Ainutlaatuinen ja haastava kohde inspiroi
Sweco on saanut valmiiksi Turun uuden matkustajaterminaalin urakkalaskentavaiheen LVI- ja rakenne-suunnitelmat.
Turun sataman matkustajaterminaalin elämä ei tule olemaan tylsää tasaista puurtamista. Välillä rakennus on täynnä ihmisiä ja sitten, hetken kuluttua, se on jälleen lähes autio.
Swecon LVI-suunnittelija Jyrki Vuorio kertoo, että suuret syklit asettavat paljon vaatimuksia myös talotekniikalle.
– Käytännössä Ilmanvaihto-, lämmitys- ja jäähdytysratkaisut täytyy tietenkin mitoittaa maksimimäärän, eli 4000 ihmisen mukaan. Kun parituhatta henkilöä odottaa laivaan pääsyä, niin samaan aikaan yhtä paljon väkeä tulee laivasta ulos.
Hän kuvailee, että olosuhteet ovat myös ruuhkahuippujen aikaan hyvät ja miellyttävät, ja ne luodaan fiksuilla ja energiatehokkailla järjestelmillä.
– Matkustajaterminaalin sisätilojen lämpökuormia on simuloitu myös tietokoneohjelmien avulla.
Swecolla tarjontaa laajalla rintamalla
Sweco on rakennetun ympäristön asiantuntijapalveluita tarjoava konsulttiyritys. Sen skaala ulottuu rakennuksista tuulivoimaloihin; repertuaarissa ovat myös esimerkiksi rakennushankkeiden ympäristöarvioinnit. Turun matkustajaterminaalissa Swecon vastuulla on LVI-, rakennusautomaatio- ja sprinklersuunnittelun lisäksi myös rakennesuunnittelu.
Yksikönjohtaja Mikko Sirén kertoo, että Sweco on erikoistunut haastaviin kohteisiin, ja matkustajaterminaali täyttää mainiosti nämä kriteerit.
– Vastaavanlaisia isoja terminaaleja ei Suomessa juuri ole – ja tällaista samanlaista ei tietenkään yhtäkään. On myös hienoa, että iso kohde on tarkoitus käynnistää tällaisena aikana, jolloin muu rakentaminen on vähissä.
Haastatteluhetkellä maaliskuun puolessa välissä urakkalaskentavaiheen LVI- ja rakennesuunnitelmat ovat valmiina. – Aikaa niiden laatimiseen kului aikaa reilu vuosi, mikä on isoissa kohteissa melko tavallista, Sirén mainitsee.
Tyylikäs ja teräksisen luja
Rakennesuunnittelija Aki Luntamo kertoo, että kohde on ollut mielenkiintoinen myös hänen työnsä kannalta.
– Käytössä ovat sinänsä tutut rakenneratkaisut – teräsbetonipaalut, teräsrunko teräsristikot ja ontelolaatat – mutta rakennuksen tavallisuudesta poikkeava arkkitehtuuri, muun muassa pitkät jännevälit, antavat niiden käytölle oman reunaehtonsa.
Huomioon on otettu myös ulkoiset merelliset olosuhteet.
– Vedenpinnan korkeuden vaihtelut on huomioitu, siinä noudatetaan Turun kaupungin yleisohjeistusta. Ulkopinnat käsitellään kestämään kovaa säärasitusta, Luntamo mainitsee esimerkkejä ratkaisuista.
Palaamme vielä talotekniikkaan.
– Käytännössä meillä on ollut paljon etua siitä, että LVI- ja rakennesuunnittelu ovat samassa talossa. Nehän kulkevat usein ikään kuin käsi kädessä. On esimerkiksi tärkeää että talotekniikka saadaan piiloon rakenteiden taakse. Hyvä talotekniikka hoitaa hommansa, mutta ei näy eikä kuulu, Vuorio kiteyttää.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Markku Koivumäki