Nopea ja kustannustehokas meritie rahdille
Turun satama tarjoaa Suomen ulkomaankaupan viennille ja tuonnille nopeat yhteydet Skandinaviaan, Itämerelle ja Keski-Eurooppaan, tehokkaat ja luotettavat satamapalvelut sekä monipuoliset logistiikkapalvelut varastoinnista lisäarvopalveluihin. Turun satama toimii Suomen porttina länteen ja pitää yllä suomalaisen yhteiskunnan huoltovarmuutta.

Toimivat yhteydet tärkeimmille markkina-alueille
Rahtiliikenteemme ydinreitti avaa yksikköliikenteelle nopeimman meritien Turusta Tukholmaan, mistä on helppo jatkaa muualle Skandinaviaan ja Länsi-Eurooppaan. Viking Linen ja Tallink Siljan operoimia laivalähtöjä Tukholmaan on päivittäin kolme, joiden aikataulutus sopii erinomaisesti raskaan liikenteen ajoaikamääräyksiin.
Sataman muusta säännöllisestä linjaliikenteestä vastaavat Mann Lines sekä Baltic Line. Mann Lines kuljettaa ro-ro-lastia reitillä Turku–Bremerhaven–Harwich–Rotterdam–Cuxhaven-Paldiski–Turku ja tarjoaa yhteydet myös valtamerilinjoille. Baltic Linen reitti lo-lo- ja sivuporttialuksilla Turusta Norjaan tarjoaa yhteydet myös Baltian maihin, Puolaan ja Tanskaan. Molempien varustamojen linjat ovat olleet jo pitkään merkittäviä sekä niiden asiakkaille että Turun satamalle ja niiden kehitys vakaata.
Vuosi 2024 muodostui rahtiliikenteessä tyydyttäväksi
Vuonna 2024 Turun sataman rahtiliikenne ylsi edellisen vuoden tasolle rahdin kokonaismäärän noustua noin 1,7 miljoonaan tonniin. Tästä tuonnin osuus oli hiukan yli puolet, kun tuontiliikenne kasvoi runsaat 11 prosenttia ja vientiliikenne supistui runsaat kuusi prosenttia.

Kokonaisuudessaan rahtiliikenteen määrä oli positiivinen, kun samaan aikaan koko Suomen satamien kautta kulkeneet rahtivolyymit laskivat.
Rahtiliikenteen määrä olisi voinut olla suurempikin ilman kevään 2024 lakkoja sekä alusten huoltoseisokkeja. Oma vaikutuksensa oli myös Finnlinesin vetäytymisellä Turun linjaliikenteestä. Ennen sitä Finnlines avasi elokuussa 2024 uuden linjan Turusta Travemunden kautta Rostockiin, mutta liikenne loppui syksyn aikana. Yleinen taloustilanne ja kansainväliset tapahtumat huomioiden vuosi 2024 oli rahtiliikenteen osalta kuitenkin tyydyttävä.
Uusilla aluksilla, linjoilla ja vihreillä kuljetuksilla eteenpäin
Suomen talouden ennustetaan kääntyvän lievään nousuun vuoden 2025 aikana. Alkuvuoden tilastot osoittavat teollisuuden uusien tilausten ja tuotannon olevan kasvussa, mikä jatkuessaan heijastunee myös ulkomaankaupan kuljetusten määrään.
Turun satamassa positiivisia odotuksia vahvistaa muun muassa Mann Linesin uuden aluksen saapuminen liikenteeseen keväällä 2025. Varustamon uusi ro-ro-alus on entistä pidempi, tehokkaampi ja ekologisempi, joista jokainen ominaisuus vahvistaa varustamon kilpailukykyä teollisuuden kuljetusmarkkinoilla.
Turun Satama käy myös jatkuvasti keskusteluja eri tahojen kanssa uusien laivalinjojen avauksista Turkuun. Neuvottelut ovat aikaa vieviä, mutta Turun sijainti Suomen porttina länteen tarjoaa kauaskantoisen ratkaisun, kun epävarmuus Itämeren turvallisuustilanteesta on edelleen vahva. Pisimpään neuvotteluja on käyty Puolan suuntaan, jossa markkinoita kartoitettiin viimeksi marraskuisilla TransLogistica Poland -messuilla Varsovassa.
Viking Line ryhtyi tarjoamaan kesällä 2024 kuljetusyrityksille uutta palvelua, vihreää rahtikäytävää.
Palvelussa Viking Glory tai Viking Grace kuljettavat rahdin saaristomeren yli biokaasu LBG:n voimalla. Palvelu on herättänyt kuljetusliikkeissä ja näiden asiakkaissa paljon kiinnostusta ja vihreää rahtikäytävää pitkin kulkee jo nyt tuotteita ketsupista teräksiin. Viking Linen palvelu on avaus Turun Sataman, Tukholman Satamien ja Viking Linen helmikuussa 2024 solmimalle sopimukselle fossiilivapaan Green Corridor -merikäytävän rakentamisesta Turun ja Tukholman välille vuoteen 2035 mennessä.
Uudistukset palvelevat myös rahtiliikennettä
Ferry Terminal Turku -hanke on tärkeä myös Turun ja Tukholman väliselle rahtiliikenteelle. Rakentamisen käynnistyttyä tammikuussa 2025 Turun Satamalle on tärkeää varmistaa tavaraliikenteen sujuvuus myös rakennusaikana. Tätä varten teemme jatkuvaa yhteistyötä operaattorien ja kuljetusliikkeiden kanssa ja tiedotamme nopeasti ja selkeästi projektin vaikutuksista ja muutoksista esimerkiksi satama-alueen raskaan liikenteen osalta.
Rekkaliikenne kuljettajineen on Turun satamalle muutenkin tärkeä kohderyhmä.
Uusimpana palveluna olemme ottaneet Länsisatamassa käyttöön raskaan liikenteen kuljettajille tarkoitetun taukotilan. Konttikadulla sijaitsevassa kontissa on taukotila, jossa kuljettajat voivat virkistäytyä pitkien ajomatkojen välillä. Taukotilassa on mikroaaltouuni ja istuinryhmä, jotka tarjoavat mahdollisuuden ruoan lämmittämiseen ja mukavaan oleskeluun. Lämpöeristetty kontti sisältää myös modernit WC- ja suihkutilat. Uusi taukotila täydentää sataman rekkaparkin palveluja.
Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Jarmo Piironen