Tunti satamassa – mahdollinen tehtävä

Liikenne ja logistiikka

Tallink Siljan Silja Galaxy viipyy Turun satamassa päivittäin yhden tunnin ja 15 minuuttia. Aikataulu on tiukka. Lyhyessä ajassa hytit siivotaan, kyytiin otetaan uudet matkustajat, autokansi tyhjennetään ja täytetään sekä varastoja täydennetään. Aivan kaikilla ei sentään satamapysähdyksen aikana ole kiire.

Kello 06.57

Silja Galaxy saapuu Turkuun.

Kello 07.00

Alus kiinnitetään ja matkustajasillat avataan. Satamasta tuleva siivousryhmä, astuu laivaan. Turkuun jäävät matkustajat poistuvat laivasta.

Vastaanottovirkailija hoitaa aamun rutiineja, ottaa vastaan päivän lehdet ja kuuluttelee laivan 7. kannen respassa mattimyöhäisiä pikaisesti autokannelle ajamaan autonsa pois. ”Jotkut ovat vielä nukkumassa, toiset kaikessa rauhassa aamupalalla”, 25 vuotta laivoilla työskennellyt vastaanottovirkailija kertoo.

Kello 07.15

Hovimestari ottaa asiakkaita vastaan á la carte -ravintola Grill Housen erikoisaamiaiselle.  Työvuoro on alkanut jo viideltä sillä aamupalan tarjoilu on aloitettu kaksi tuntia ennen satamaan tuloa.

”Meille tämä satamassa olo on sellainen hengähdystauko. Turkuun jääneet ovat aamupalansa syöneet eivätkä risteilijät ole vielä edes heränneet.”

Autokannella sen sijaan käy vilske. Melu ja kolina on melkoinen raskaan liikenteen ajaessa laivasta ulos. Yliperämies ohjaa ulosmenoliikennettä ja valvoo että kaikki sujuu kannella kuten pitää, eivätkä esimerkiksi toimittajat ja valokuvaajat jää rekan alle.

1 100-metrisen autokannen ”surraus” suoritetaan hämmästyttävän nopeasti. Vartissa autokannella on tyhjää. Seuraavaksi vastaanotetaan huoltokuljetukset ja sitten taas uudet, Tukholmaan matkaavat ajoneuvot. Kansi täytetään ja ajoneuvot kiinnitetään yliperämiehen lastaussuunnitelman mukaisesti, sillä painon pitää jakautua tasaisesti.

Kello 07.30

Touhua riittää myös 8. kannen hyttikäytävällä: siivous on täydessä käynnissä. Laiva ei ole täynnä ja matkustajissa on suuri osa Ruotsista tulleita risteilijöitä, joten kaikkia laivan 795 hyttiä ei sentään tarvitse siivota.

Hyttisiivooja on jo reilun tunnin ajan siivonnut hyttejä, vaihtanut lakanat, pyyhkinyt pölyt ja tyhjentänyt roskikset. Imuroinnista vastaava siivousryhmä tulee perässä. Hyttiemäntä organisoi oman alueensa hyttien siivousta. ”Tässä suunnitellaan aina jo seuraavaa satamaa. Hiljaista aikaa ei ole.”

Myös aluesiivooja on kierroksellaan. Yleisiä tiloja siivotaan jatkuvasti laivan ollessa liikkeellä, myös öisin. Aluesiivoojan aamuvuoro on alkanut kuudelta. Joitakin alueita on paras siivota satama-aikana kun matkustajia on vähän. ”Muuten mennään periaatteessa samaa ruljanssia koko ajan.”

Kello 07.45

Kakkoskannella sijaitsevissa varastossa on meneillään on ”bunkraus” eli tavaran vastaanotto. Pelkästään olutta vastaanotetaan myymälään kesäsesongilla 7 lavallista päivittäin. Yhdessä lavassa on 90 kappaletta 24 tölkin laatikkoja. Tämän päälle tulevat muut juomat, makeiset ja lahjatavarat. Kaikkiaan yli 20 lavaa.

”Kaikki tuodaan alas autokannelta sijaitsevasta kontista samalla hissillä ja kaikki pitää saada sisään alle tunnissa”, myymäläpäällikkö selvittää.

Kello 08.00

Silja Galaxyn neljää Rolls Roycen pääkonetta ohjaavassa ajohallintahuoneessa aletaan valmistautua lähtöön ja koneiden käynnistämiseen. Konemestarin työpaikka näyttää mittareineen ja vilkkuvaloineen kuin James Bond -elokuvan kulissilta. ”Täältä tapahtuu kaikki koneiden käyttöön liittyvä. Olemme jatkuvassa yhteydessä komentosillalle”, konemesari selittää.

Ajohallinnassa Turun satamassa olon aika on päivän rauhallisin hetki.  ”Juomavedenotto, jätevesien poistaminen sekä tankkaus tehdään Tukholmassa”, konemestari kertoo.

Kello 08.15

Silja Galaxy lähtee Tukholmaan.

Teksti: Kalle Kirstilä
Kuvat: Robert Seger ja Jouni Saaristo