Hyvin suunniteltu on puoleksi rahdattu
Meyerin valmisteilla olevan risteilijän puhdasvesijärjestelmä tuli Turkuun kahdella laivakuljetuksella. Massiivisten, epäsymmetristen ja herkästi vaurioituvien konttien purkutyö vaati tarkkaa etukäteissuunnittelua.
Manttelimies antaa nosturinkuljettajalle merkin. M/V Gällnösta alkaa kohota jälleen yksi kolli. Se on kuin futuristinen taideinstallaatio; kokonaisuuteen näyttää kuuluvan ainakin koneita sekä toisiinsa kietoutuneita eri suuntiin kulkevia putkia.
TurkuSteven tuotantopäällikkö Riika-Maria Iljin kertoo, että todellisuudessa kyseessä on osa suuresta puhdasvesijärjestelmästä, joka tulee Meyerin Turussa rakennettavaan risteilijään.
Samantapaisia, toinen toistaan monimuotoisempia kolleja tuli Meyerin Papenburgin telakalta laivallinen jo reilu viikko sitten, yhteensä 25 kappaletta. Tänään laivan kyydissä ovat loput 17 kollia ja oheismateriaalia yhteensä 60 kollia.
– Suurin kolleista oli 20 metriä pitkä, 7,5 metriä leveä ja se painoi 26 000 kiloa, Iljin mainitsee.
Massiivisen kokoisten ja epäsymmetrisen kollien nostaminen on jo itsessään tarkkaa puuhaa.
– Vaikeuskerrointa nostaa se, että kyse on herkistä koneikoista. Nostojen ja laskujen pitää sujua tavallistakin pehmeämmin.
Lajissaan ensimmäinen
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Turkuun tuodaan koneikkoja laivakuljetuksena.
– Aloitimme purkuoperaation valmistelun jo viime vuoden syksyllä, kun saimme piirustukset kolleista. Jokainen nosto on mietitty tarkkaan etukäteen, Iljin kertoo.
Hänen lisäkseen suunnitteluun ovat osallistuneet TurkuSteveltä tekninen johtaja Tomi Kauhanen sekä toimitusjohtaja Kimmo Iljin. Projektin purkaussuunnitelmaa on käyty etukäteen läpi ja hiottu myös TurkuSteven avaintyöntekijöiden kanssa. Telakan johto omistajasukua myöten on seurannut vaativaa operaatiota tarkkaan.
– Vielä on pari kollia jäljellä. Mutta, jo nyt voi jo sanoa, että kaikki on sujunut erinomaisesti.
Varmasti ja arvioitua nopeammin
Tarkka etukäteissuunnittelu on antanut työlle hyvät raamit, joista on voitu tilaisuuden myötä vähän joustaakin.
– Olemme pystyneet siirtämään jonkin verran kolleja laivasta myös suoraan autoihin, josta ne ovat siirtyneet saman tien Turun telakalle. Tilaaja on säästänyt aikaa ja saanut oikeastaan enemmän, mitä on alun perin pyytänyt.
TurkuSteven työ on sujunut arvioitua nopeammin.
– Etukäteistyöhön kuului myös se, että varauduimme erilaisiin nostoapuvälineisiin.
Turku sopii projektilaivauksiin
Iljinin mielestä Turun satama sopii erittäin hyvin vaativiin projektilastauksiin
– Turussa on mukavasti laituritilaa, kenttäalueita projektilastausten välivarastointia varten sekä myös säältä suojattua varastotilaa. Turkuun ja Turusta on myös hyvät maaliikenneyhteydet ympäri maata.
TurkuSteve on investoinut viime vuosina uusiin nostovälineisiin ja -laitteisiin. Sen kalusto sopii sekä tavanomaisempiin ahtaus- ja logistiikkatöihin että vaativiin projektilaivauksiin. Turun satamassa olevat kiinteät nosturit siirtyivät TurkuStevelle liiketoimintakaupassa maaliskuun alussa. Iljin kertoo, että projektilasteissa käytössä ovat muun muassa 50 tonnin ja 20 tonnin X-lift nostolaitteet.
– X-liftiä käytettäessä nostettava kolli keskittyy automaattisesti nostokeskipisteeseen.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat & video: Ilari Välimäki