Sähkörekat kehittyvät huimaa vauhtia

Liikenne ja logistiikka

Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom kertoo, että yhtiön ensimmäisen sähkörekan, 32 tonnin ajoneuvoyhdistelmän, kantama oli 140 kilometriä.

”Vuoden kuluttua ostimme tämän vihreällä rahtikäytävällä käytettävän 64 tonnin rekan, jonka range on 300 km. Nyt olemme hankkimassa uutta 44 tonnin yhdistelmää, jonka range on jo 600 kilometriä.”

Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom kertoo, että Ahola Transportin kokemukset sähkörekoista ovat hyviä. Autojen hinta, toimintasäde ja latausinfran puute jarruttavat kuitenkin niiden laajempaa yleistymistä.

Ahola Transportin kokemukset sähkörekoista ovat hyviä. Autojen hinta, toimintasäde ja latausinfran puute jarruttavat kuitenkin niiden laajempaa yleistymistä. Traficomin tilastojen mukaan Suomessa ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen kuorma-autojen määrästä vain 3–4 % on vaihtoehtoisilla käyttövoimilla käyviä, ja niistäkin vain alle kolmasosa on sähkötoimisia. Parhaiten sähkörekat soveltuvat tällä hetkellä vakiolinjoille, joiden varrella on hyvät latausmahdollisuudet

”Ajoneuvokannan sähköistyminen on hidasta, ja siihen vaikuttaa paitsi ajoneuvojen hankintahinta, myös poliittinen päätöksenteko ja latausinfran kehittyminen”, Nyblom miettii. Hän lisää kuitenkin, että Ahola Transportilla sähkö ja muut uusiutuvat energialähteet ovat kalustoa uusittaessa ykkösvalintoja vuoteen 2030 mennessä.

Hän summaa, että niin maantie- kuin merikuljetukset – ja näiden yhdistelmät – ovat suuressa murroksessa. Ahola Transport haluaa olla mukana etulinjassa ja valmistautua tulevaan.

”Sähkörekat tuovat mukanaan paljon uutta opeteltavaa: miten esimerkiksi todennetaan aina käytetyn sähkön päästöttömyys. Toisaalta sähköenergian tuotanto esimerkiksi aurinkopaneeleilla ja tuotetun energian varastointi sekä myynti voivat tuottaa alalle uutta ansaintalogiikkaa, ja vähintäänkin toimintatapojen muutosta”, Nyblom visioi.

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Ahola Transporti