Turun asema edelleen vahva matkustajaliikenteessä

Turun satama on Suomen ja Skandinavian välisen liikenteen johtava satama ja maan toiseksi suurin matkustajasatama. Ruotsin ja Suomen välisessä matkustajaliikenteessä Turun sataman suurimmat vetovoimatekijät ovat kansainvälisestikin ainutlaatuisen kauniit saaristomaisemat sekä nykyaikaisten, ympäristöystävällisten alusten tarjoamat korkeatasoiset palvelut.

Liikenne ja logistiikka
Ruotsinliikenne jäi keskiarvoisesta tasostaan

Satamasta Tukholmaan liikennöi säännöllisesti kaksi Itämeren liikenteen johtavaa varustamoa. Viking Line operoi Turun ja Tukholman välistä reittiä kahdella aluksella, mikä mahdollistaa kaksi lähtöä päivässä, aamulla ja illalla. Edestakaisten Tukholman risteilyjen lisäksi Viking Line tarjoaa Turusta piknik-risteilyjä Maarianhaminaan. Tallink Silja liikennöi väliä yhdellä aluksella tarjoten yli yön kestäviä viihderisteilyjä sekä Päivä Tukholmassa -matkoja.

Vuonna 2024 Turun sataman Ruotsinliikenteen matkustajamäärä laski pitkäaikaisiin keskiarvoihin verrattuna. Vuoden aikana sataman kautta kulki runsaat 2,2 miljoonaa matkustajaa, mikä on noin 10 % vähemmän kuin edellisvuonna. Suurimpana syynä matkustajamäärien laskuun oli kuluttajien heikentynyt luottamus omaan talouteensa, mikä heijastui kaikkeen yksityiseen kulutukseen. Jossain määrin matkustajamäärien vähenemiseen vaikutti myös kilpailutilanteen muutos, joka johtui Naantalin satamasta Ruotsiin liikennöivän varustamon uusien alusten herättämästä kiinnostuksesta.

Positiivisesti Turun sataman matkustajaliikennettä piristivät piknik-risteilyjen kasvanut suosio sekä Tallink Siljan Päivä Tukholmassa -risteilyt, joista jälkimmäiset myytiin loppuun syyslomakaudella.

Vuosi 2025 on alkanut myönteisissä merkeissä matkustajamäärien käännyttyä kasvuun. Kasvun odotetaan myös jatkuvan keväällä, kun Tallink Siljan Baltic Princess palaa uudistettuna telakalta maaliskuun puolivälin jälkeen. Mittavissa uudistuksissa keskitytään matkustajatiloihin, joista myymälät ja osa ravintoloista kokevat täyden muodonmuutoksen. Matkustajamäärien kasvua ennakoi myös virkistyvä konferenssimatkailu, mihin sekä Viking Linen piknik-risteilyt että Tallink Siljan Päivä Tukholmassa -risteilyt tarjoavat erinomaiset puitteet ja valmiudet. Keskeisimmin vuoden 2025 tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttaa kuitenkin yleinen taloustilanne, jonka parantumisen uskotaan purkavan patoutunutta kulutusta myös matkailun osalta.

Matkustajaliikenne, milj. henkilöä
Risteilyliikenteessä merkkejä piristymisestä

Ruotsinliikenteen lisäksi matkustajia Turkuun tuovat Itämerellä toimivat risteilyvarustamot. Vuonna 2024 risteilyaluskäyntejä oli seitsemän, kun edellisenä vuonna aluksia vieraili satamassa ainoastaan kolme. Kesän risteilykauden aikana käyneistä aluksista kolme oli ensikäynnillä satamassa. Näiden joukossa oli muun muassa Fred Olsen -varustamon Borealis, joka on suurin milloinkaan Turun satamassa vieraillut risteilyalus. Ensivisiitillään Turussa kävi myös Crystal Cruisesin Crystal Symphony, joka on rakennettu Turun telakalla vuonna 1995. Matkustajia alukset toivat Turkuun kaikkiaan noin 5 700.

Epävarma turvallisuustilanne maailmalla ja Itämeren alueella heijastuu edelleen Itämeren risteilyliikenteeseen, mutta aallonpohja lienee jo ohitettu. Turun sataman näkökulmasta positiivisia odotuksia vahvistaa hyvin käynnistynyt Cruise Finland -yhteistyö, jossa kahdeksan satamaa markkinoi yhteisvoimin Suomen kiinnostavimpia risteilykohteita muun muassa alan kansainvälisissä tapahtumissa. Yhteistyötä tehdään myös Visit Turku Archipelagon kanssa liittyen esimerkiksi retki-, aktiviteetti- ja elämystarjonnan tuottamiseen risteilyvieraille.

Vuonna 2025 tulonsa Turkuun on varmistanut seitsemän alusta, mutta tulevaisuutta ajatellen Turulla on mahdollisuus yltää paljon suurempiinkin lukuihin. Ympäristöasiat ovat yhä tärkeämpiä kaikille alan toimijoille varustamoista matkailijoihin ja tässä vertailussa Turun satama on kärkipäässä. Ilmastomuutoksen vaikutuksesta risteilytoiminta hakeutuu viileämmille vesille, mikä kasvattanee Itämeren suosiota eteläisempiin merialueisiin verrattuna. Kun alan trendi on samalla muutoksessa kohti pidempiä viipymisiä satamissa, on Turun monipuolinen tarjonta vahva vetovoimatekijä useammankin päivän käynnille.

Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Jarmo Piironen

Lue koko vuosikertomus 2024 (pdf).