Turkulaista kuljetuspalvelua maailmalle

Kuljetusalalla vaaditaan nopeutta, joustavuutta ja luotettavuutta. Nuorekas ja palvelualtis FREJA Transport & Logistics Oy taipuu moneen.

Liikenne ja logistiikka

Lokakuisena aamuna Freja Transport& Logistics Oy:n pääkonttorilla Turun satamassa on vauhti päällä. Avokonttorissa on kuitenkin yllättävän vähän ylimääräistä hälinää. Sähköpostit viuhkivat, mutta eivät pidä itsestään meteliä.

Liikennejohtaja Sampo Koulun ja myyntijohtaja Tommi Ruusumon mukaan liikenteenhoitajille on pyritty takaamaan paras mahdollinen työrauha.

”Kuljetusten suunnittelussa pitää tarkkaan optimoida sekä trailerien täyttöaste että autojen reititys sekä säilyttää balanssi vienti- ja tuontikuormille. Tyhjiä trailereita ei ole kellään varaa seisottaa, Koulu kuvailee. Yhtiön kalusto käsittää tällä hetkellä tuhatkunta traileria.

Ala on myös erittäin hektinen. Jos yhteydenottoon ei reagoida puolen tunnin sisällä, niin asia ei olekaan enää ajankohtainen.

”Tästä syystä pidämme myös yrityksen sisäiset palaverit minimissään. Mieluummin neuvottelemme iltaisin viinilasin äärellä”, Ruusumo naurahtaa.

Maalla, merellä ja ilmassa

Freja tarjoaa kaikki kansainväliset kuljetukset saman katon alta; maantie-, meri- ja projektikuljetukset sekä lento- ja pikarahdit.

”Taivumme moneen, haluamme pitää asiakkaat tyytyväisenä. Kovana jäätalvena kuljetimme esimerkiksi varaosan jäänmurtajalle viikonloppuna niin, että lopullinen luovutussatama selvisi vasta muutama tunti ennen h-hetkeä.” Koulu kertoo.

Trailereissa kulkee kaikkea mahdollista elintarvikkeista puunjalostustuotteiden kautta massiivisiin koneisiin. Asiakkaiden kirjo vaihtelee pikkufirmoista suuriin pörssiyrityksiin.

Hanna Heinonen, Sampo Koulu ja Tommi Ruusumo kertovat, että Freja liikuttaa niin maalla, merellä kuin ilmassakin.
Satamassa hommat sujuvat

Turun satama on Frejalle tärkeä yhteistyökumppani.

”Täältä lähtee valtaosa kuljetuksistamme Skandinaviaan, viikossa puhutaan kolminumeroisesta luvusta trailereita. Lisäksi Travemündeen lähtee viikoittain kymmeniä autoja”, Koulu laskee.

”Meitä palvelee hyvin myös laivayhteys Turusta Travemünden kautta Århusiin. Käytämme Turun satamaa myös vaativien projektien laivauksissa”, Ruusumo lisää.

”Turun satamassa on hyvä yhteishenki eri yritysten välillä, ihmiset tuntevat toisensa ja hommat sujuvat”, henkilöstöpäällikkö Hanna Heinonen iloitsee.

Freja on ollut useana vuonna mukana sataman yhteisosastolla esimerkiksi Münchenin Transport Logistics -messuilla ja Turussa järjestettävässä Navigate-tapahtumassa.

”Myös työntekijät arvostavat toimiston sijaintia satamassa keskustan lähellä.”

Turkulainen toimija

Turkulaisuus on Frejalle tärkeä asia; pääkonttori halutaan pitää kaupungissa jatkossakin.

”Turussa on hyvä alan koulutus, jota haluamme tukea tarjoamalla muun muassa Turun AMK:n logistiikka-alan opiskelijoille harjoittelupaikkoja. Sitä kautta on moni jäänyt meille töihin. Tämä on varmasti osaltaan edesauttanut hyvää ja rentoa työilmapiiriä, kun monet työntekijät tuntevat toisensa jo opiskeluajoilta”, Heinonen kertoo.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Matti Välimäki ja Freja Transport & Logistics

FREJA Transport & Logistics Oy

  • Kansainväliset maantiekuljetukset, lento- ja merirahti sekä projekti-, express- ja cross trade -kuljetukset.
  • Perustettu 1942 Maa ja Meri Oy -nimisenä huolitsemaan puolustusvoimien sotakalustoa.
  • Vuonna 2003 toimitusjohtaja Matti Urmas osti FREJA-konsernin perustajan Jörgen Hansenin kanssa Maa ja Meri Oy:n. Tuolloin yrityksessä oli neljä työntekijää ja liikevaihto 2 miljoonaa euroa. Työllistää nykyään 50 henkeä, liikevaihto 78 miljoonaa euroa.
  • Kuuluu kansainväliseen FREJA-konserniin, jolla on toimipisteitä myös Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Puolassa ja Kiinassa. Suomessa on Turun lisäksi toimipisteet Vantaalla ja Vaasassa.