Ketsuppi on punaista – ja aikaisempaa vihreämpää
Makaronilaatikon kuningas, Felix-ketsuppi tulee nykyään Ruotsista Suomeen Viking Linen ja kuljetusliike Scandic Transin vihreää rahtikäytävää pitkin. Kuljetuspäästöt ovat pienentyneet vähintään 90 prosenttia.
Viking Line ryhtyi tarjoamaan kesällä 2024 kuljetusyrityksille uutta palvelua, vihreää rahtikäytävää. Palvelussa Viking Glory tai Viking Grace kuljettavat rahdin saaristomeren yli biokaasu LBG:n voimalla.
”Käytännössä rahtiasiakas ostaa tällöin rahtiinsa suhteutetun määrän biokaasu LBG:tä. Laiva kulkee sitten käytännössä LNG:n ja LBG:n seoksella”, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen kertoo.
Hän huomauttaa, että jo Gloryn ja Gracen normaalisti käyttämä nesteytetty maakaasu LNG on vähäpäästöisempi ratkaisu kuin perinteiset polttoaineet.
”Kun voimanlähteeksi valitaan jätteistä valmistettu biokaasu LBG, laskennalliset päästöt pienentyvät LNG:hen verrattuna vielä vähintään 90 prosenttia.”
Orkla Suomi halusi valita isovolyymisen tuotteen
”Vihreän rahtikäytävän käyttäminen on hieman kalliimpaa kuin normikuljetusten, yhtä ketsuppipulloa kohden lisähintaa tulee pari senttiä. Haluamme kuitenkin toimia vastuullisesti ja huolehtia omalta osaltamme ympäristöstä. Maksamme myös lisäkustannuksen itse, emmekä ole siirtäneet sitä ketsuppipullon hintaan.”, Suuronen kertoo.
Isosti biosti myös maanteillä
Kuvat: Jarmo Piironen, Orkla, Cata Portin