PostNord odottaa verkkokaupan kasvua myös Suomessa
Suomalaiset tilaavat eniten verkkokauppatuotteita Ruotsista, jossa myynti on lisääntynyt. PostNordin Linda Nyberg odottaa kasvua myös Suomessa ja näkee Turun sataman ympäristöineen olevan yrittäjälle etu. Turun seudulla toimiikin useita verkkokauppoja.

Kun Viking Linen keulaportti on laskeutunut Turun sataman laituriin, on lähes varmaa, että sieltä ajaa arkisin ulos vähintään yksi PostNordin kuorma-auto. Sen kyydissä kulkee yhä useammin verkkokaupasta tilattuja tuotteita. Ruotsissa alan myynti on lisääntynyt viisi prosenttia.
– Suomi tulee yleensä kuin pikkuveli Ruotsin perässä. Tilanne näyttää nyt vähän valoisammalta verkkokaupan osalta myös Suomessa, PostNord Suomen myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo.
PostNordin kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset tilaavat eniten verkkokauppatuotteita Ruotsista, jonka kautta PostNord hoitaa myös tilauksia muista Pohjoismaista ja Länsi-Euroopasta kuten Saksasta. Se on Kiinan ohella yksi kolmesta suurimmasta maasta, joiden verkkokauppoja suomalaiset käyttävät.
Turun satamasta ympäristöineen onkin tullut verkkokaupan logistiikkaa hoitavalle herkullinen paikka.
– Turku on gateway Ruotsiin ja Eurooppaan. Se on todella hyvä lokaatio ja siksi meillä on myös terminaali lähellä satamaa, Nyberg kertoo.

Vaatteet ja kengät ykköstuotteina
Turun satamasta kuorma-autolla kestää ajaa kuusi minuuttia PostNordin vuonna 2020 uudistettuun terminaaliin. Sen laiturilla kuorma puretaan ja uudehko lajittelukone ohjaa paketit eteenpäin toimitettavaksi joko runkolinjoille muualle Suomeen tai aluejakeluun Turun seudulla.
Useimmiten kyydissä kulkee vaatteita ja jalkineita. Yksi suurimmista alan verkkokaupoista on Zalando, jonka strateginen logistiikkakumppani PostNord on.
Postin tammikuussa 2025 julkaiseman asiakaskyselyn mukaan 82 prosenttia suomalaisista tilaa kotimaisista verkkokaupoista, mutta Nyberg suhtautuu lukuun hieman skeptisesti.
– Naapurimaassamme on paljon isoja verkkokauppoja, jotka pyrkivät lokalisoitumaan käyttäen verkkosivuillaan suomen kieltä. Kuluttajan ei ole helppo tietää, minkä maalainen hänen käyttämänsä verkkokauppa todella on.

Turun alueella toimii useita verkkokauppoja
Helsingin Hankenilla ja Arcadassa kansainvälistä logistiikka opiskellut Nyberg tuntee syvällisesti verkkokauppojen logistiikan. Hän kannustaa suomalaisia yrittäjiä rohkeasti tarjoamaan tuotteitaan myös muihin Pohjoismaihin, pitämään verkkosivut selkeinä ja tekemään ostamisesta helppoa.
– Turun sijainti toimii myös toisin päin eli se on hyvä paikka vientiyritykselle. Lisäksi palautukset saadaan toimitettua nopeasti.
Turun läheisyydestä löytyykin useita yrityksiä, jotka ovat lisänneet myyntiään verkkokaupan avulla.
Pohjoismaiset markkinat houkuttelevat isolla koollaan ja suomalaisten kanssa samantyylisellä asiakaskunnallaan. Tosin on maiden välillä erojakin.
– Saksalaiset ja ruotsalaiset käyttävät suomalaisia enemmän kotiinkuljetuksia. Suomessa taas pakettiautomaattien käyttö on kasvanut todella paljon.
PostNord on satsanneet paljon asiakaskokemukseen ja verkoston luomiseen, jotta verkkokaupan käytöstä kokonaisuudessaan on tullut entistä sujuvampaa. Ruotsissa helppoutta on lisätty ”Toffelavstånd”-pakettiautomaateilla. Ne sijaitsevat niin lähellä tilaajan kotia, että paketin voi hakea vaikka aamutohvelit jalassa. Suomessa pakettiautomaatit ovat perinteisesti sijainneet kauppojen yhteydessä, mutta ulkoa ja lähellä koteja löytyvät PostNordin Lähiboksit kasvattavat suosiotaan koko ajan myös Suomessa.
Lue lisää PostNordin toukokuussa 2025 julkaistusta verkkokauppatutkimuksesta tästä linkistä: https://www.postnord.fi/lataa_verkkokaupparaportti
Teksti ja kuvat: Sari Järvinen