Brexit ei keinuttanut ML Freyjaa
RoRo-alus ML Freyja on tullut aamulla Turkuun. Laivasta on jo purettu terästä ja koneita. Maailmalle on lähdössä muun muassa Sandvikin kaivoskoneita, Metson kivenmurskaimia ja Targan moottoriveneitä. Mukana näyttää olevan myös terästä sekä puutavaraa.
Mann Lines Oy:n toimitusjohtaja Timo Helanto kertoo, että suuret työkoneet matkaavat pääsääntöisesti Saksan Bremerhaveniin, josta ne jatkavat sitten suurilla valtamerilaivoilla eri mantereille. Terästä viedään muun muassa laivan uusimpaan pysähdyspaikkaan Rotterdamiin. Sahatavaraa, ennen kaikkea kotitalouksille tarkoitettuja tuotteita, menee nykyään erityisen paljon Brittein saarille.
– Englannissa on ilmeisesti kova kotoiluinnostus, siellä kunnostetaan nyt puutarhoja ja nikkaroidaan ulkorakennuksia, Helanto arvioi.
ML Freyjan reitti on Turusta katsottuna Turku-Bremerhaven-Harwich-Rotterdam-Cuxhaven-Paldiski-Turku. Linja ehditään kiertää kokonaisuudessaan noin kolme kertaa kuukaudessa.
Brexit toi byrokratiaa
Helanto kertoo, että brexitin vaikutukset ML Freyjan toimintaan ovat olleet varsin vähäiset.
– Brexit ei tuonut mukanaan tuonti- eikä vientitulleja, mutta tulliselvityksiä pitää kyllä täytellä. Asiakkaamme ovat kuitenkin aika isoja teollisuusyrityksiä, joille byrokratia on jo entuudestaan tuttua, kun he ovat vieneet tavaraa Euroopan ulkopuolelle. Heille kyseessä ei ole ollut hyppy tuntemattomaan.
Hän pohtii, että pienemmillä yrityksillä tilanne saattaa olla toinen. Myös yksityisten ihmisten rahdit Englannista, vaikkapa Brittein saarilta ostettujen autojen kuljetukset, ovat hieman pienentyneet, kiitos uuden alv-maksun.
– Meidän vinkkelistämme näyttää siltä, että vientiä Britanniaan on paljon, mutta tuontia ei ihan vastaavanlaisesti. Tuosta voisi päätellä, että brexit on osunut brittejä omaan nilkkaan.
Konttipula kasvattanut kysyntää
Maailman tavarakuljetuksiin on vaikuttanut myös korona-aika. Se on esimerkiksi globaalin konttipulan taustalla. Kontteja on vähintään yhtä paljon kuin ennenkin, mutta ne tuntuvat olevan koko ajan väärissä paikoissa.
Helanto kertoo, että tilanne näkyy myös Mann Linesilla. Konttipulan takia Ro-Ro-aluksen traileri- ja mafi-lauttavaunukuljetusten kysyntä on selvästi kasvanut.
– Tavaraa voidaan vaikkapa viedä trailereilla johonkin toiseen satamaan, missä on kontteja, ja matka jatkuu sitten sieltä ison konttilaivan kyydissä pidemmälle.
– Euroopan sisäisissä kuljetuksissa trailerit ovat toki olleet koko ajan se ehdoton ykkösjuttu.
Puutarhatonttu, RoRolla olisit jo perillä!
Vähän aikaa sitten konttiliikenteelle koitui lisäharmeja, kun iso konttialus juuttui Suezin kanavaan. Tämä aiheutti Englannissa suuren hädän, sillä se pysäytti myös sinne tilattujen puutarhatonttujen matkan. Puutarhatontuista on ollut saarivaltakunnassa jo pitkään pulaa.
– Puutarhatonttu, RoRo-aluksella ja trailerkyydillä olisit jo perillä, Timo Helanto velmuilee.
Teksti: Matti Välimäki
Kuvat & video: Ilari Välimäki
Rotterdamin linja tuli tarpeeseen
M/S ML Freyja on liikennöinyt reitillään nyt noin vuoden ajan myös Rotterdamiin.
Euroopan suurin satama otettiin ohjelmaan osittain Brexitin vaikutuksesta, kun Englannin tuonnin vähentyessä laivaan tuli tilaa.
– Rotterdamin reitti on vetänyt hyvin. Rotterdamiin on viety muun muassa terästä sekä käytettyjä työ- ja maatalouskoneita. Sieltä on tuotu esimerkiksi käytettyjä koneita, Timo Helanto kertoo.