Entistä tehokkaampi, entistä vihreämpi

Mann Linesin m/s ML Freyja vastaa alan kehitykseen entistä pienemmillä päästöillä ja tehokkaammalla lastauksella.

– Vanhentuneella tekniikalla toimiminen tulee jo tänä päivänä joka suhteessa kalliiksi, kertoo toimitusjohtaja Timo Helanto.
Liikenne ja logistiikka

Mann Linesin uudessa ro-ro-aluksessa on lastitilaa 3 000 kaistametriä – saman verran kuin sen korvaamassa m/s Foretellerissä. Alus saapui linjalle suoraan rakennustelakalta, ja se on 15 vuotta edeltäjäänsä nuorempi. Tämä tarkoittaa selvästi parempaa polttoainetehokkuutta kuin aiemmin linjalla liikennöineessä aluksessa.

Myös satamassa oloon on tullut tehokkuutta, sillä aluksen sääkannen kiinteä ajoramppi mahdollistaa samanaikaisen lastaamisen pääkannen kanssa. Suoraan telakalta saapuneen aluksen ohjailu satamissa on entistä helpompaa, sillä siinä on tuplamäärä ohjailupotkureita edeltäjään verrattuna.

– Voisi summata, että alus tuo linjan teknillisen tason vuoden 2018 tasolle. Se tarkoittaa ennen kaikkea toimintavarmuutta ja jatkuvuutta, Mann Linesin operatiivinen johtaja David Symes toteaa tyytyväisenä.

Moottorit kehittyvät

Toimitusjohtaja Timo Helannon mukaan nykyaikaisen moottorin polttoainetehokkuus on aluksen suurin lisäarvo.

– Saamme sekä kulutuksen että päästöt vähenemään ja sitä me tietenkin haluamme.

Laivojen dieselmoottorien kehitys onkin ollut Helannon mukaan viimeisen vuosikymmenen aikana huimaa.

– Jos nykykoneita vertaa 20 vuotta vanhoihin dieseleihin, ne ovat kuin yö ja päivä. Toimintaperiaate on sama, mutta muuten ei juuri mikään. Moottoreiden lisäksi esimerkiksi laivojen rungot ovat kehittyneet entistä tehokkaammiksi.

Rahtiliikenteessä lopulta raha ratkaisee. Mann Linesin David Symes uskoo, että kun puhdas tekniikka tulee edullisemmaksi kuin vanha, siihen siirrytään nopeasti. Helanto uskoo, että tilanne on nyt juuri tämä, etenkin kun katsoo eteenpäin.

– Vanhentuneella tekniikalla toimiminen tulee jo tänä päivänä joka suhteessa kalliiksi. Lisäksi on nähtävissä, että tulevaisuudessa kaikki määräykset kiristyvät ja päästörajoituksia tulee yhä enemmän.

Lastinkäsittely tehostuu

Turku–Bremerhaven–Harwich–Cuxhaven–Paldiski–Turku-linjaa liikennöivän aluksen aikataulu pysyy ennallaan. Yhdeksän päivän kierrolla reittiä liikennöivän laivan lastissa kulkee esimerkiksi terästä sekä työkoneita, kuten traktoreita, leikkuupuimureita ja kaivoskoneita.

– Yleisesti ottaen kaikki valmistavan teollisuuden tuotteet soveltuvat mainiosti ML Freyjan kuljetettavaksi sekä viennissä että tuonnissa. Uuteen alukseen voidaan lastata entistä painavampia tuotteita, mikä on etu erityisesti teollisuuden projektikuljetuksissa, Helanto kertoo.

Myös tuplakonttien vastaanottaminen yhdellä vedolla tuo lastinkäsittelyyn tehokkuutta ja lyhentää satamakäyntejä.

– Pitkällä aikavälillä tällaisilla pienillä asioilla on suuri merkitys, kun ne kerrotaan vuotuisilla satamakäynneillä ja sitten vielä ajatellaan eteenpäin. Alushan on aikarahdattu meille viideksi vuodeksi.

Katso ML Freyjan reaaliaikainen sijainti.

Teksti Kalle Kirstilä
Kuvat Robert Seger

m/s ML FREYJA

  • Pituus 191,4 m
  • Leveys 26,2 m
  • Pääkannen korkeus 7 m
  • Lastitila 3 000 kaistametriä
  • Liikennöi reitillä Turku–Bremerhaven–Harwich–Cuxhaven–Paldiski–Turku