Ketsuppi on punaista – ja aikaisempaa vihreämpää

Makaronilaatikon kuningas, Felix-ketsuppi tulee nykyään Ruotsista Suomeen Viking Linen ja kuljetusliike Scandic Transin vihreää rahtikäytävää pitkin. Kuljetuspäästöt ovat pienentyneet vähintään 90 prosenttia.

Sataman kautta

Viking Line ryhtyi tarjoamaan kesällä 2024 kuljetusyrityksille uutta palvelua, vihreää rahtikäytävää. Palvelussa Viking Glory tai Viking Grace kuljettavat rahdin saaristomeren yli biokaasu LBG:n voimalla.

”Käytännössä rahtiasiakas ostaa tällöin rahtiinsa suhteutetun määrän biokaasu LBG:tä. Laiva kulkee sitten käytännössä LNG:n ja LBG:n seoksella”, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen kertoo.

Hän huomauttaa, että jo Gloryn ja Gracen normaalisti käyttämä nesteytetty maakaasu LNG on vähäpäästöisempi ratkaisu kuin perinteiset polttoaineet.

”Kun voimanlähteeksi valitaan jätteistä valmistettu biokaasu LBG, laskennalliset päästöt pienentyvät LNG:hen verrattuna vielä vähintään 90 prosenttia.”

Orkla Suomi halusi valita isovolyymisen tuotteen
Elintarvikeyhtiö Orkla Suomi ja kuljetusyhtiö Scandic Trans olivat ensimmäisiä yrityksiä, jotka tarttuivat Viking Linen tarjoukseen. Heinäkuusta lähtien kaikki Felix-ketsuppi on tullut Suomeen vihreää rahtikäytävää pitkin.
”Halusimme olla edelläkävijöitä ja näyttää muillekin, että tämä on mahdollista. Valitsimme myös tarkoituksellisesti sellaisen tuotteen, jolla iso volyymi”, Orkla Suomen logistiikkapäällikkö Mauri Suuronen kertoo.
Felix-ketsuppia tulee Suomeen yksi tai kaksi rekka-autollista viikossa, vuodessa noin 150 rekallista.
Orkla Suomen logistiikkapäällikkö Mauri Suurosen mukaan vihreän rahtikäytävän käyttäminen on hyvin helppoa ja vaivatonta.

”Vihreän rahtikäytävän käyttäminen on hieman kalliimpaa kuin normikuljetusten, yhtä ketsuppipulloa kohden lisähintaa tulee pari senttiä. Haluamme kuitenkin toimia vastuullisesti ja huolehtia omalta osaltamme ympäristöstä. Maksamme myös lisäkustannuksen itse, emmekä ole siirtäneet sitä ketsuppipullon hintaan.”, Suuronen kertoo.

Orklan tavoitteena on puolittaa kasvihuonepäästönsä vuoden 2016 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Isosti biosti myös maanteillä
Oleellista on, että Felix-ketsuppi matkaa myös maanteillä ympäristöystävällisesti.
”Tankkaamme rekkoihin vetykäsitellystä kasviöljystä valmistettua HVO-biopolttoainetta. Käytämme tällöin nimenomaan Nesteen MyDieseliä, varmistaaksemme, että polttoaine on tehty sataprosenttisesti jätteistä ja tähteistä” Scandic Transin toimitusjohtaja Mikael Löfqvist kertoo.
Felix-ketsuppia valmistetaan Etelä-Ruotsissa Fågelmarassa, josta matkaa Tukholmaan kertyy vajaa 500 kilometriä.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Jarmo Piironen, Orkla, Cata Portin