Kahdeksan miljoonan tonnin Satamahampuusi 2023

35 vuotta on kulunut siitä, kun Mika Saarinen aloitti työt Turun satamassa. Bore Linen kesäpoikana alkaneen työuran aikana hän on omien laskujensa mukaan ollut mukana järjestämässä yli kahdeksan miljoonan rahtitonnin kuljetuksia Itä- ja Pohjanmerellä.

Alan ammattilainen

Työuran alkua vauhdittivat ulkomaankaupan sekä varustamo- ja satamaliiketoiminnan opinnot Turun kauppakorkeakoulussa, josta Mika siirtyi sujuvasti suoraan koulun penkiltä aloittamaan Mann Lines -varustamon Suomen toimintoja vuonna 1992. Kymmenen vuotta varustamon ruorissa kuluivat nopeasti ennen siirtymistä Saimaa Linesiin hoitamaan pääasiassa itään suuntautuvaa transitoliikennettä. Sen jälkeen seurasi pikku syrjähyppy pois satamaympäristöstä pakettilogistiikan pariin GLS Finlandin toimitusjohtajaksi, jossa etenkin koko kuljetusputken seuranta kattavin it-ratkaisuin oli hyödyllinen ajanjakso uralla.

Pitkä ura toi jälleen tutun työpöydän ääreen

– Viimeiset viisitoista vuotta olen työskennellyt Baltic Linella, varustamon kehitys- ja myyntijohtajana. Norjalaisomisteinen varustamo liikennöi Turusta Baltian kautta Tanskaan ja Norjaan sekä Pohjanmerellä Norjan, Hollannin ja Iso-Britannian välillä. Suomen yksikössä vastaamme sekä Itämeren että Pohjanmeren liikenteen kuljetusten myynnistä ja suunnittelusta, Mika Saarinen kertoo. Hauskana yksityiskohtana hän mainitsee, että työskentelee nykyään samassa huoneessa ja saman työpöydän ääressä kuin 35 vuotta sitten ensimmäisessä työpaikassaan; kohdallani urakehitystä ei siis ole tapahtunut senttiäkään, Saarinen naurahtaa.

Baltic Line operoi rahtiliikennettä kolmella monikäyttöisellä rahtialuksella, jotka purjehtivat Suomen lipun alla. Baltic Amelie, Baltic Madonna ja Odda Marie kuljettavat pääosin raskaan teollisuuden tuotteita, kuten terästä, metalleja, mekaanisen metsäteollisuuden tuotteita sekä projektilasteja.
Kotisataman valinnassa painottui sijainnin merkitys

Baltic Line operoi rahtiliikennettä kolmella monikäyttöisellä rahtialuksella, jotka kaikki purjehtivat Suomen lipun alla. Baltic Amelie, Baltic Madonna ja Odda Marie kuljettavat pääosin raskaan teollisuuden tuotteita, kuten terästä, metalleja ja mekaanisen metsäteollisuuden tuotteita sekä projektilasteja. Lähdöt Turusta ovat joka viikko torstaisin, kuten myös viikoittain Norjan Sandnesista Suomen suuntaan.

– Turku on valikoitunut kotisatamaksemme, sillä pyrimme kaikkialla asiakkaita lähellä oleviin satamiin. Turku on koko Suomen satama, johon on helppo tuoda ja noutaa lastia. Maakuljetusten sujuvuudella ja pituudella on suuri merkitys koko kuljetusketjun hiilijalanjäljelle, josta on muodostunut yhä tärkeämpi kilpailukeino koko toimialalle. Ympäristövastuullisuus on noussut painoltaan jo kuljetusajan ja -kustannusten rinnalle asiakkaiden reitityspäätöksissä, Mika Saarinen vahvistaa.

Kuljetusten hiilijalanjäljen pienentäminen tavoitteena

Ympäristöasiat ovat tärkeitä Baltic Linellekin ja vastuullisuutta osoitetaan monin tavoin. Esimerkiksi varustamon suurin alus Odda Marie varustettiin vuoden alussa Econowindin purjeilla, millä saavutetaan polttoaineen kulusta vähentämällä alempia CO2-päästöjä. Aluksessa on myös sähkötrukit ja maasähkövalmius, mikä mahdollistaa päästöttömät satamaoperaatiot niissä satamissa, joissa maasähkö on saatavilla.

Baltic Linen suurin laiva, Odda Marie, varustettiin Econowindin purjeilla vuoden alussa. Tämän ansiosta polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt vähenevät.

– Uudet moottori- ja polttoaineinnovaatiot näyttävät tietä kohti päästötöntä ja hiilineutraalia merenkulkua, mutta niiden kaupallistamista odottaessa voidaan tehdä paljonkin puhtaamman meriliikenteen edistämiseksi. Esimerkiksi kapasiteetin allokointi tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa on yksi avainasioita, sillä CO2-päästöjen määrään ja kuljetusten hiilijalanjälkeen vaikuttaa huomattavasti alusten täyttöaste. Päästöt per kuljetettu rahtiyksikkö laskevat aina sen mukaan, mitä korkeampi täyttöaste on, Mika Saarinen muistuttaa.

Uusi arvonimi muistuttaa jatkuvan kehityksen tärkeydestä
Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm luovutti kunniakirjan uudelle Satamahampuusille, Baltic Linen kehitys- ja myyntijohtaja Mika Saariselle.

Turun satamaa vuoden 2023 Satamahampuusiksi valittu Mika Saarinen arvostaa dynaamisena ja kehityshakuisena toimintaympäristönä. Satamayhtiön operatiivisen osaston palvelut, ammattitaitoiset ahtausliikkeet ja monipuoliset terminaalitilat luovat tukevan pohjan laivaliikenteen toiminnalle ja kehittämiselle.

– Yhteistyö ja yhteydenpito kaikkien toimijoiden kesken on aktiivista ja yhteishenki satamassa erinomainen. Vain yhteisvoimin voimme tehdä Turun satamasta nykyistäkin kilpailukykyisemmän kaikille alan toimijoille, Baltic Linen kehitys- ja myyntijohtaja Mika Saarinen vakuuttaa lopuksi ja kiittää saamastaan Satamahampuusin arvonimestä.

 

 

Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Markku Koivumäki, Antti Pekanheimo