Kalanrehun kuljetusketju johtaa Tanskasta Turkuun
BioMar on maailman johtava suorituskykyisten rehuseosten valmistaja yli 45 eri kala- ja katkarapulajille yli 80 maassa. BioMarin perustivat tanskalaiset kalankasvattajat vuonna 1962, ja sen perintönä on pitkäaikainen sitoutuminen vesiviljelyalan vastuulliseen ja kestävään kehittämiseen. Suomeen BioMar saapui vuonna 1995, mistä viiden vuoden kuluttua yritys laajensi toimintaansa merkittävästi ostamalla Suomen Rehun kalanrehutoiminnot.
Turun satama sijaitsee markkinoiden keskiössä
BioMarin kalanrehujen matka suomalaisille kalankasvattamoille alkaa Tanskan Keski-Jyllannista. Branden pikkukaupungissa sijaitsevalta tehtaalta 500-kiloiset rehusäkit siirtyvät rekkakyydillä Kattegatin rannalla sijaitsevaan Grenån satamakaupunkiin, josta ne laivataan Baltic Linen aluksilla Turkuun.
– Turku on BioMarille luonnollinen valinta sillanpääksi Suomen markkinoille. Vaikka asiakaskuntamme ulottuukin aina Inariin asti, on suurin osa suomalaisesta kalankasvatuksesta keskittynyt Saaristomeren alueelle. Turussa olemme lähellä näitä asiakkaita, joten tuonnin ja varastoinnin keskittäminen Turkuun varmistaa asiakkaidemme tarpeen mukaisen palvelukyvyn, sanoo BioMarin myynnistä ja logistiikasta vastaava Petteri Leskinen.
Baltic Linen kanssa yhteistyötä pian 20 vuotta
BioMarin toimitusketjussa tärkeä lenkki on Baltic Line, joka ainoana varustamona tarjoaa laivayhteyden Tanskasta Turkuun. Rehua kulkee Itämeren yli viikoittain jopa 600 tonnia kevääseen ja kesään painottuen. Suurimmat rehulastit saapuvat Turun satamaan huhtikuun tienoilla Biomarin rakentaessa perusvarastoaan. Jatkuvaa toimitusvarmuutta pidetään yllä täydennyslaivauksilla aina talven tuloon asti.
– Baltic Linen ja BioMarin kuljetusyhteistyö on alkanut jo vuonna 2000. Tuolloin Baltic Linella oli vain yksi alus ja rotaatio kaksi viikkoa. Charter-laivoja käytettiin joka toinen viikko, kunnes ryhdyimme liikennöimään kahdella aluksella ja rotaatio lyheni viikkoon. Säännöllinen viikoittainen linjaliikenne mahdollistaa BioMarille varsin nopeat volyymivaihtelut asiakkaiden tarpeiden mukaan, kun BioMarin tilaus tehtaalle voi tapahtua samalla viikolla kun laiva lähtee Tanskasta Turkuun, kertoo Baltic Linen Tomas Uschanow.
Kalanrehun kaltaisten sesonkituotteiden kuljetus sopii Uschanowin mielestä hyvin Baltic Linen reitille, jolla kesäkuukaudet ovat muissa lastiryhmissä hieman muita kuukausia hiljaisempia. Myös Grenån sataman maantieteellinen sijainti on hyvä sekä BioMarin etukuljetusta tehtaalta satamaan että varsinkin Baltic Linen reittiliikennettä ajatellen. Norjasta Tanskan kautta Turkuun ajettaessa mahdollisimman lyhyt poikkeama reitiltä mahdollistaa nopean kuljetusajan, Tomas Uschanow toteaa.
Maalogistiikasta päävastuun kantaa Stevena
BioMarin kuljetusketjussa vahva rooli on myös satamaoperaattori Stevenalla. Stevenan vastuulla on 500-kiloisten kalanrehusäkkien siirto sataman laiturilta Länsisatamassa sijaitseviin varastotiloihin sekä kalankasvattajille toimitettavien tilausten lastaus.
– Turku Steve nostaa kalarehusäkit laivan ruumasta laiturille laivan kyljelle, missä Stevenan ”taljari” laskee säkit sekä tarkistaa niiden kunnon. Tämän jälkeen Stevenan operaattorit siirtävät pyöräkuormaajilla suursäkit sisävarastoon niin, että eri lajikkeet ovat omissa ryhmissään. Tilausten tullessa BioMarilta Stevena suorittaa suursäkkien lavoituksen sekä lastauksen noutaviin kuorma-autoihin. Stevenalla on vuosien kokemus suursäkkien ja rehun käsittelystä, minkä ansiosta voimme huomioida säkkien käsittelyyn ja varastointiin liittyvät haasteet, kuten haittaeläinten ja kosteuden torjunnan, kertoo Stevenan myyntipäällikkö Janne Salonen.
BioMar tyytyväinen toimitusketjunsa nopeuteen
– Tehokas logistiikka on korkealaatuisten tuotteiden lisäksi BioMarin ylivoimainen vahvuus. Todella nopeasti toimivan toimitusketjun ansiosta meidän ei tarvitse koskaan myydä eioota, vaan saamme tuotteet toimitettua nopeasti ja aikataulutettuna loppukäyttäjille asti. Yhteistyössä Stevenan kanssa saamme aamupäivällä tulleet tilaukset liikkeelle vielä saman päivän aikana. Tätä tukee myös varastomme pitkä palveluaika aamuseitsemästä iltakymmeneen. Tämä on hyväksi osoittautunut ratkaisu erityisesti saaristossa lossien takana toimiville asiakkaille, jotka pääsääntöisesti hoitavat rehukuljetukset itse. Sähköisen tilausjärjestelmän kautta voimme välittää asiakkaiden tilaukset Stevenalle mobiiliyhteyden kautta reaaliajassa toimitusten sujuvuuden varmistamiseksi, BioMarin Petteri Leskinen avaa toimitusketjun merkitystä.
Teksti: Kari Ahonen
Kuvat: Markku Koivumäki