Turun sataman merkitys korostuu kiristyneessä turvallisuustilanteessa
Turku on merikaupunki sanan varsinaisessa merkityksessä. Meri ja satama ovat aina luoneet yhteyksiä ulkomaailmaan – ja tämän myötä kaupallisia mahdollisuuksia. Uskon näin olevan jatkossakin.
Suomen kokonaistuonnista ja -viennistä 97 % tulee meritse. Tuonnin korvaaminen maitse on käytännössä mahdotonta. Vaikka Turku voidaan mieltää ennen kaikkea matkustajaliikennesatamana, näen sen merkityksen vienti- ja tuontiteollisuuden solmukohtana suurena: autolauttojen rekkaliikenteen turvaaminen on erittäin tärkeää Suomen toimintakyvyn kannalta. Turun sataman rooli on tässä keskeinen.
Sijainti, sijainti, sijainti
Turku on luonteva logistinen solmukohta: satama, lentokenttä ja raideyhteydet avaavat monipuoliset yhteydet ulkomaailmaan ja eri puolille Suomea. Turun sataman käynnissä oleva kehitys on tärkeää sekä logistiikan että turvallisuuden näkökulmasta.
Muutokset turvallisuusympäristössämme kääntävät vääjäämättä katsetta Turun suuntaan. Mikäli tilanne Itämerellä kiristyy entisestään, on tärkeää, että liikennettä voidaan joustavasti siirtää läntisempiin satamiimme. Varsinais-Suomen satamien merkitys on Suomelle keskeinen myös turvallisuuspoliittisesta näkökulmasta.
Lisää kilpailukykyä – yhteistyöllä
Turussa on meneillään monia kiinnostavia hankkeita. Sataman kehityksen lisäksi huomio kiinnittyy Turun ja Tukholman välille syntyvään niin sanottuun vihreään käytävään. Käytävän on tarkoitus olla fossiilivapaa vuoteen 2035 mennessä.
Uskon tämän ympäristövaikutuksiltaan kunnianhimoisen hankkeen avaavan suomalaisille yrityksille uusia mahdollisuuksia: edelläkävijyys ilmastoasioissa on yksi suomalaisen merenkulun kilpailuvalteista. Uraauurtavaa työtä on tehty esimerkiksi Wärtsilän toimesta vaihtoehtoisten polttoaineiden kehityksessä.
Ei sovi unohtaa myöskään Turun ja sen saariston ainutlaatuista kokonaisuutta. Tätä ympäristöä voidaan hyödyntää monenlaisten meriteollisuuden – vaikkapa autonomisen merenkulun – ja kyberturvallisuuden ratkaisujen kokeiluihin. Mikä toimii Turun saaristossa haastavien sääolosuhteiden keskellä, toimii taatusti muuallakin maailmassa.
Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kehittäminen on meille kaikille yhteinen tavoite. Pienessä maassa on tärkeää, että kuntien, viranomaisten ja elinkeinoelämän yhteistyö toimii saumattomasti, paitsi kilpailukyvyn myös kokonaisturvallisuuden näkökulmasta. Uskon vahvasti, että yhteistyötä entisestään tiivistämällä voimme saavuttaa enemmän. Me Traficomissa olemme siihen valmiita.
Jarkko Saarimäki
Pääjohtaja, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Jarkko Saarimäki on toiminut Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtajana joulukuusta 2023 alkaen. Tätä ennen Saarimäki on työskennellyt johtotehtävissä Viestintävirastossa, liikenne- ja viestintäministeriössä sekä Traficomin kyberturvallisuuskeskuksessa ja liikennejärjestelmäpalveluissa. Saarimäki on koulutukseltaan oikeustieteen maisteri. Vapaa-ajallaan hän harrastaa lenkkeilyä ja kuntosaliharjoittelua.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom rakentaa turvallista ja toimivaa yhteiskuntaa, jonka perustana ovat kyberturvallisuus, liikenne ja viestintä. Viraston tehtävänä on turvata ihmisten, tavaroiden ja tiedon kestävä, sujuva ja turvallinen liikkuminen ja se toimii alansa lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomaisena.