Turkulaistunut ranskatar viihtyy Mann Linesilla

Pariisissa syntynyt Mélanie Crabol on työskennellyt pian vuosikymmenen ajan Mann Linesin toimistolla Turun satamassa. Ranskalaisen isän ja suomalaisen äidin tytär turkulaistui lukioikäisenä eikä ole sen jälkeen Turusta muualle kaivannut.

– Laivan lähtö on kuin lapsen lähtö matkaan. Yhtä aikaa sekä haikeaa että helpottavaa, toteaa Mélanie Crabol.
Alan ammattilainen

Liiketalouden tradenomiksi opiskellut Mélanie vastaa Mann Linesin Turun linjan laivapaikkavarauksista ja maantiekuljetusten järjestelyistä aluksen purkauksen jälkeen. Jonkin verran hän hoitaa myös tuontipaikkavarauksia, mutta pääosin varaukset tulevat suomalaiselta vientiteollisuudelta. Laivapaikkojen varausten lisäksi Mélanie Crabol järjestelee myös tuontilaivausten jatkokuljetuksia. Sopimuskuljettajia käyttäen kaikki rahti kulkee nopeasti ja turvallisesti satamasta tukkureille tai suoraan loppuasiakkaille asti.

Tarkkuutta ja täsmällisyyttä vaativaa työtä

– Oma työni käynnistyy sen jälkeen, kun Mann Lines on tehnyt kuljetussopimuksen asiakkaan kanssa. Asiakas ottaa minuun yhteyttä sähköpostilla ja ilmoittaa tulevan rahdin tiedot, jotka sitten välitän eteenpäin myös alustemme ahtausta hoitavalle Finnstevelle. Laivauspäivän lähestyessä on vuorossa manifestin ja tulli-ilmoitusten teko. Manifesti sisältää tiedot kaikista laivaan lastattavista yksiköistä mukaan lukien vastaanottaja, lähettäjä sekä tavaran kuvaus. Nämä tiedot täsmäytetään Finnsteven kanssa ja samalla kulkee tieto myös mahdollisista lastaustilanteessa huomioitavista erityisvaatimuksista, Mélanie Crabol kuvailee työnsä kulkua.

Uudet varaukset yhdeksän päivän välein

Käytännössä Mélanien työt kulkevat yhdeksän päivän sykleissä, Mann Linesin lähtöaikataulujen mukaan. Myös laivapaikkojen varaukset tulevat yleensä tällä aikavälillä, joten työt käynnistyvät ikään kuin puhtaalta pöydältä aina yhdeksän päivän välein.

– Uudessa ro-ro-aluksessamme ML Freyjassa on runsaasti rahtitilaa erilaisille lasteille, joten laivapaikka löytyy yleensä tiukemmallakin aikataululla. Meillä on runsaasti vakioasiakkaita teollisuuden eri aloilta, mutta heidän tilantarpeensa on yleensä hyvin ennakoitavissa. Sen ansiosta kullakin lähdöllä käytettävissä olevien laivapaikkojen määrä on arvioitavissa jo etukäteen. Tämä antaa meille mahdollisuuden palvella vientiasiakkaita joustavasti ja tehokkaasti myös viime hetken varauksissa, Mélanie Crabol korostaa.

Hyvä työyhteisö viihtyvyyden takeena

Liikunnallinen Mélanie harrastaa aktiivisesti joogaa toimien myös ohjaajana raisiolaisessa urheiluseurassa. Kuntoaan hän ylläpitää lisäksi lenkkeillen ja kuntosalilla harjoitellen sekä työmatkat pyöräillen. Merellisen työympäristön lisäksi hänen mieleensä on työn vaihtelevuus ja ennen kaikkea hyvä työyhteisö.

– Työni on nopearytmistä ja päivittäin tulee vastaan erilaisia tilanteita, mikä tekee työstä mielenkiintoista. Kaikki alkaa ikään kuin alusta yhdeksän päivän välein, mikä tuo vaihtelua työpäiviin. Parasta työssäni ovat kuitenkin pienen tiimimme työkaverit, joiden kanssa meillä on hyvä yhteishenki. Kymmenen vuotta olen pian Mann Linesilla viihtynyt ja viihdyn varmasti vielä pitkään, Mélanie Crabol vakuuttaa.

Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Markku Koivumäki

Mann Lines

  • Liikennöi reitillä Turku–Bremerhaven–Harwich–Cuxhaven–Paldiski–Turku
  • Ro-ro-kuljetuksia, pääosin valmistavan teollisuuden tuotteita
  • ML Freyja, valmistunut 2018
  • Pituus 191,4 m, leveys 26,2 m
  • 3 000 kaistametriä, pääkannen korkeus 7 m
  • Lähdöt Turusta viikoittain, yhdeksän päivän kierrolla