Gloryn rahtikapasiteetille on kysyntää
Kun Viking Glory korvasi vanhan Amorellan, varustamon Turun ja Tukholman välinen rahtikapasiteetti kasvoi merkittävästi.
Viking Glory aloitti liikennöintinsä 1.3. Risteilijävieraat ovat ottaneet uuden modernin laivan innolla vastaan. Myös rahdin kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä; jo nyt on näkynyt, että Gloryn mukanaan tuomalle lisäkapasiteetille on kysyntää.
– Kestää tietenkin aina aikansa, ennen kuin uudet logistiset mahdollisuudet huomataan, mutta varsin hyvältä vaikuttaa, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen myhäilee.
Gloryssa rahtitilaa on noin 1500 metriä, kun sitä Amorellassa oli 900 metriä. Lisäystä on yli 60 prosenttia.
– Kun sekä henkilöautot että rekat ovat nykyään suurempia, myös kaistoista on tehty entistä leveämpiä. Tila saadaan tehokkaasti käyttöön ja lastaus ja purkaminen käy nopeasti.
Pääautokannella on myös henkilöautoille tarkoitettuja alaslaskettavia ramppeja, joita voidaan käyttää, mikäli lisäkapasiteetille on tarvetta. Erillisellä henkilöautokannella on runsaasti latauspisteitä sähköautoille.
Laiva on lastattu… pienemmillä hiilijalanjäljillä
Viking Glory pystyy Viking Gracen tavoin käyttämään polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, biokaasu LBG:tä tai perinteistä dieseliä. Sen on arvioitu kuluttavan polttoainetta jopa 10 prosenttia vähemmän kuin sinänsä jo erittäin energiatehokas sisaraluksensa.
– LNG:n hiilijalanjälki on 15-20 prosenttia pienempi kuin dieselin. LBG:n hiilijalanjälki on vain viidesosa dieseliin verrattuna, Tamminen huomauttaa.
Hänen mukaansa sekä teollisuus että kuljetusyritykset ovat nykyään entistä kiinnostuneempia kuljetusten ympäristövaikutuksista.
– Gloryn LNG- ja LBG- valmius on meille suuri valtti. Kun laivaan saadaan vielä mahtumaan entistä enemmän rahtiyksiköitä, niin tämä laskee jokaisen kyydissä olevan kumipyöräkuljetuksen hiilijalanjälkeä.
Viking Glory on tärkeä myös huoltovarmuuden kannalta
Glory aloitti matkansa keskellä maailman myrskyjä. Siihen, kuten logistiikka-alaan ylipäätään, ovat vaikuttaneet Ukrainan sota, pakotteet ja vastapakotteet sekä tavaravirtojen uudelleenjärjestäytyminen.
– Me emme tällä hetkellä enää ota venäläisiä eikä valkovenäläisiä rekkoja. Tämä on hillinnyt hieman myös rahtimäärien kasvua.
Myös LNG:n hinta on noussut korkealle.
– Emme käytä venäläistä, vaan norjalaista LNG:tä. Mutta energiamarkkinoiden murros on vaikuttanut myös sen hintaan.
Glorylla sekä Turku-Tukholma-reitillä on oma tärkeä merkityksensä myös huoltovarmuuden kannalta. Valtaosa Suomen ulkomaankaupan tavaravirroista kulkee meriteitse.
Kuljettajatkin huomioitu
Myös kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä Viking Gloryn aikakauden alkamisesta. Heille on sijoitettu laivan hiljaiseen osaan matkustustilat, joissa on noin 70 kuljettajanhyttiä sekä oma saunaosasto ja olohuone.
– Viking Glorylla, samoin kuin Gracella, kuljettajilla on oma hytti, jota ei tarvitse jakaa toisen kanssa. Siitä on tullut paljon positiivista palautetta, Harri Tamminen kertoo.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki