Vinojen seinien terminaali on rakentajan taidonnäyte

Yleensä talonrakentajalta tilataan suorat seinät, mutta Ferry Terminal Turun julkisivun pitäisi kaartua useampaan suuntaan. Se tekee rakentamisesta haastavaa, mutta mielenkiintoista. Skanska tuntee keinot, joilla arkkitehdin näyttävät suunnitelmat toteutetaan käytännössä. 

Havainnekuva: PES-Arkkitehdit Oy
Alan ammattilainen

Paalujuntan tasainen taonta rikkoo hiljaisuuden Turun satamassa, jossa Ferry Terminal Turun maarakennustyöt olivat helmikuussa täydessä vauhdissa. Skanska Talonrakennus Oy voitti tarjouskilpailun ORIGAMI-matkustajaterminaalin rakentamisesta ja aikoo nyt pystyttää yhteensä 10 000 neliömetrin terminaalin häiritsemättä työmaan vierestä kulkevaa satamaliikennettä.

Terminaalin pohjan paalutus on sujunut hyvin, jopa suunniteltua nopeammin.

– On tosi hienoa päästä tekemään Ferry Terminal Turkua. Se on merkittävä rakennus. Aika moni suomalainen tulee kulkemaan sen läpi ja joillekin se on ehkä ensimmäinen kosketus Suomeen, Skanskan Länsi-Suomen tulosyksikön johtaja Vesa Hintukainen sanoo.

Arkkitehdin suunnittelema ainutlaatuinen, pääosin teräksestä, alumiinista ja lasista koostuva ORIGAMI ei ole rakentajalle ihan tavanomainen kohde. Satamaterminaaleja yleensäkään pääsee tekemään harvoin.

– Olemme rakentamisen sekatyömiehiä ja olemme tehneet kaikkea asunnoista ja toimitiloista lähtien kouluihin, vankiloihin ja sairaaloihin asti. Satamaterminaalina tämä on meille kuitenkin ensimmäinen, Hintukainen kertoo.

– Nykyään rakennustyömailla ei käytetä vain yhtä sekajätelavaa, vaan satamaterminaalinkin rakennusvaiheessa lajittelemme 15–20 eri jätelajia eli 80–90 prosenttia jätteistä, Vesa Hintukainen kertoo.
Kaltevat pinnat vaativat tarkkaa suunnittelua

Rakentajan kannalta haastavan Ferry Terminal Turusta tekee kaareva julkisivu. Sen pinnat eivät kulje vinoina vain yhteen suuntaan vaan useampaan. Lisäksi julkisivun suunta vaihtelee. Rakentamisessa toistoa on vähän.

– Kun katsoo terminaalin kaksiulotteisia piirustuksia, ensi silmäyksellä niistä ei saa tarkkaa käsitystä kokonaisuudesta. Tässä kohteessa 3D-mallit nousevat arvoon arvaamattomaan, Hintukainen toteaa.

Skanskan Tero Aaltonen (oik.) ja Tom Laihi ovat tyytyväisiä työmaahan, sillä kaupunkialueella talonrakentajat harvoin pääsevät näin isolle tontille.

Skanskan Länsi-Suomen rakennuspäällikkö ja FTT:n projektipäällikkö Tom Laihin mielestä FTT ei kuitenkaan ole mitenkään mahdoton rakennettava. Sen työvaiheet on vain suunniteltava ja mitoitettava tarkoin yhdessä alihankkijoiden kanssa. Yleensä rakennetaan runko ensin, mutta FTT:ssä tästä järjestyksestä on joissakin kohdin poikettava.

– Teräsrunkojen liitoskohdat ja viimeistelyt ovat tärkeitä. Arkkitehdin kädenjälki näkyy sisäpuolellakin, Laihi kertoo.

Sataman liikenteen ehdoilla

– Sataman erityispiirteenä on hyvä keskusteluyhteys asiakkaan – ja myös asiakkaan asiakkaan, eli Tallink Siljan kanssa. Tämä on tärkeää, sillä emme halua häiritä satamaliikenteen kulkua. Olemme alueella sekundäärinen toimija, Laihi sanoo.

Tallink Siljan autoliikenne kulkee työmaan vierestä.

Satama on Laihin mielestä kohtuullisen hyvä alue rakentaa, sillä päivisin on rauhallista. Rakentajia alueelle tulee liikkumaan vilkkaimmassa vaiheessa noin sata. Työntekijöitä löytyy Hintukaisen mukaan hyvin. FTT työllistää Skanskan välityksellä noin 50 alihankkijayritystä.

– Turussa on rakentamisen suhteen parempi tilanne kuin monella muulla paikkakunnilla, sillä kaupunki rakentaa nyt paljon. Voimme olla tyytyväisiä julkiseen puoleen. Uskon, että tästä tulee onnistunut projekti, Hintukainen sanoo.

Teksti ja kuvat: Sari Järvinen

FTT aikataulu

  • Paalutus valmistuu maaliskuun puolivälissä
  • Maaperän stabilointi ja perustusten teko alkavat maaliskuun lopulla
  • Runkorakentaminen alkaa heinäkuussa
  • Sisätyöt alkavat loppusyksyllä ja kestävät vuoden 2026
  • Piha-alueiden teko syksyllä 2026
  • Terminaali valmistuu loppuvuonna 2026