Tallink Siljan kentällä toteutetaan uutta pelisuunnitelmaa
Tallink Siljan henkilöautoliikenne on siirtynyt käyttämään samaa kenttää kuin rahtiliikenne. Kenttäesimies Johan Nilsdorffin mukaan alue on nyt aikaisempaa kompaktimpi ja matkustajien kannalta selkeämpi.
M/S Baltic Princess on saapunut Turkuun. Tasainen kuorma- ja henkilöautojen letka rullaa laivasta laiturille. Ruotsiin matkaavat kulkupelit joutuvat odottamaan vielä hetken omilla kaistoillaan, ennen kuin ne pääsevät siirtymään laivan sisälle.
Tallink Siljan kenttäesimies Johan Nilsdorff kertoo, että henkilöautoliikenne siirtyi käyttämään huhtikuussa 2021 samaa kenttää kuin rahtiliikenne.
– Sekä matkustaja- että rahtiliikenne ajaa nyt sisään Kuljetuskadulle samasta risteyksestä, sen jälkeen ne ohjataan opasteilla omille kaistoilleen. Myös kaikki liikenne ulos kulkee Kuljetuskadun kautta.
Ennen rekat käyttivät Kuljetuskatua ja henkilöautot Satamakatua.
– Nykysysteemi on kompaktimpi ja selkeämpi. Se saattaa myös vähentää liikennettä Turun linnan tienoilla ja ylipäätään keskustan läpikulkuliikennettä.
Rahdin ja matkustajaliikenteen keskittäminen samalle kentälle on osa EU:n CEF-rahoitusta saanutta NextGen Link-projektia, jonka yhtenä tavoitteena on parantaa matkustajien ja rahdin liikkumista Suomen ja Ruotsin välillä.
Ison palapelin kokoamista
Nilsdorff kuvailee, että ruotsinlaivan täyttö on kuin ison palapelin ratkomista.
– Rekat ja autot kootaan kentällä omille kaistoilleen. Esimerkiksi rekkoja lajitellaan pituuden mukaan. Autoja syötetään sitten sisään sen mukaan, mitä toiveita laivalta tulee.
Henkilökunnalle palapeliin tuli huhtikuisten muutostöiden myötä lisää haastetta, kun kentän kokonaispinta-ala pieneni ja autokaistojen lukumäärä pieneni.
– Alkuun oli totuttelua, mutta nyt homma pelaa jo hyvin. Itse matkustajille muutos ei varmaan paljoa näkynyt.
Tai jalkapallotermein ilmaistuna: kentällä kaikki sujuu uuden pelisuunnitelman mukaisesti ja pallo liikkuu mukavasti.
Talvikaan ei yllätä
Osana projektia kentällä on tehty myös asfaltointitöitä ja sitä on tasoitettu. Sinne on tullut myös uusia näyttöopasteita.
– Laivaan johtava ramppi on nykyään loivempi. Se on hyvä, sillä aikaisemmin, varsinkin talvikeleillä, rekoille nousu laivaan saattoi olla hankala.
Apropo talvikeli. Se hellii nyt meitäkin, kun taivaalta alkaa tulla merkillistä veden, rännän ja rakeiden sekoitusta.
– No, kenttähenkilökunta on varautunut kaikkeen. Meillä on esimerkiksi ”buusterit” ja lisäakut, joilla jähmettyneet autot saadaan liikkeelle.
Valmistautumista tulevaan
Nilsdorff huomauttaa, että nyt toimeenpannut Tallink Siljan kentän muutokset ovat kuitenkin vain välivaihe tai valmistautumista tulevaan.
– Tulevaisuudessa sataman matkustajaliikenteelle rakennetaan yhteisterminaali ja alueesta tulee vielä kompaktimpi. Hyvin toimivien liikennejärjestelyjen merkitys korostuu entisestään, hän muistuttaa.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki