Olemme asiakkaiden mielestä entistä joustavampi ja luotettavampi ympäristöasioiden edelläkävijä

Eezy Flown kanssa toteutetun asiakastutkimuksemme tavoitteena oli tunnistaa asiakaskokemuksen vahvuudet ja kehittämiskohdat sekä saada arvokasta palautetta yhteistyön kehittämiseksi. Tavoitteenamme oli selvittää, miten asiakaskokemus on kehittynyt aiempaan verrattuna, ja löytää uusia tapoja palvelujemme kehittämiseen.

Ajassa

Kokonaistyytyväisyys, jonka keskiarvo oli nyt 3,31, kehittyi aiemmin vuosi vuodelta. Nyt positiivinen kehitys on pysähtynyt, mutta 94 % vastaajista arvioi toimintaamme myönteisesti. Erityisen positiivisia arvioita saivat satamavalvonnan aluspalvelut, vaakapalvelut sekä henkilöstön palveluhalukkuus ja joustavuus.

Miten joustavuus ja luotettavuus näkyvät asiakaskokemuksessa?

Tutkimustulokset osoittavat, että toimintamme joustavuus on vahvistunut entisestään. Tämä positiivinen kehitystrendi on jatkunut jo viisi vuotta. Joustavuus kulkee käsi kädessä luotettavuuden kanssa, joka on myös parantunut tasaisesti vuosien varrella. Toimintamme aktiivisuudessa näkyi suurin parannus (+0,25), joka myös heijastaa pyrkimystämme palvella asiakkaitamme entistä paremmin.

Satama kehittyy: uudet satsaukset matkustajaliikenteen palvelemiseen, uuden terminaalihankkeen myötä.

Asiakastutkimuksessa NPS oli 54, ja enemmistö (60 %) asiakkaista on valmiita suosittelemaan meitä yhteistyökumppanina.

Asiakastutkimuksessa NPS oli 54, ja 60 % asiakkaistamme kertoo olevansa valmiita suosittelemaan meitä yhteistyökumppanina. Avoimissa palautteissa korostuivat muun muassa hyvä palvelu, joustavuus, helppo yhteistyö ja sijainti, jotka kaikki vahvistavat brändimme arvoa asiakkaiden näkökulmasta.

Aktiivisuus ja asiakaslähtöisyys kehittyneet – asiakkaat arvostavat palvelua ja helppoa yhteistyötä

Toimintamme palveluhalukkuus ja joustavuus ovat kehittyneet edelleen, ja henkilöstömme ammattitaitoa arvostetaan erittäin korkealle. Luotettavuutemme on vahvistunut entisestään, sillä neljä viidestä vastaajasta pitää Turun Satamaa luotettavana. Lisäksi lähes kaksi kolmesta näkee meidät vastuullisena toimijana, ja Satama koetaan yhä enemmän ympäristöasioiden edelläkävijänä.

Ei ole moitittavaa ja siellä tehdään hyviä uudistuksia koko ajan ja selkeä strategia.

Tulemme edelleen panostamaan palvelun selkeyteen ja asiakasodotuksiin

Tavoitteenamme on edelleen ylläpitää vahvalla tasolla olevaa toiminnan sujuvuutta, jonka perustana on luotettava, joustava ja aktiivinen yhteistyö sekä vastuullinen toiminta asiakasrajapinnassa.

Yhteydenpito satamatoimijoiden puolesta on aktiivista ja helppoa, kaikki asiat saadaan hyvin sujumaan.

Panostamme keskusteluyhteyteen asiakkaidemme kanssa sekä tiedottamiseen kaikissa yhteistyön vaiheissa. Näin voimme vahvistaa palvelukehitystä ja yhteistyötä sekä luoda uusia mahdollisuuksia olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Osa asiakkaistamme kaipaa lisää tietoa muun muassa liikennejärjestelyistä, tulevista muutoksista, ympäristöasioista, satama-alueen uudistumisesta ja tulevista hankkeista. Pyrimme kehittämään myös niitä alueita, joilla asiakkailla on odotuksia, kuten kulunvalvontaa, liikennejärjestelyjä ja laivayhteyksiä.

Teksti: Heli Kaijansalo
Kuva: Jarmo Piironen