Teräs kulkee vihreää rahtikäytävää pitkin

SSAB ja Ahola Transport käyttävät Viking Linen vihreää rahtikäytävää. Teräskuljetuksissa palvelee myös maamme ensimmäinen ulkomaanliikenteessä hyödynnettävä sähkörekka.

Sataman kautta

64 tonninen sähköinen ajoneuvoyhdistelmä, lastinaan SSAB:n teräskeloja, on saapunut Turun satamaan. Sähköauto rullaa äänettömästi paikalleen Viking Gloryn autokannelle. Samaan aikaa laivan tankkeja ryhdytään täyttämään biokaasu LBG:llä.

SSAB Europe Oy ja kuljetusliike Ahola Transport ovat hyödyntäneet syyskuusta lähtien Viking Linen vihreää rahtikäytävää. Siinä rahtiasiakas ostaa merikuljetukseen rahtiinsa suhteutetun määrän biokaasu LBG:tä.

”Kun voimanlähteeksi valitaan jätteistä valmistettu biokaasu LBG, kuljetuksen laskennalliset päästöt ovat noin 90 prosenttia pienemmät kuin nesteytettyä maakaasua LNG:tä käytettäessä”, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen muistuttaa.

Kesällä lanseerattu uusi vihreä rahtikäytävä on herättänyt kuljetusliikkeissä ja näiden asiakkaissa paljon kiinnostusta.

”LBG:tä on hyvin saatavilla. Sen puutteesta homma ei jää kiinni.”

Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen muistuttaa, että LNG:n päästöt ovat selvästi pienemmät kuin perinteisten polttoaineiden.

Viking Gloryyn ja Graceen on rakennettu myös valmius käyttää tulevaisuuden bio- ja synteettisiä polttoaineita.

Vähäpäästöisesti myös maanteillä

Vihreän rahtikäytävän kuljetuksissa oleellista on, että koko ketju, myös maantiekuljetukset, sujuvat mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom kertoo, että teräskuljetuksissa käytettävän sähkörekan akut on ladattu vihreällä sähköllä. Käy myös ilmi, että kyseessä on peräti Suomen ensimmäinen rajan ylittävässä liikenteessä hyödynnettävä sähköinen täysperävaunuyhdistelmä.

”Auton kantama on 300 kilometriä. Matkallaan SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalta Turun ja Tukholman kautta Finspångiin se ladataan muun muassa SSAB:llä, Naantalissa sekä vakiopaikoilla Ruotsissa.”

Ahola Transportilla on käytössä myös kaasurekka. Kuten Viking Linen laivat, sekin käyttää polttoaineenaan LBG:tä.

Fossiileista eroon teräksessä ja kuljetuksissa

SSAB:n logistiikkajohtaja Heikki Hellstenin mukaan yrityksellä on monta painavaa syytä panostaa vihreään rahtikäytävään ja vähäpäästöisiin maantiekuljetuksiin.

”Kun ryhdymme valmistamaan fossiilitonta terästä, asiakkaamme odottavat, että myös kuljetuksemme ovat mahdollisimman ympäristöystävällisiä. Lisäksi omat ympäristötavoitteemme edellyttävät kuljetusten päästöjen leikkaamista.”

SSAB on mukana Maailman talousfoorumin FMC- eli First Movers Coalition -sopimuksessa. Siinä on ideana, että hiili-intensiivisillä aloilla toimivat yritykset keräävät yhteen ostovoimansa tukeakseen uusia puhtaita teknologioita.

SSAB valmistaa jo nyt kierrätetystä teräksestä fossiilivapaalla sähköllä ja biokaasulla SSAB ZeroTM- terästä

”Olemme sitoutuneet hoitamaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 30 prosenttia tiekuljetuksistamme päästöttömästi, mikäli tällaisia kuljetuksia on tarjolla”, SSAB:n logistiikkajohtaja Heikki Hellsten kertoo.

käytännössä ilman fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. Se alkaa valmistaa suuressa mittakaavassa fossiilitonta terästä Ruotsissa vuonna 2026 ja Suomessa arviolta noin vuonna 2030.

Puhdas on myös taloudellista

Hellsten uskoo, että päästöttömät meri- ja maantiekuljetukset ovat tulevaisuudessa parhaita ratkaisuja myös taloudellisesti.

”Alan regulaatio lisääntyy koko ajan; raskaan liikenteen päästökauppa alkaa näillä näkymin jo vuonna 2027. Suunta on selvä: jos aiheutat päästöjä, joudut myös maksamaan niistä.”

SSAB haluaa varautua ajoissa tulevaan, kerätä kokemuksia ja varata itselleen kapasiteettia.

”Kun olemme liikkeellä ajoissa, saamme etumatkaa niihin toimijoihin, jotka reagoivat vasta sitten, kun on pakko”, Hellsten huomauttaa.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Jarmo Piironen, Viking Line, SSAB, Ahola Transport