Turun Vapaavaraston käsissä. Nykyisten asiakkuuksien rinnalle haetaan kuitenkin jatkuvasti uusia segmenttejä ja esimerkiksi rakennusalan ja autojen maahantuonnin uskotaan piristyvän ja tuovan uutta liiketoimintaa. Logistista yhteistyötä toivotaan myös Ferry Terminal Turku -projektin kanssa, jonka tarvitsemien materiaalien ja komponenttien varastointiin Turun Vapaavarastolla on riittävästi tilaa aivan työmaan tuntumassa. Uuden kasvun rakentamisessa Turun Vapaavarasto nojaa tunnettuihin vahvuuksiinsa: koko henkilöstön palvelualttiuteen sekä nopeaan reagointiin asiakkaiden tarpeisiin.

Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Valote

Lue koko vuosikertomus 2024 (pdf).