Kilometrin verran lisäkaistaa Saksan liikenteeseen
Monet Ruissalossa liikkuvat laivabongarit hieraisivat silmiään joulukuun alussa, kun Finnlinesin MS Finntide lipui esiin Kuuvannokan takaa. Sinivalkoisen kyljen ohikulku näytti jatkuvan totuttua pitempään, eikä silmä todellakaan valehdellut. Alus oli saanut parin kuukauden telakoinnin aikana 30 metriä lisää pituutta ja kilometrin verran lisää kaistametrejä.
Pidennyksellä vastattiin kysynnän kasvuun
MS Finntide oli ensimmäinen Finnlinesin pidennysohjelmaan kuuluvista aluksista. Seuraavana liikenteeseen palasi samalla puolalaistelakalla jatkettu MS Finnwave, joka saapui Turkuun ensimmäistä kertaa helmikuun alussa.
– Finnlinesin pidennysohjelman käynnisti markkinatilanteen myönteinen muutos. Tuonnin ja viennin pikkuhiljaa piristyessä tarvitsimme lisäkapasiteettia kyetäksemme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Alusten pidentäminen oli nopein ratkaisu saavuttaa tavoitteemme, sillä yhden aluksen jatkaminen telakalla vei aikaa alle kaksi kuukautta. Kaikkiaan meillä on puolalaisen telakan kanssa sopimus neljän Breeze-luokan aluksen pidentämisestä, joista kaksi viimeistä toimitetaan syksyllä, kertoo Finnlines Oyj:n myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Merja Kallio-Mannila.
Polttoainekulut ja päästöt pienemmiksi
Telakointi onnistui jopa odotuksia paremmin, sillä Remontowa-telakalla on aiempaa osaamista ja kokemusta alusten pidentämisestä. Suunnitelman mukaisesti alus leikattiin kahtia ja 30-metrinen välikappale sijoitettiin osien väliin, minkä jälkeen osat hitsattiin kiinni uudelleen.
– Pidentämisen tuloksena molempien Turun linjan alusten rahtikapasiteetti kasvoi noin 1 000 kaistametrillä mikä nosti yhden aluksen kaistametrien kokonaismäärän 4 213 metriin. Lähes 30 prosentin kasvu kapasiteetissa vähentää huomattavasti polttoaineen kulutusta kuljetettua yksikköä kohden verrattuna alkuperäiseen alukseen. Energiatehokkuuden paranemisen lisäksi päästöt vähenevät, mikä tekee liikenteestä entistäkin ympäristöystävällisempää, Merja Kallio-Mannila korostaa.
Turulla vahva asema Finnlinesin verkostossa
Kahden jatketun aluksen tuominen ensimmäisenä Turun reitille kertoo yhteyden merkityksestä Finnlinesille. Merja-Kallio Mannilan mukaan Turku on yksi varustamon liikenteen kivijaloista ja koko länsirannikko tärkeä markkina-alue.
– Finnlinesilla on alueella vahva asiakaskunta, jonka rungon muodostavat merkittävät paikalliset toimijat. Nämä asiakkaat edellyttävät kahdensuuntaista liikennettä ja säännöllistä frekvenssiä, joita Turun linjaliikenteemme tarjoaa. Myös aikataulutuksella on merkitystä erityisesti jatkokuljetusten ja jakelun sujuvuutta ajatellen. Tuontiyrityksiä palvelee erinomaisesti lauantai-aamun lähtömme Travemündesta. Alus saapuu Turkuun sunnuntaina, minkä ansiosta tuotteet ovat perillä asiakkailla jo maanantaiaamun aikana.
Katso videoesitys pidentämisestä YouTubessa >>
Finnsteve tyytyväinen siirtymisestä Länsisatamaan
Alusten koon kasvaessa Finnlinesin Turun liikenne siirtyi kokonaisuudessaan Pansiosta Länsisatamaan. Ratkaisu tapahtui osin aikataulusyistä, mutta palvelee erinomaisesti myös satamaoperaattori Finnsteven toimintaa Turun satamassa.
– Aiempaa suuremmat alukset eivät olisi mahtuneet Pansioon, vaan olisivat vaatineet aikaa vieviä muutostöitä laitureihin. Länsisatamaan liikenne voitiin aloittaa heti, mikä oli taloudellisestikin järkevää. Myös Finnsteven näkökulmasta keskittyminen Länsisatamaan on hyvä ratkaisu. Nyt työkoneet ja henkilöstö ovat yhdessä paikassa, mikä helpottaa ja tehostaa toimintaa. Esimerkiksi aikaa vievät ja lauttavaunujen osalta erikoisluvan vaativat siirrot yleisillä teillä jäävät kokonaan pois. Porttikameroiden puute on ainoa miinus, mutta eiköhän ne saada Länsisatamaankin mahdollisimman pian, toivoo Finnsteven aluejohtaja Simo Laurila.
Rahtiliikenteen lisääntyminen näkyy myös Finnsteven toiminnassa. Kysynnän kasvun ja uusien asiakkaiden myötä työvoiman tarve on lisääntynyt ja yrityksessä on investoitu uusiin koneisiin.
– Konekannan kapasiteetin lisäys tehostaa erityisesti vaativaa käsittelyä edellyttävien, suurten ja raskaiden tuotteiden lastausta ja purkua. Nykyaikainen konekanta ja ahtaajiemme vahva osaaminen varmistavat lastin kiinnitysten pitävyyden ja turvallisen perillemenon kovassakin merenkäynnissä, Simo Laurila vakuuttaa.
Teksti Kari Ahonen
Kuvat Markku Koivumäki, Jarmo Piironen