Kerran Viikinki, aina Viikinki
Tuula Leppälä on palvellut Viking Linen matkustajia jo 38 vuotta. Työpaikkana hänellä on nykyisin Info & Travel Shop Turun sataman matkustajaterminaalissa.
Terminaalin matkamyymälä Info & Travel Shop on auki ympäri vuoden kello 7.15–20.55 ja paikalla on aina vähintään yksi asiakaspalvelija. Työ on vuorotyötä ja joka kuudennen työpäivän jälkeen on neljä tai viisi päivää vapaata.
Kiireistä aikaa ovat aamut ja illat, jolloin palvellaan saapuvia ja lähteviä matkustajia. Päivän mittaan tehdään sitten erilaiset valmistelevat ja selvitettävät työt sekä myydään laivamatkoja ja niihin liittyviä palveluja.
– Pari tuntia aamulla ja kolme tuntia illalla on monta rautaa tulessa: on asiakkaiden opastusta, lähtöselvitystä ja matkustusasiakirjojen tarkistusta, liikuntarajoitteisten avustamista ja laivan artistien ja vierailijoiden kulkulupien jakamista. Lisäksi on terminaalin radioliikenteen ja kameravalvonnan seuraamista ja tarvittaessa yhteydenpitoa vartijoiden, turvatarkastuksen ja rajavartijoiden kanssa. Kameroista myös seurataan milloin lastaus alkaa ja voidaan kuuluttaa laivaan nousun alkaneen. Siinä on monta tehtävää päällekkäin, Tuula Leppälä kuvailee.
Tuula Leppälä tuli Viking Linelle kesätöihin vuonna 1986 suoritettuaan sitä ennen Kauppaopiston matkailualan tutkinnon. – Siitä kesästä alkoi pitkä monivaiheinen työura, hän naurahtaa.
– Sataman terminaalista siirryin välillä lähes 20 vuodeksi silloiseen Turun Hansakorttelin Viking Linen myymälään. Kaipasin kuitenkin sataman tunnelmaa ja pääsinkin palaamaan takaisin. Laivan saapuessa ja lähtiessä on täysi vauhti päällä. Työ on hektistä, mutta tykkään siitä kovasti ja jokainen työpäivä on erilainen. Työn vastapainoksi rentoudun vapaapäivinä metsälenkeillä ja kolmen pienen lapsenlapsen kanssa touhutessa.
Tuulan työvuosiin mahtuu myös neljä äitiyslomaa sekä lomautus koronapandemian aikana.
– Lomautuksen aikana opiskelin hoiva-avustajaksi ja teinkin vähän aikaa hoiva-alan töitä. Koronan jälkeen sain onneksi taas jatkaa työtäni Viking Linella. ”Kerran Viikinki, aina Viikinki.” Missään vaiheessa ei ole tullut mieleeni vaihtaa työpaikkaa. Meillä on hyvä työyhteisö ja laivayhtiössä vallitsee edelleen vahva Viikinki-henki.
Henkilökohtaiselle palvelulle kysyntää
Tuula Leppälän mukaan ihmiset haluavat edelleen henkilökohtaista palvelua, vaikka monet matkaan liittyvät asiat hoidetaankin nykyään netissä. On myös matkustajia, jotka eivät käytä online-palveluja ja jopa haluavat maksaa matkansa käteisellä.
– Työssäni vaaditaan mukautumista palvelemaan hyvin erilaisia ihmisiä, ja asiakas määrittää aina kohtaamistavan. Myös kielitaitoa vaaditaan, etenkin kesäisin on paljon ulkomaalaisia matkustajia. Suomen, ruotsin ja englannin lisäksi osaan jonkun verran saksaa ja venäjää. Joskus tarvitaan Google-kääntäjää tai piirrokset ovat ainoa yhteinen kieli.
– Myös myötäelämistä tarvitaan sekä psykologista taitoa käsitellä erilaisia ongelmatilanteita. Välillä surraan ja välillä iloitaan asiakkaan kanssa. Joskus saattaa tulla esille ihmisen koko elämän kirjo.
Pitkän työuransa aikana Tuula Leppälälle on tullut paljon tuttuja laivamatkustajia ja -artisteja. Vakituisia matkustajia on esimerkiksi suosituilla bingoristeilyillä.
– Matkustajaprofiili on muuttunut vuosien aikana. Nykyisin asiakkaat odottavat laivamatkalta elämyksiä, korkeatasoista viihdettä, hyvää ruokaa ja hemmotteluhoitoja − luksusta arjen keskelle, Tuula Leppälä summaa.
Teksti ja kuvat: Kirsti Helin