Monta palloa ilmassa samaan aikaan

Ramboll CM ja Insinööritoimisto Aalto-Setälä vastaavat ison FTT-hankkeen johtamisesta ja ohjaamisesta. Yritykset huolehtivat osaltaan siitä, että hankkeet pysyvät budjetissa ja aikataulussa.

Ajassa
Matkustajaterminaalihankkeen projektijohtaja, Ramboll CM:n Tommi Tervo, toteaa, että Turun Sataman asiantuntevuus tilaajana helpottaa hanketta merkittävästi. Päätöksenteko satamassa on joustavaa ja nopeaa.

Projektijohtaja Tommi Tervo kertoo, että matkustajaterminaalihankkeessa Ramboll CM:n tehtävänä on koko projektin johtaminen ja ohjaaminen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi suunnittelun ja urakoinnin ohjausta, kilpailutusta ja valvontaa.

– Hanke on poikkeuksellisen iso, budjetiltaan 172 miljoonaa euroa ja se pitää sisällään kolme suurta osakokonaisuutta: terminaalirakennuksen, satamakentät ja laiturit.

Ramboll on suuri, valtakunnallisesti toimiva kestävien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu- ja konsultointiyritys. Ramboll CM on erikoistunut rakennuttamiseen ja kiinteistökonsultointiin.

Suunnittelijoita autetaan myös simulaatioilla

Tervo kertoo, että ohjaamisessa on tärkeää huolehtia esimerkiksi siitä, että hankkeet pysyvät budjetissa ja aikataulussa.

– Projektin aikana, maailmantilanteen takia, yleinen hintataso on noussut merkittävästi. Tämän takia esimerkiksi uuden pistolaiturin ensimmäinen kilpailutus keskeytettiin ja aloitettiin sitten myöhemmin uudelleen.

Ramboll CM on tukenut ja auttanut suunnittelijoita monin tavoin, myös modernin tekniikan keinoin.

– Tiimimme tarjosi esimerkiksi terminaalin arkkitehtikilpailuun osallistuneille mahdollisuuden tutkia terminaalin sisäisiä liikennevirtoja tietokonesimuloinnin avulla. Myös laivojen saapumista laituriin on testattu Aboa Maren laivasimulaattoreilla.

Terminaalin urakoitsija selviää vuoden vaihteessa
Aalto-Setälä Oy:n rakennusinsinööri Heikki Salpaoja kiittää projektiorganisaatiota, suunnittelijoita, ohjausryhmää ja tilaajaorganisaatiota hyvästä yhteistyöstä. – Tieto liikkuu sujuvasti ja kaikki tukevat toisiaan.

Ramboll CM:n alikonsulttina toimiva insinööritoimisto Aalto-Setälä on hoitanut yhdessä Rambollin kanssa terminaalirakennuksen suunnittelun kilpailuttamisen ja ohjaamisen. Yritykset hoitavat yhdessä myös urakoinnin valvonnan.

Rakennusinsinööri Heikki Salpaoja Aalto-Setälä Oy:sta kertoo, että urakoinnin kilpailutus on käynnistynyt.

– Urakoitsija on selvillä ensi vuoden vaihteessa. Itse rakentamiseen päästään alkuvuonna 2025.

Paikallistuntemuksestakin on apua

Aalto-Setälä Oy on vuonna 1972 perustettu perinteinen turkulainen insinööritoimisto, joka työllistää 25 henkilöä. Salpaoja, paljasaikainen turkulainen, on viihtynyt Aalto-Setälä Oy:ssä yli 30 vuotta. Hän tietää, että satamaan menee bussi numero 1.

– Työssäni toki auttaa, että minulla on kokemusta esimerkiksi paikallisista viranomaisista, suunnittelutoimistoista ja urakoitsijoista, hän mainitsee.

Salpaojan mukaan hankkeen työnkuvaan kuuluu, että ilmassa on koko ajan monta palloa.

– Mutta vielä intensiiviseksi homma muuttuu, kun terminaalin rakentaminen alkaa. Silloin on odotettavissa, että kysymyksiä satelee koko ajan vasemmalta ja oikealta.

Pitkä kokemus vesirakentamisesta

Kotkalaislähtöisellä, Seinäjoella asuvalla, mutta nykyään pakostakin paljon Turussa aikaa viettävällä Tervolla on infra-alalta jo vuosikymmenten kokemus. Tervon ominta alaa on vesirakentaminen ja hän on ollut mukana isoissa Väyläviraston sekä eri satamien hankkeissa.

– Vesirakentaminen kiehtoo, koska veden alle ei näe, sieltä paljastuu usein yllätyksiä. Ja infrarakentaminen on tietenkin itsessään hienoa, kun siinä ollaan tekemissä isojen pärisevien koneiden kanssa. Se on kuin pikkupojan unelma, hän naurahtaa.

ORIGAMIn muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen tai teräslaivaan.
Hyvä ja asiantunteva tiimi

Tervo ja Salpaoja haluavat antaa tunnustusta projektiorganisaatiolle, suunnittelijoille, ohjausryhmälle ja tilaajaorganisaatiolle.

– Tieto kulkee hyvin eteenpäin ja kaikki auttavat toinen toistaan, Salpaoja kuvailee.

– Asioita helpottaa paljon myös se, että Turun Satama on erittäin asiantunteva tilaaja. Päätöksenteko satamassa on joustavaa ja nopeaa, Tervo mainitsee.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat:
Ilari Välimäki, PES-Arkkitehdit Oy