Merikapteeni Ville Alander valittiin Turun uudeksi satamamestariksi

Ville Alanderin valvoi ruotsinlaivan lastauksen viimeisen kerran, sillä häntä odotti joulukuun alussa uusi työ Turun Sataman satamamestarina. Alander halusi mukaan kehittämään satamaa uusine terminaaleineen ja odottaa innolla tapaavansa ensimmäiset yhteistyökumppanit.

Alan ammattilainen

Alander napattiin heti toisena työpäivänään vastaamaan Aboard-verkkolehden kysymyksiin.

Miksi halusit töihin Turun Satamaan?
Asun Turussa Hirvensalon saarella, joten Turku oli selvä valinta. Toinen syy on Turun Sataman tulevaisuus. Täällä on käynnissä todella mielenkiintoisia hankkeita uusine terminaaleineen. On hienoa päästä mukaan kehitystyöhön.

Millainen kokemus sinulla on merenkulkualalta?
Olen tehnyt suurimman osan työurastani laivoilla. Opiskeluaikoina olin harjoittelussa kaikenlaisilla laivatyypeillä konttilaivoista ro-ro-aluksiin. Koulun jälkeen pääsin töihin Finnlinesille, jossa olin pisimpään eli melkein kymmenen vuotta Naantali-Kapellskär-linjalla. Halusin nähdä jotain muutakin, ja kun M/S Viking Cinderella siirtyi Suomen lipun alle, sain sieltä töitä yliperämiehenä.

Mitä osaamista tuot Turun Satamalle?
Yksi iso asia on kokemus laivoista. Satamassa on otettava huomioon monenlaista, esimerkiksi miten aluspaikat kannattaa jakaa, miten laiva kiinnittyy satamaan ja mitä laivan turvallisuus edellyttää. Kun ajaa arvokkaan laivan satamaan, yhteistyön tulee toimia aukottomasti, jotta voidaan taata turvallinen kiinnitys ja irrotus.
Mitä haluaisit sanoa Turun Sataman yhteistyökumppaneille ja potentiaalisille asiakkaille?
Odotan innolla, että pääsen tutustumaan heihin. Mielelläni keskustelen ja etsin ratkaisuja haasteisiin. Tuskin missään asiat ovat täydellisesti, sillä kehitettävää on aina.

Mitä satamamestari tekee?
Perinteisesti satamamestari vastaa sataman konkreettisesta toiminnasta aluspalveluineen, mutta Turun uuden terminaalin myötä haluttiin laajentaa tehtäviä asiakassuhteiden kehittämisen puolelle.

Miksi halusit merelle töihin?
Olen aina pitänyt merestä ja veneily on ollut iso asia. Armeijassa menin laivastoon. Viimeinen kipinä alalle tuli, kun lähdimme miinalaivalla parin kuukauden purjehdukselle Välimerelle. Hain sen jälkeen merikouluun ja valmistuin merikapteeniksi. Nimestä huolimatta harva lopulta tekee aluksen päällikön töitä, sillä toimenkuva on laaja.

Jos saisit kysyä Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholmilta yhden kysymyksen, mikä se olisi?
Mikä on elämänne paras päätös?
Näin Söderholm vastasi: ”Vastaus on helppo: avioliitto ja siinä pysyminen jo yli 36 vuotta.”

Miten merikapteeni päätyi töihin maihin?
Laivalla on ainutlaatuinen työyhteisö, sillä siellä asutaan työkavereiden kanssa. Parhaita puolia ovat valmiit ruoat ja pestyt vaatteet. Laivalla ollaan kuitenkin pitkiä aikoja poissa kotoa, ja perheeseeni syntyi kaksi lasta. Haluan olla mukana heidän arjessaan ja siihen tarjoutui tilaisuus Turun Sataman työn kautta. Silti saan yhä olla tekemisissä laivojen kanssa. Työ on monipuolista ja kiinnostavaa.

Teksti: Sari Järvinen
Kuva: Markku Koivumäki