Teräsputkien koreografia suunniteltiin tarkkaan

Massiiviset teräsputket, joita käytetään uuden yhteisterminaalin pistolaiturin paalutuksessa, ovat saapuneet Turkuun. Satamaoperaattori Finnsteve hoiti vaativan ja paljon suunnittelua vaatineen purkauksen.

Sataman kautta

Mobiilinostureiden nostoliinat on asetettu paikallaan. Lähes 50 metriä pitkä teräsputki kohoaa Nordvliet-laivan ruumasta hitaasti, mutta varmasti. Putki asetetaan lepäämään hetkeksi pedilleen laiturille, sitten se siirretään parin trukin avulla läheiselle kentälle.

Satamaoperaattori Finnsteven vuoropäällikkö Risto Välimäki kertoo, että laiva on tuonut Turkista Turkuun peräti 209 massiivista putkea.

”Operaatio on suunniteltu huolellisesti etukäteen yhteistyössä kaikkien osallisten kanssa. Tärkeintä on varmistaa, että kaikki sujuu turvallisesti,” Finnsteven vuoropäällikkö Risto Välimäki kertoo.

– Eilen purimme kannelle sijoitetut 25 putkea. Nyt ruuman lastin kanssa riittää töitä vielä varmaan kolmeksi päiväksi.

Helmikuisena aamuna oman aikansa otti myös paikalleen jäätyneen laivankannen sulattaminen kuumalla höyryllä sekä lastin kiinnitysten avaaminen.

– Turkissa laivan lastauskin kesti neljä päivää, Välimäki mainitsee.

Lajissaan ainutlaatuinen

Välimäki, joka on työskennellyt satamassa kohta 30 vuotta, kertoo että Nordvlietin purkaus on lajissaan ainutlaatuinen.

– En ole ennen päässyt mukaan näin pitkien putkien käsittelyyn. Operaatio on pitänyt suunnitella tarkkaan etukäteen, tietenkin yhdessä kaikkien muiden työhön osallistuvien kanssa. Tärkeintä on, että kaikki sujuu turvallisesti.

Hän kertoo, että kun yksi mobiilinosturi voi painaa 300 tonniakin, myös laiturin kantavuus on pitänyt varmistaa.

– Mobiilinosturien alle on asetettu massiiviset teräsalustat, jotta paino kohdistuisi laituriin tasaisesti.

Liikkeet on sovitettava yhteen
Mobiilinosturin kuljettaja Juha Rask kertoo, että tehtävä vaatii tarkkaa yhteispeliä.

Myös Nostokonepalvelu Rn:n mobiilinosturien kuljettajat Sauli Ruohola ja Juha Rask kertovat, että putkien koko on poikkeuksellinen. Työhön tuo lisähaastetta se, että kaksi nosturia nostaa yhtä aikaa samaa putkea sen eri päistä.

– Meidän on sovitettava liikkeemme tarkasti yhteen. Kommunikoimme koko ajan keskenämme radiopuhelimella, Rask kertoo.

– Onneksi sää on tyyni. Homma hankaloituisi huomattavasti, jos tuulisi, Ruohola lisää.

Matkaa jatkuu satamassa

Tarkkaa yhteispeliä tarvitaan myös esimerkiksi Finnsteven trukkikuljettajilta. Siirto-operaatiossa toinen trukki on pitkän putken toisessa ja toinen toisessa päässä.

Jos valtamerilaiva kääntyy hitaasti, niin sama pätee kyllä lähes 50-metriseen teräsputkeenkin.

– Vähän kuin tanssia. Kaiken on mentävä samaa tahtia toisen kanssa, Välimäki kuvailee.

Finnsteve hoitaa koko projektin ajan putkien siirron myös kentältä Terramaren työmaalle. Terramare rakentaa sataman uuden yhteisterminaalin laiturin, jonka paaluina putket tulevat palvelemaan.

Paalutuksessa käytetään lisäksi myös lyhyempiä teräspaaluja, jotka tulevat Turkuun Suomesta maanteitse.

Putket saavat kovan sisällön

Myös Terramare Oy:n työmaapäällikkö Sami Donner on saapunut seuraamaan Nordvlietin hyvin sujuvaa purkausta.

Hän kertoo, että kentällä putkiin hitsataan kartiomainen kärki, joka auttaa niitä uppoamaan maaperään.

Terramare Oy:n työmaapäällikkö Sami Donner oli paikalla valvomassa Nordvlietin purkutyön sujuvuutta.

– Kun putket on lyöty paikalleen, ne täytetään hiekalla ja betonilla. Sitten paalutukselle tehdään työteline, teräspalkeista pohjamuotti, ja tämän päälle valetaan betoninen kansirakenne, hän kuvailee.

Yhteisterminaalin laituri valmistuu vuoden 2026 kesällä.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ilari Välimäki