Matkustajasataman uudistus etenee isoin askelin

Turun Sataman Ferry Terminal Turku -hanke uudistaa matkustajasataman nykyaikaisen, nopeatahtisen, sujuvan ja turvallisen laivaliikenteen vaatimukset täyttäväksi merikeskukseksi.

Ajassa

Mittava hanke sisältää uuden matkustajaliikenteen yhteisterminaalin lisäksi merkittäviä uudistuksia laiturirakenteisiin, kenttäalueisiin ja liikennejärjestelyihin sekä satama-alueella että kaupungin katuverkossa. Myös matkustajasatamaan johtava rautatie siirtyy uudelle reitille. Matkustajaliikenteen lisäksi Ferry Terminal Turku palvelee myös elinkeinoelämälle tärkeää Suomen ja Skandinavian välistä rahtiliikennettä. Tavoitteena on, että hanke valmistuu vuonna 2027.

Terminaalin rakentaminen käyntiin tammikuussa

Hankkeen käynnistymiselle ratkaiseva edistysaskel tapahtui lokakuussa 2024, kun uusi matkustajaterminaali ja siihen liittyvät matkustajakäytävät saivat Turun kaupungilta rakennusluvan. Jo keväällä käynnistyneen urakkakilpailun viime vaiheen jälkeen rakentajaksi valittiin Skanska, joka käynnisti rakennustyöt heti tammikuussa 2025.

ORIGAMI-nimeä kantavan, kansainvälisen arkkitehtikilpailun voittaneen suunnitelman pohjalta rakentuvan matkustajaterminaalin pääjulkisivumateriaaleja ovat lasi ja alumiini.

Kolmikerroksinen kokonaisuus käsittää yli 10 000 neliömetriä ja sen monimuotoiset julkisivut ovat erittäin vaativat. Hankkeessa tavoitellaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmea tähteä, mikä vastaa hyvää ympäristölaadun tasoa.

Työt laiturien ja kenttäalueiden uudistamiseksi jatkuvat

Työt uuden pistolaiturin rakentamiseksi alkoivat jo loppuvuonna 2024. Urakkasopimus uuden S1-pistolaiturin rakentamisesta solmittiin Terramaren kanssa, joka suoritti ensimmäiset koepaalutukset alueella lokakuun lopulla. Varsinaiset rakennustyöt alkoivat marraskuussa 2024 ja maa-alueen paalutustyöt aloitettiin joulukuussa 2024. Merialueen paalutustyöt alkavat helmikuussa 2025 ja ne jatkuvat kesään 2025 asti.

S1-laituriurakka valmistuu kokonaisuudessaan kesäkuuhun 2026 mennessä.

Sataman kenttäalueen suunnittelutyö on käynnissä ja tavoitteena on saada kenttäalueen urakkakysely vireille keväällä 2025. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kenttäalueen läntinen puoli, jotta se on valmis, kun uusi S1 -laituri otetaan käyttöön. Jälkimmäisissä vaiheissa rakennetaan kenttäalueen itäiset osat sekä pohjoinen ja etelä. Näiden rakennustyöt, sekä S2-laiturin korjaustyöt toteutetaan alustavasti vuosien 2026–2027 aikana.

Merkittävä osa merellisen Turun kaupunkikuvaa

Uusi matkustajaterminaali tulee vauhdittamaan myös Turun kaupunkikehitystä ja sen rakentaminen mahdollistaa muun muassa Linnanniemen alueen edistämistä. Tavoitteena on luoda Turun linnan ympärille merellinen, elävä ja toiminnoiltaan monipuolinen alue sekä matkailijoiden että kaupunkilaisten hyödyksi ja iloksi.

Linnanniemen alue on valittu Turun ensimmäiseksi taidekaupunginosaksi.

Taidetta toteutetaan niin pysyvinä elementteinä kuin määräaikaisina rakenteina eri puolille Linnanniemeä. Alueen taidekokonaisuus rakentuu kulkuyhteyksien varsille sekä alueen keskeisiin kohtaamispaikkoihin.

Tähän liittyen Turun Satama käynnisti portfoliohaun uuden yhteisterminaalin edustalle tulevaan taideteoksen taiteilijasta. Portfoliohaulla haetaan ammattitaiteilijaa tai työryhmää toteuttamaan sataman viereen rakentuvalle Otkantin aukiolle pysyvää taideteosta. Aukio on yksi alueen liikkumisen solmukohdista, jonka läpi kulkee terminaalin toiminnan käynnistyttyä jopa 3,0 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Portfoliohaku oli avoin kaikille Suomessa työskenteleville ammattitaiteilijoille ja työryhmille, joiden jäsenistä vähintään yhden on oltava ammattitaiteilija.

Teksti: Kari Ahonen
Kuva: Valote

Lue koko vuosikertomus 2024 (pdf).