Toimiva, tehokas, vahva – ja herkkä

Turun uusi matkustajaterminaali edustaa, pääsuunnittelija Tuomas Silvennoisen sanoin, runollista rationalismia. Se toimii kuin kone, mutta myös puhuttelee käyttäjiään.

ORIGAMIn arkkitehtuuri on poikkeuksellista ja ilmaisuvoimaista. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan… (Arkkitehtuurikilpailun arviointipöytäkirja)
Ajassa

Turun uuden matkustajaterminaalin pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen, PES-Arkkitehdit Oy:sta, alkoi miettiä ORIGAMIa ensimmäisen kerran joulun välipäivinä 2021. Pian tämän jälkeen hän istui tutun työparinsa, arkkitehti Pekka Mäkelän kanssa yhteisen työpöydän ääreen.

– Terminaalirakennuksessa kaiken ytimessä on funktionaalisuus. Lähdimme liikkeelle siitä, miten pääliikennevirrat olisi ohjattava, itse rakennus alkoi sitten syntyä niiden ympärille, Silvennoinen kuvailee.
– Hyvä terminaalirakennus toimii kuin kone, Mäkelä lisää.
– Mutta kukaan ei halua olla vain koneen sisällä. Rakennuksen on myös puhuteltava ihmisiä, Silvennoinen korostaa.

Ihmisen kokoista arkkitehtuuria

Silvennoisen suunnittelutöissä yhdistyy, Arkkitehti-lehden luonnehdinnan mukaan, hienolla tavalla suuri mittakaava ja herkkyys. Hän itse kuvailee tyyliään runolliseksi rationalismiksi.

– Tyylini kumpuaa aina siitä, mitä milloinkin olen tekemässä, asiakkaan toiveista ja rakennuksen perusfunktiosta. Samalla on kuitenkin tärkeää muistaa, että arkkitehtuuria tehdään ihmisille. Haluan pitää mielessä myös rakennuksen yksittäisen käyttäjän ja hänen maailmansa. Harjoittelen tällaista herkkyyttä aktiivisesti, suunnittelemalla muiden töiden lisäksi esimerkiksi pientaloja ja kesäasuntoja.

Mäkelä kuvailee, että hänelle erityisen tärkeää ovat muun muassa kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut.

– Haluan esimerkiksi, että rakennusten sisustus on ajaton, että sitä ei tarvitse olla koko ajan uusimassa.

Tuomas Silvennoinen, PES-Arkkitehdit Oy:n pääsuunnittelija painottaa, että arkkitehtuurin keskiössä ovat aina ihmiset.
Monien kohtaamisten näyttämö

Sekä Silvennoisella, että Mäkelällä on paljon aikaisempaa kokemusta terminaalirakennuksista. Silvennoista ovat työllistäneet jo vuosien ajan esimerkiksi Helsinki-Vantaan laajennukset, PES-Arkkitehdit on suunnitellut myös juna- ja metroasemia. Arkkitehdit ovat suunnitelleet yhdessä Helsingin Jätkäsaaren sataman 2 -terminaalin.

– Terminaalit ovat mielenkiintoisia kohteita myös yleisen tunnelmansa ansiosta. Terminaali on matkalle lähdön tai kotiinpaluun paikka, jäähyväisten tai jälleennäkemisen näyttämö, Silvennoinen miettii.

Silvennoinen on suunnitellut paljon erilaisia suuria kohteita Suomen lisäksi esimerkiksi Kiinaan. Hän on myös Turkuun tulevan uuden musiikkitalo Fuugan pääsuunnittelija.

Suunnitelmia voitiin mallintaa

Silvennoinen ja Mäkelä kehuvat Turun matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun järjestelyjä.

– Turun Satamalta oli mainio ratkaisu, että he tarjosivat kilpailijoille mahdollisuuden mallintaa Rambollin tiimin kanssa terminaalin liikennevirtoja ja sitä, mikä aika ihmisiltä kuluu rakennuksessa liikkumiseen. Tämän ansiosta pystyimme vielä matkan varrella säätämään ratkaisujamme, Mäkelä kertoo.

Rakennustarvikkeiden kallistumisen takia ORIGAMIn alkuperäistä mittakaavaa oli välttämätöntä pienentää 20 prosentilla. Arkkitehtien mukaan rakennus on kuitenkin säilyttänyt hyvin perusolemuksensa ja toiminnallisuutensa.

Arkkitehti Pekka Mäkelä kertoo, että hänelle on erityisen tärkeää käyttää kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja.
Tehtäviä vielä jäljellä

Rakennus on muuntojoustava ja sisätiloissa on ilmavuutta. Sisääntuloseinän puuseinä tuo lämpöä lasin, teräksen ja alumiinin maailmaan. Tunnelma rakennuksessa rauhoittuu ylöspäin kuljettaessa ja merikin näkyy. Terassit odotusaulan yhteydessä tarjoavat näköalapaikat Linnanniemen suuntaan (Arkkitehtuurikilpailun arviointipöytäkirja.)

Silvennoinen ja Mäkelä ovat tehneet jo pääosan suunnittelutyöstään, mutta jotain on vielä jäljellä.

– Nyt laadimme sitten toteutussuunnitelmat urakkakyselyitä varten. Olemme mukana myös itse rakentamisvaiheessa; teemme rakennusvalvontaa ja tarvittaessa tarkentavia suunnitelmia, Mäkelä kertoo.

 

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: PES-Arkkitehdit Oy