Uudet työkoneet pitävät ympäristöstä hyvää huolta

Turun Sataman kunnossapidon uudet työkoneet tehostavat ympäristönsuojelutoimia ja auttavat pienentämään hiilijalanjälkeä.

Ympäristö ja turvallisuus

Turun Sataman kunnossapito-osastolla on nykyään käytössään uusi eCanter-kuorma-auto.

”Auto on päästötön ja hiljainen. Se sopii erittäin hyvin käyttöömme. Vanha polttomoottoriauto myydään toisaalle”, työpäällikkö Mikko Tuomi kertoo.

Kuorma-autolla kuljetetaan esimerkiksi työkaluja, työkoneita sekä omalla pajalla kunnostettuja kevyitä satamarakenteita – muun muassa kaiteita ja portaita.

”Uuden eCanter-kuorma-auton monikäyttöisyyttä lisää se, että asensimme siihen omana työnämme Hiab-nosturilavan”, kertoo työpäällikkö Mikko Tuomi.

eCanter varustetaan myös hydrauliikkageneraattorilla, joka tuottaa sähköä vaikkapa hitsaukseen tai vesipumpuille. Tällöin virrantuottoon ei tarvita enää polttoainekäyttöistä aggregaattia.

”Yhdellä yön yli kestävällä latauksella auton kahden moduulin akkukokonaisuudella ajelee noin 120 kilometriä”, Tuomi laskee.

Tavoitteena hiilineutraalius

Sataman tekninen johtaja Markku Alahäme kertoo, että kevytkuorma-auton lisäksi Satamalla on kuusi sähköllä kulkevaa pakettiautoa ja neljä henkilöautoa. Tulevaisuudessa, kun tekniikka on kehittynyt riittävän pitkälle, alueella tultaneen näkemään myös esimerkiksi sähkötraktoreita.

”Sähköiset työkoneet auttavat meitä osaltaan täyttämään päästötavoitteemme. Turun kaupungin tavoin myös Satama aikoo olla hiilineutraali vuonna 2029”, Alahäme muistuttaa.

Lakaisukoneella puhtaampaa jälkeä entistä nopeammin

Kunnossapito-osaston uusiin työkoneisiin kuuluu myös entistä tehokkaampi lakaisukone Beam S9000.

”Beamissa on muun muassa korkeapainepesuri, ja siinä on suuri harjausnopeus ja huippuhyvä imuteho. Sillä saadaan aikaan paljon puhtaampaa jälkeä ja nopeammin, mitä entisellä koneellamme”, Tuomi kuvailee.

Nopeus ja tehokkuus säästävät osaltaan polttoainetta. Lakaisukone on myös päästöluokaltaan edeltäjäänsä huomattavasti parempi.

”Sataman tehokas siivous on tärkeää senkin takia, jotta esimerkiksi hiekka, sora tai vaikkapa bulkkilasteista kentille putoava suola tai soija eivät päätyisi mereen.”

Lietevaunusta tullut jo paljon hyvää palautetta

Satamassa on ollut jo parin vuoden ajan käytössä myös lietevaunu, joka kerää erityisesti rahtilaivojen jätevesiä.

”Palvelusta on tullut hyvää palautetta. Turun Satama on laivojen jätevesien käsittelyssä edelläkävijöitä koko maassa”, Tuomi kertoo.

Laivoilta kerätty jätevesi menee puhdistettavaksi Kakolan puhdistamoon ja Gasum valmistaa jäteveden lietteestä Orikedolla biokaasua. Myös Kakolan ja Orikedon väliä liikennöivät lieteautot kulkevat biokaasulla.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki