”Toinen jalka vedessä, toinen rannalla”

Terramare Oy on alkanut rakentaa uuden matkustajaterminaalin laituria. Toimitusjohtaja Hannu Tomperin mukaan liikkeellä ovat merirakentamisen erikoisjoukot.

Alan ammattilainen

Nordic Titan -aluksen iso hydraulivasara lyö ja massiivinen teräspaalu iskeytyy taas aavistuksen verran alaspäin.

Terramare Oy:n toimitusjohtaja Hannu Tomperi kertoo, että paalutusaluksella riittää vielä moukaroitavaa. Turun uuden matkustajaterminaalin laiturin perustuksiin lyödään yli 300 massiivista 40–45 metrin pituista teräspaalua, joista osa suoraan ja osa tarkoituksella vinoon.

Vanha pistolaituri on jo purettu pois ja satamakentän ja ankkurilaatan vahvistustyöt on aloitettu betonipaalutuksilla. Itse laiturin rakentamiseen käytetään 12 000 kuutiota betonia.

– Merenpohja on sen verran savinen ja kova pohjamaa syvällä, että laituri tarvitsee tavallista enemmän jykeviä teräsputkipaaluja, Tomperi mainitsee.

Merirakentaminen vaatii järeitä työkaluja

Toimitusjohtajan mukaan liikkeellä ovat merirakentamisen erikoisjoukot. Myös tarvittavat työkalut ovat järeitä.

– Työkalut ovat vesirakentamisessa massiivisia, koska satamissa työskentelysyvyydet ovat tyypillisesti 10–18 metrin välillä. Ruoppauksessa käytettävä kaivinkonekin on helposti kymmeniä kertoja suurempi kuin maalla operoiva normikaivinkone.

Työkoneen käyttäjä ei pysty näkemään meren pohjaa. Hän seuraa tietokoneen näyttöä ja kuvaa, joka on luotu kohteesta paikannus- ja luotaustietojen avulla.

Merirakentamista tehdään myös hyvin vaihtelevissa olosuhteissa:

– Kesällä hyvällä säällä meren rannalla on tietenkin kivaa. Mutta talvella hymy jo hieman hyytyy, kun räntää tulee vaakasuoraan. Onneksi Turun satama on sentään aika suojaisa paikka, Tomperi miettii.

Turkulaiset pääsevät illaksi kotiin

Toimitusjohtaja kertoo, että Ferry Terminal Turun laituri on yritykselle poikkeuksellisen hieno ja näyttävä kohde.

– Sekin on nyt kannaltamme ihan kiva, että turkulaiset työntekijät, joita meillä on useita, pääsevät aina työmaalta illaksi kotiin.

Satamalaiturin rakentamisen lisäksi Terramare asentaa paikalleen myös sen kriittisen kohteen, matkustajalauttojen tarvitseman ajorampin.

Uuden matkustajaterminaalin laituri valmistuu pitkälle jo tämän vuoden loppuun mennessä, ja viimeistelytyöt tehdään kesällä 2026.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki

Työtä riittää ympäri maailman

Terramare on rakentanut Itämeren rantoja jo 60 vuoden ajan. Satamalaitureiden lisäksi yritys tekee esimerkiksi väylien ruoppauksia ja vedenalaisia louhintatöitä. Se operoi koko Euroopan alueella, parhaillaan työt ovat käynnissä muun muassa Englannissa ja Liettuassa.

Terramare, jolla on kalustolleen oma satamapaikka Loviisassa, kuuluu nykyään isoon hollantilaiseen Boskalis-konserniin.

– Koska iso osa hollantilaisten kotimaasta sijaitsee merenpinnan alapuolella, heillä on valtavasti tietotaitoa merirakentamisesta ja meriveden vaikutuksilta suojautumisesta, Hannu Tomperi huomauttaa.

Boskalis on tehnyt esimerkiksi Englannin rannikolle tukirakenteita, joilla pyritään estämään eroosion eteneminen. Yrityksellä on ollut töitä myös Malediiveilla, missä saariryhmän osia nostetaan ruoppaajilla merestä pumpattavilla maa-aineksilla.

– Ilmastonmuutos heijastuu jo kaikkeen liiketoimintaamme, mutta Suomessa toki muuta maailmaa vähemmän. Merenpinta on noussut ja myrskyt ovat entistä rajumpia. Merirakentajien ammattitaitoa ja suojaavia toimenpiteitä tarvitaan entistä enemmän, Tomperi summaa.