Kehittyvä ro-ro-satama valmiina liikenteelle – Pansio tarjoaa laajat logistiikka- ja satama-alueet

Suomen viennin kasvu on asettanut haasteen satamien kapasiteetille. Pansion satama tarjoaa varustamolle ja logistiikkayhtiölle valmiin infrastruktuurin, jossa toiminnan pääsee aloittamaan jopa puolessa tunnissa.

5000 neliömetrin varastohallit sekä laaja kenttäpinta-ala luovat Pansiossa erinomaiset puitteet tavaraliikenteelle.
Liikenne ja logistiikka

Varsinais-Suomesta on tullut koko Suomen talouskasvun veturi, mikä näkyy kasvaneena kysyntänä satamissa. Lisäkapasiteettia Turusta etsivän varustamon kannattaa kääntää Länsisataman lisäksi katseensa juuri nyt myös Pansion satamaan.

Alue jakautuu aidattuun satama-alueeseen sekä laajaan logistiikka-alueeseen. ISPS-aluetta olevan satama-alueen kenttäpinta-ala on 9 600 neliömetriä. Väylän syvyys Pansion satamaan on yhdeksän metriä.

Myös logistiikka-alue tarjoaa laajat mahdollisuudet peräti 225 885 neliömetrin vapaalla kenttäpinta-alallaan. Varastoja alueella on noin 30 000 neliömetriä.

– Haemme tällä hetkellä Pansioon uutta ro-ro-laivaliikennettä. Logistiikka-alueella on valtavasti vapaata kenttäpinta-alaa, mikä tarjoaa loistavat mahdollisuudet esimerkiksi teollisuuden sekä kaupan viennin ja maahantuonnin tarpeisiin, sanoo Turun Sataman myyntijohtaja Jaakko Nirhamo.

Meriliikenteen aloittaminen Pansiossa ei vaadi investointeja alueeseen

Pansion satama rakennettiin aikoinaan 1990-luvulla junalauttasatamaksi. Suuri kenttäpinta-ala on alueen alkuperäisen käyttötarkoituksen peruja.

Satama-alue oli pitkään suomalaisvarustamo Finnlinesin käytössä. Finnlinesin jatketut alukset siirtyivät vuoden 2018 alusta Länsisatamaan. Alueelle on edelleen raideyhteys.

Turun Satama kehittää Pansiota tulevaa käyttöä silmällä pitäen. Jo nyt alue tarjoaa varustamoille mahdollisuuden päästä nopeasti kiinni liikenteen harjoittamiseen. Pansio tarjoaa erinomaiset puitteet myös arvokkaiden, usein raskaiden projektilastien käsittelyyn.

Turun sataman myyntijohtaja Jaakko Nirhamo toivoo kiinnostuneiden varustamoiden ottavan rohkeasti yhteyttä Pansion satamaan liittyen.

– Jos tällaista satamaa lähtisi rakentamaan alusta, niin 50–60 miljoonaa euroa ei riittäisi. Pansiossa infrastruktuuri on valmiina. Tämä alue on niin hyvässä kunnossa, että jopa puolessa tunnissa pääsisi aloittamaan toiminnan, Jaakko Nirhamo vertaa.

Liiketoimintaa tukeva kokonaispaketti erilaisille toimijoille

Avoimen, laajan kentän lisäksi sekä satama- että logistiikka-alueella on runsaasti varastokapasiteettia. Osa logistiikka-alueen varastokapasiteetista on vuokralla.

Jaakko Nirhamo kuitenkin toteaa, että monipuolisen kokonaisuuden ansiosta Pansiossa on mahdollista rakentaa erilaisille varustamoille ja logistiikkayhtiöille parhaiten kunkin liiketoimintaa tukeva kokonaispaketti.

– Alueesta mahdollisesti kiinnostuneiden yritysten kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja kertoa tarpeistaan ja toiveistaan. Meidän tehtävämme on löytää niihin Pansion sataman tarjoamien mahdollisuuksien puitteissa parhaat keinot, Nirhamo kannustaa.

Teksti: Jaakko Mikkola
Kuvat: Lennart Holmberg ja Markku Koivumäki