Poikkeuksellinen vuosi takana
Vuosi 2020 jää historiaan hyvin poikkeuksellisena ajanjaksona. Alkuvuoden vielä kasvusuuntaiset näkymät muuttuivat nopeasti epävarmoiksi maailmalta kantautuneiden pandemiauutisten myötä ja maaliskuussa koronaepidemia saapui Suomeenkin.
Rahtiliikenne turvasi sataman toiminnan
Turun satamassa epidemian vaikutukset iskivät pahimmin Turun ja Tukholman välisessä liikenteessä toimiviin varustamoihin, kun Suomen hallituksen päättämät rajoitustoimet pysäyttivät matkustajaliikenteen maiden välillä lähes kokonaan. Matkustajaliikenteen tyrehtyessä rahtiliikenteestä tuli satamatoiminnan selkäranka, mihin osaltaan vaikutti Suomen Huoltovarmuuskeskuksen tuki liikenteen ylläpitämiseksi.
Sekä Viking Line että Tallink Silja keskittivät Skandinavian liikenteensä Turkuun, minkä ansiosta Turun sataman rahtiliikenteen volyymi kasvoi 12,2 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Matkustajaliikenteen volyymi sen sijaan laski noin 65 prosenttia matkustajamäärän jäätyä noin 1,1 miljoonaan matkustajaan. Kesäkauden valopilkkuna oli lomakauteen ajoittunut Tallink Siljan suora yhteys Turusta Tallinnaan, mikä saavutti hyvän suosion. Kokonaisuutena ottaen Turun Satama Oy pärjäsi vaikeissa olosuhteissa hyvin, mitä tuki hyvä kustannuskuri. Vastuullisena työnantajana satamayhtiö piti huolta myös henkilöstöstään niin, ettei yhtään ihmistä lomautettu tai irtisanottu vuoden aikana.