Kauppatieteen opiskelijalla kuuma kesä kuriirina
– Tämä on ollut tähän mennessä hauskin kesätyö. Tässä annetaan vastuuta ja työ on itsenäistä, mikä on ollut todella kiva, polkupyöräkuriiri Cindy Miettinen kertoo. Hän tuntee DHL:n tavoitteen olla päästötön vuonna 2050. – Onhan tämä hyvä alku.
Opiskelija Cindy Miettinen löysi kesätöitä etsiessään unelmapaikan DHL Expressin polkupyöräkuriirina Turussa.
– Kiinnostuin heti. Tykkään ulkoilla, urheilla ja pyöräillä. Laitoin hakemuksen ja minut valittiin, hän kertoo.
Talven spinning, salitreeni ja maantiepyöräily olivat vahva pohja kuriirin tehtävään. Nyt takana on kolme kuukautta pyörän selässä. Parhaimpina päivinä kilometrejä on tullut keskustassa 35, ja päälle vielä joinain päivinä lisäksi runsaan 20 kilometrin kotimatka Paraisille.
– Kesä on mennyt todella nopeasti, Miettinen sanoo. Sähköpyörän kanssa kuriirityö sujuu mainiosti. Hänen mukaansa enemmän jalkapohjissa tuntuu välillä se kävelymäärä, mikä tulee pyöräilyn lisäksi.
Viimeinen maili pyörällä perille
Fillarikuriirin päivä alkaa, kun DHL:n kuorma lähetyksineen saapuu Puutorin CityHubiin. Lähetykset jaetaan iltapäivällä yrityksille eri puolille Turun keskustaa.
– Päivän ensimmäinen roundi on aika helppo. Aika usein on samoja yrityksiä, katuja ja osoitteita ja mielessä jo valmis suunnitelma, missä järjestyksessä vien. Välillä on kiva testata olisiko toista kautta nopeampaa.
Yksityishenkilöiden tilaamien lähetysten jakelu alkaa viideltä ja työpäivä jatkuu niin, että paketit on jaettu. Miettisen alue ulottuu käytännössä Turun Linnasta Logomoon.
Miettisen sähköpyörässä ParCyclessä jakeluboksi on edessä. Kollega ajaa DHL:n kesän uutuutta, CubiCycleä, jossa on takana isompi tavaratila. Näitä pyöriä on testattu kesä sekä Turussa että Helsingissä.
Mainio kesäsää kuriirin työlle
– On ollut tosi kiva kesä. Muistan vain ehkä kaksi päivää, että satoi kaatamalla, mikä ei ollut niin kivaa, Miettinen nauraa. Enemmän sade kuitenkin vaikutti pyörään, jonka jarrut eivät pitäneet samalla tavalla kuin kuivalla kelillä.
– Seitsemän päivää oli todellista hellettä, mutta pyöräillessä se ei tunnu.
Cindy kertoo, että ihmiset ovat suhtautuneet polkupyöräkuriiriin todella positiivisesti.
– Moni on yllättynyt, että wau, tulitkin pyörällä.
Pyörällä jakelu merkitsee vähemmän päästöjä ja pyörä toimii myös autoa kätevämmin keskustassa. Ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa ja pääsee juuri niin lähelle, kuin haluaa.
CityHub yhteistyössä Turun kaupungin kanssa
DHL Express (Finland) Oy:n operatiivinen johtaja Janne Appel kertoo, että polkupyöräkuriiritoiminta on osa DHL:n vihreiden arvojen konseptia.
–Haemme koko ajan erilaisia vaihtoehtoja, miten pystytään tekemään vihreämpää jakelua.
Polkupyöräkuriiritoiminnan testaaminen aloitettiin Turussa kaksi vuotta sitten. Tänä kesänä se laajeni vuoden kestäväksi CityHub-pilotiksi, joka on toteutettu yhteistyössä Turun kaupungin kanssa.
– Olemme erittäin tyytyväisiä tuloksiin. Sähköavusteisilla polkupyörillä pystytään kattamaan isoa alue ja keskusta-alueella jakelu on jopa nopeampaa kuin autolla.
– CityHub-konseptista on saatu erittäin positiivisia kokemuksia. Henkilöstö on tehnyt upeaa työtä.
Teksti ja kuvat: Sini Silván
DHL:n päästötavoitteet
- Globaalin 220 maassa toimivan Deutsche Post DHL Groupin tavoite on olla vuonna 2050 päästötön yritys.
- Keinoina on muun muassa lisätä jatkuvasti sähköistä jakelukalustoa sekä tarjota vihreitä logistiikkapalveluja, joiden päästöt kompensoidaan ilmastohankkeiden kautta. Lisäksi yritys istuttaa vuosittain miljoona puuta.
- Kesällä DHL on testannut Suomessa uusia CubiCycle-tavarapyöriä, joiden tavaratilaan mahtuu kuutiometrin verran paketteja.
- Pyöräkuriirien kyydissä on pääosin asiakirjalähetyksiä sekä alle 5 kilon painoisia paketteja.