Näkymätön tehtävä

Sähkösuunnittelija Antti Koposen työn jälki ei saisi näkyä missään, mutta silti kaikkien sähkölaitteiden tulisi toimia. Nyt hän kertoo, miten tämä onnistuu Turun Sataman laivaterminaalissa.

–On hienoa päästä tekemään Turun Sataman terminaalin sähkösuunnittelu. Mielestäni terminaali on Linnan alueen kärkihanke, sillä tämä on ensimmäinen uusi rakennus muuttuvalle alueelle, Koponen toteaa.
Ajassa

Kun Rejlersin insinööri Antti Koponen näki ensimmäistä kertaa Ferry Terminal Turun (FTT) piirustukset, hän piti rakennusta arkkitehtuurisesti näyttävänä. Sen lasiseinät nousivat korkeuksiin, heijastivat kuin merta kaupunkiin. Terminaalin katto laskeutui vinosti useaan eri suuntaan.

Aika nopeasti Koposen mieli kuitenkin kääntyi tarkastelemaan rakennusta talotekniikkainsinöörin silmin. Se alkoi näyttää hieman erilaiselta.

– Isot lasi- ja alumiinipinnat julkisivuissa ovat haastavia sähkösuunnittelun kannalta. Miten johdot saa kiinni lasiin, josta näkyy kaikki läpi? Teräsrakenteeseenkaan on hankala saada mitään kiinni. Talotekniikka ei saisi näkyä missään, eivät valaisimetkaan, vaan pelkästään valo lattiassa, Turun sähköyksikön johtaja Koponen sanoo.

FTT:n visuaalisuus on harkittu pienintä yksityiskohtaa myöden, sillä jopa pistorasioiden, paloilmaisimien ja muiden turvallisuuteen liittyvien laitteiden tulee olla tietyn värisiä. Yleisemmin käytetyt valkoiset, mustat ja harmaat eivät sinne sovi.

Sähkösuunnittelusta saatiin toimiva

– FTT:n sisäkatto on useasta kohdasta vino, jolloin talotekniikan hyllyjä ei voi pistää tavalliseen tapaan kulkemaan suoraan. Vinot rakenteet lisäävät haasteita mallintamisessa.

Tehtävä ei kuitenkaan ole mitenkään mahdoton.

– Sähkö kulkee ylämäkeenkin, Koponen naurahtaa.

Rejlersillä ja Koposella on alasta monipuolinen ja pitkä kokemus. Isot sairaalahankkeet, kuten TYKSin T-sairaala, ovat olleet satamaterminaalia haastavampia.

Koponen tapasi FTT:n arkkitehdin, jonka kanssa varmistettiin, että sähkösuunnittelu on toimiva sekä arkkitehdin, insinöörin että käyttäjien kannalta.

Hyvä hetki kilpailuttaa

Kesäkuun alussa 2024 Koponen oli saanut suunnitelmat valmiiksi, jotta ne voitaisiin lähettää sähköurakoitsijoille tarjouspyyntöjä varten.

– Uskon, että FTT herättää urakoitsijoissa kiinnostusta, sillä se on näkyvä ja merkityksellinen hanke. Nyt rakentamisessa ei ole mikään buumi käynnissä, joten senkin puolesta on hyvä hetki kilpailutukselle: saamme varmasti tarjouksia.

Sähköjohtoja saatetaan päästä asentamaan paikoilleen käytännössä kesällä 2025.


Teksti ja kuva:
Sari Järvinen

Rejlers

  • vastaa sähkön tuonnista Turku Energian verkosta Ferry Terminal Turkuun ja sieltä eteenpäin.
  • huolehtii muun muassa pistorasioista, valaisimista, telejärjestelmistä, tietoliikenneverkoista, paloilmaisimista ja muista turvallisuuteen liittyvistä johdotuksista.
  • tekee varauksen aurinkopaneeleille, jos ne halutaan asentaa jälkikäteen.
  • mitoittaa sähkökatkojen varalle dieselkäyttöisen generaattorin.
  • on teknisen alan suunnittelu- ja konsultointiyhtiö, jolla on Suomessa yli 1 000 työntekijää. Rejlers Finland on osa Rejlers-konsernia, joka on listattu Tukholman pörssiin.