Tasapuolisuutta luotsaukseen

Varsinais-Suomen liiton mielestä nykyiset luotsausmaksut vääristävät satamien välistä kilpailua. Järjestelmä ei ole oikeudenmukainen esimerkiksi Turun, Naantalin ja Paraisten satamien kannalta.

Puheenvuoro

Turun satamaan saavutaan upean, saarten lukumäärän mukaan laskettuna maailman suurimman saariston läpi. Luotsausmaksujen näkökulmasta asia on kuitenkin hieman ongelmallinen. Varsinais-Suomen liitto näkee, että nykyisissä luotsausmaksuissa ylikorostuu luotsausmatkan osuus. Tämä heikentää erityisesti Turun, Naantalin ja Paraisten satamien kilpailuedellytyksiä. Välillisesti asia vaikuttaa koko talousalueeseen.

Utön luotsipaikalta lounaisrannikon satamiin on keskimäärin 62 merimailia. Muihin maamme satamiin on joko keskipitkiä, alle 40 meripeninkulman tai lyhyitä alle 20 meripeninkulman luotsausmatkoja. ”Luotsauksia hoitaa yksinoikeudella valtion erityistehtäväyhtiö Finnpilot Pilotage Oy. Se on tehnyt viime vuosina varsin hyvää tulosta. On ihan paikallaan miettiä, onko tämä tapahtunut oikeudenmukaisella kustannusrakenteella”, maakuntajohtaja Kari Häkämies pohtii.

Esille myös hallitusneuvotteluissa
Maakuntajohtaja Kari Häkämies

Häkämies toivoo, että mahdollisuudet muuttaa nykyjärjestelmää selvitettäisiin. ”Tämä olisi hyvä liittää pöytäkirjamerkintänä myös tulevaan hallitusohjelmaan.”

Yhtenä vaihtoehtona on väläytetty, että luotsauksen perusmaksun osuutta pitäisi lisätä ja pienentää vastaavasti matkaan perustuvaa osuutta. Satamaliitto on myös esittänyt, että luotsauspalveluiden monopoliasema voitaisiin purkaa ja avata markkinat vapaalle kilpailulle. Häkämies kannattaa ideaa. Luotsauspalveluita voisivat tarjota tällöin myös esimerkiksi satamat.

Tavaraliikenne ohjautuu epätarkoituksenmukaisesti

Häkämiehen mukaan tavaraliikennettä suuntautuu nykyään epätarkoituksenmukaisesti lyhyen luotsausmatkan satamiin. ”Nykyinen luotsausjärjestelmä voi aiheuttaa esimerkiksi sitä, että tavarakuljetuksissa ei suositakaan automaattisesti lähinnä olevaa satamaa, vaan satamaa, jossa on hieman halvemmat luotsausmaksut.”

Loppumatka tehdään tällöin kumipyörillä. ”Maantieliikenteen kasvu ei ole tietenkään hyvä asia ympäristön vinkkelistä”, Häkämies muistuttaa.

Luotsausmaksut vaikuttavat risteilijöihin

Häkämies arvioi, että nykyiset luotsausmaksut selittävät osaltaan myös esimerkiksi sitä, että suuret risteilyalukset poikkeavat Turkuun liian harvoin. Ala sinänsä on kasvussa. ”Risteilybisneksessä hintakilpailu on erittäin kovaa. Luotsausmaksujen aiheuttama lisäkustannus voi olla juuri sen kokoinen, että Turku saatetaan jättää reitiltä kokonaan väliin”, hän huomauttaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Matti Välimäki ja Jouni Saaristo